Villani, M.; Prandini, R., BEING NEET IN ITALY IN THE POST-COVID-19 ERA, in: Proceedings of the Third International Conference of the journal Scuola Democratica. Education and/for Social Justice. Vol. 1: Inequality, Inclusion, and Governance, 2025, pp. 158 - 169 (atti di: Third International Conference of the journal Scuola Democratica. Education and/for Social Justice., Cagliari, 3-6 June 2024) [Contributo in Atti di convegno]
Villani, M., SCHOOL CHOICE AND JOB EXPECTA-TIONS OF ITALIAN PUPILS AFTER THE COVID19 PANDEMIC, in: Proceedings of the Third International Conference of the journal Scuola Democratica. Education and/for Social Justice. Vol. 1: Inequality, Inclusion, and Governance, 2025, pp. 373 - 382 (atti di: Third International Conference of the journal Scuola Democratica. Education and/for Social Justice., Cagliari, 3-6 June 2024) [Contributo in Atti di convegno]
Arnaboldi, F.; Macagno, A.; Villani, M.; Biganzoli, G.; Bianchi, F., Women in Science: Where We Stand?—The WHEN Protocol, «EDUCATION SCIENCES», 2025, 15, pp. 1 - 14 [articolo]
Prandini, Riccardo; Villani, Marialuisa, CAPITALE SOCIALE E PARTECIPAZIONE, in: Sangalli, Carlo; Trabucchi, Marco, Partecipazione, fondamento per il benessere e la coesione sociale, Bologna, Il Mulino, 2024, pp. 99 - 121 [capitolo di libro]
Villani, Marialuisa, Equity and Inclusivity in European National Standardised Assessment: A context Analysis, in: Education as commons. Selected paper from AIS Education international mid-term conference 2023., Roma, Associazione “PER SCUOLA DEMOCRATICA”, 2024, pp. 357 - 369 (atti di: ). Education as commons. AIS Education Mid-Term International Conference, Palermo, 13-15 Aprile 2023) [Contributo in Atti di convegno]
Marialuisa Villani, François Dubet: dalla sociologia dell'esperienza alla giustizia educativa e sociale, in: Disuguaglianze educative e scelte scolastiche: teorie, processi e contesti, Milano, Franco Angeli, 2024, pp. 135 - 151 ( La cassetta degli attrezzi. Strumenti per le scienze umane ) [capitolo di libro]
Maccarini A.M, Colombo C., Villani M, Adolescenti nella scuola tra presenza e distanza. Riflessività e character skills alla prova, Roma, Franco Angeli, 2023, pp. 219 (IES INNOVAZIONE, EDUCAZIONE, SOCIETA’). [libro]Open Access
Villani, Marialuisa, L'uso dei mooc come strumento di lifelong learning: uno sguardo sugli scenari, in: L’apprendimento permanente degli adulti. Esperienze e pratiche, Campospinoso, Edizioni Altravista, 2023, pp. 135 - 152 (TEORIA E RICERCA SOCIALE E POLITICA) [capitolo di libro]
Villani, Marialuisa, Djerasimovic, Sanja, Giancola, Orazio, The Hard Path of Academic Stabilisation into a Neoliberal European Academic Framework, in: Proceedings of the 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica. Pandemic and Post-Pandemic Space and Time, Roma, Associazione “PER SCUOLA DEMOCRATICA”, 2021, 3, pp. 271 - 283 (atti di: Proceedings of the 2nd International Conference of the Journal Scuola Democratica “Reinventing Education”,, Online, 2-5 Giugno 2021) [Contributo in Atti di convegno]Open Access
Djerasimovic S.; Villani M., Constructing academic identity in the European higher education space: Experiences of early career educational researchers, «EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL», 2020, 19, pp. 247 - 268 [articolo]Open Access
Villani, Marialuisa; Chiara, Carbone, Contradictions and Critical Limitations of the Gender Category in the Use of OECD-PISA Datasets, in: The Education of Gender The Gender of Education. Sociological Research in Italy, Roma, Associazione “Per Scuola Democratica”, 2020, pp. 169 - 182 [capitolo di libro]Open Access
Turcio, Sandro, Villani, Marialuisa, Progetto Romunicare: un esercizio di apprendimento alla reciprocità e all'ascolto sociale con le popolazioni Rom, Sinti e Camminanti (RSC), in: Istruzione e formazione tra logiche economiche e processi di socializzazione, Napoli, Rogiosi editore, 2020, pp. 68 - 81 (Mutamenti sociali e istituzioni educative) [capitolo di libro]
Normand R.; Villani M., LES NOUVELLES CONVENTIONS DU TRAVAIL ACADÉMIQUE OU LES RECONFIGURATIONS DU PROFESSIONNALISME UNIVERSITAIRE, «REVUE FRANCAISE D'ADMINISTRATION PUBLIQUE», 2019, 169, pp. 137 - 149 [articolo]
Turcio, Sandro, Villani, Marialuisa, Service-Learning Approach to Citizenship Education and Professional Learning: The ROMunicare Project, in: Proceedings of the 1st International Conference of the Journal Scuola Democratica. “Education and postdemocracy”, Roma, Associazione “PER SCUOLA DEMOCRATICA”, 2019, 1, pp. 314 - 318 (atti di: 1st International Conference of the Journal Scuola Democratica "Education and postdemocracy", Cagliari, 5-8 Giugno 2019) [Contributo in Atti di convegno]
Villani, Marialuisa, The Shift from Paper-Based Test to Computer-Based Test in Italian National Assessment: the INVALSI Case., in: Proceedings of the 1st International Conference of the Journal Scuola Democratica. "Education and post democracy", 2019, 2, pp. 271 - 276 (atti di: 1st International Conference of the Journal Scuola Democratica "Education and postdemocracy", Cagliari, 5-8 Giugno 2019) [Contributo in Atti di convegno]