Dissertation topics suggested by the teacher.
Important company in the Automotive sector is looking for profiles of undergraduates and master's degree graduates on LCA vehicle. For further information contact me via email.
Attitude to self-loosening of screws due to vibrations
Define guidelines to avoid/reduce vibration related to loosening
Mainly EXPERIMENTAL activity
- identify an experimental test to evaluate the aptitude to the self-loosening
- evaluate the influence of untightening for:
1 geometry of the connection (screw length, screw stiffness, type of washer ...)
3 different preload levels with the same geometry
3 possible screw coatings (lubrication, phosphating, ...)
- identify possible countermeasures and define improvements
Head cover tightening
EXPERIMENTAL part
- Identify the best torque + angle tightening strategy to minimize tightening dispersion
- Measurement of the experimental pre-load:
1 Direct measurement with strain gauges
2 Indirect measurement using the stiffness / elongation relationship
3 Validation of the indirect measure
NUMERICAL part:
- how to define the stiffness of the connection (screw and plates) numerically
- define a numerical / analytical model for estimating the initial load knowing experimental frictions
Timing cover tightening
Define better tightening strategy to minimize assembly dispersion on a large timing cover
- influence of the pattern / tightening order on the residual torques
- influence of the sealing paste on the tightening
- identify the best tightening pattern (cross, clockwise, second closing turn, ..)
Proactive approach to process checks on tightening
Work program and macro issues to be addressed:
1. Knowledge and in-depth study of the tightening strategies used on production cars
2. Benchmark and comparison on technical solutions of bolted joints both in terms of product and in terms of process
3. Deepening of the D - FMEA and examples of reverse engineering on tightening
4. Proposals for improvement and feasibility study on technical solutions on tightening both in terms of product and in terms of process
Theses with internship in collaboration with important companies in the Automotive sector located near Modena
Recent dissertations supervised by the teacher.
First cycle degree programmes dissertations
- Analisi comparativa di strutture lattice triply periodic minimal surfaces per additive manufacturing
- Analisi del comportamento a fatica di materiali polimerici prodotti mediante additive manufacturing
- Analisi e valutazione della sollecitazione a fatica in collegamenti bullonati.
- Analisi sperimentale della rigidezza do giunti saldati in acciaio da costruzione
- Piano di sollevamento di containers per rigassificatore off-shore
- Progettazione del sistema di trasmissione di un motore fuoribordo elettrico per un catamarano da competizione
- Progettazione dell'imbarcazione "futura" di UniBoat
- Progettazione di un atomizzatore agricolo su veicolo autonomo
- Progettazione e analisi di un collegamento bullonato per un cerchione in fibra di carbonio e alluminio
- Studio e calcolo delle rigidezze di collegamenti saldati
- Studio e modellazione della rigidezza di giunti saldati mediante il metodo degli elementi finiti
Second cycle degree programmes dissertations
- Analisi e progettazione di un estrusore a pellet per l'automazione robotica nella stampa 3D
- Analisi strutturale e progettazione di un gruppo di
dosaggio di una macchina opercolatrice
- Diagnostic Approach on Adhesive Joint Issues in the Automotive Industry
- Dimensionamento e modellazione di una trasmissione ad elevate prestazioni per mezzo agricolo ibrido
- Geometrical and functional optimization of the capote cover for a spider car
- Industrialization Process of New Automotive Features in the Supercars Industry
- Ottimizzazione della geometria della macchina mescolatrice CANGURO tramite simulazione FEM
- Progettazione ed ottimizzazione struturale di un impianto dentale
- Realizzazione di un fascicolo tecnico per la certificazione di attrezzature a pressione secondo la direttiva 2014/68/UE (PED)
- Stabilità dei carrelli elevatori controbilanciati secondo la norma UNI ISO 22915:2008 Definizione di un modello di calcolo delle portate decentrate
- Studio della resistenza a fatica dell’albero a gomiti di un motore sei cilindri a “V” di 90° da competizione
- Studio della tensione nei film plastici per l’ottimizzazione della geometria del gruppo formatore per flowpack verticali
- Sviluppo e correlazione sperimentale di modelli di danno relativi a componenti powertrain applicati ai cicli di prova su banco e su vettura