- Docente: Maria Pia Casalena
- Credits: 6
- SSD: M-STO/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
History (cod. 0962)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Anthropology, Religions, Oriental Civilizations (cod. 8493)
-
from Sep 16, 2024 to Oct 23, 2024
Learning outcomes
The course provides students with the fundamental heuristic tools for analysing sources and historical experience from a gender perspective. They will have grasped the gender concept as a historiographic category and be broadly familiar with the most recent literature on the subject. They will have acquired self-criticism and an ability to learn from mingling with others; they will also know how to choose the learning tools best suited to their own skills and purposes.
Course contents
The course will deal with the modern and contemporary age starting from the French Revolution and end with the latest action platforms of the international women’s movement. Within this pathway the Long Nineteenth Century and the Victorian model, the birth of the feminist movements, the question of education and that of female labour, the involvement of the totalitarian regimes and the neo-feminism of the nineteen-sixties will be studied.
Lessons 1-3: The foundation of Feminism in the Western world and the beginning of the Contemporary Women's History
Lessons 4-6: Italian and European women and movements since 1860 to IWW
Lessons 7-9: Fascisms and Stalinism; Widerstand and Resistenz; The fascist heritage in Western Europe
Lessons 10-12: The 1970s: the new feminisms and the rights
Lessons 13-15: Women and movements beyond Europe and beyond West
Readings/Bibliography
All students will study the following books (1 and 2):
1) A textbook to be chosen among:
G. Bock, Le donne nella storia europea, Roma-Bari, Laterza (qualsiasi edizione)
E. Guerra, Storia e cultura politica delle donne, Bologna, Archetipolibri, 2008
2) Other two books to be studied will be chosen from the list below:
Silvia Salvatici (a cura di), Storia delle donne nell'Italia contemporanea, Roma, Carocci, 2022
Sara Ercolani, La tratta delle bianche in Italia e in Gran Bretagna. Dall'associazionismo alla Società delle Nazioni, Bologna, il Mulino, 2022
Stefania Bartoloni (a cura di), La Grande Guerra delle italiane. Mobilitazione, diritti, trasformazioni, Roma, Viella, 2016
Augusta Molinari, Donne e ruoli femminili nell'Italia della grande guerra, Milano, Selene, 2008
Daniela Rossini, Le americane. Donne e immagini di donne fra belle époque e fascismo, Roma, Biblink, 2008
Isabelle Mons, Donne dell'anima: pioniere della psicanalisi, Roma, Viella, 2017
Maria Casalini (a cura di), Donne e cinema: immagini del femminile dal fascismo agli anni Settanta, Roma, Viella, 2016
Vinzia Fiorino, Il genere della cittadinanza. Diritti civili e politici delle donne in Francia (1789-1915), Roma, Viella, 2020
Martina Salvante, La paternità nell'Italia fascista: simboli, esperienze e norme, Roma, Viella, 2020
L. Azara e L. Tedesco (a cura di), La donna delinquente e la prostituta. L'eredità di Lombroso nella cultura e nella società italiane, Roma, Viella, 2020
Giambattista Scirè, L'aborto in Italia. Storia di una legge, Milano, Bruno Mondadori, 2008
Joanna Bourke, Stupro. Storia della violenza sessuale, Roma-Bari, Laterza, 2009
Fiamma Lussana, Il movimento femminista in Italia, Roma, Carocci, 2012
Norma Victoria Berti, Donne ai tempi dell'oscurità. Voci di detenute politiche nell'Argentina della dittatura militare, Torino, Seb27, 2009
Patrizia Gabrielli, Il 1946, le donne, la Repubblica, Roma, Donzelli, 2009
Maria Rosaria Stabili (a cura di), Violenze di genere. Storie e memorie nell'America Latina di fine Novecento, Roma, Edizioni Nuova Cultura, 2009
Marcello Flores (a cura di), Stupri di guerra. La violenza di massa contro le donne nel Novecento, Milano, FrancoAngeli, 2010
Gabriella Bonacchi, Cecilia Dau Novelli (a cura di), Culture politiche e dimensioni del femminile nell'Italia del Novecento, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2010
Victoria De Grazia, Le donne nel regime fascista, Venezia, Marsilio, 1993
Claudia Koonz, Donne del Terzo Reich, Firenze, Giunti, 1996
Silvano Montaldo, Donne delinquenti: il genere e la nascita della crimonologia, Roma, Carocci, 2019
Stefania Bartoloni (a cura di), A volto scoperto. Donne e diritti umani, Roma, manifesto libri, 2002
Sandro Bellassai, La legge del desiderio. Il progetto Merlin e l'Italia degli anni Cinquanta, Roma, Carocci, 2006
Lidia Beccaria Rolfi – Anna Maria Bruzzone, Le donne di Ravensbruck, Torino, Einaudi, 1978
Anna Bravo – Anna Maria Bruzzone, In guerra senz'armi. Storie di donne 1940-1945, Roma-Bari, Laterza, 2000
Only students NOT ATTENDING classes will bring, in addition to the textbook and the texts chosen from the list, the following essay:
JOAN W. SCOTT, Il genere: un'utile categoria di analisi storica, in P. DI CORI, Altre storie. La critica femminista alla storia, Bologna, Clueb, 1997, pp. 307-347
Teaching methods
Lectures
Discussion of sources presented in class
Assessment methods
Assessment of the students’ progress will be performed via the oral exam based on the texts indicated in the bibliography; the aim will be to evaluate the students’ capacity to analyze the historical reality within a gender perspective, recognizing the role of women and the devices of the patriarchal society in the various period of modern and contermporary age.
Accurate knowledge and excellent expositions will be met with high marks. A knowledge that is at times incomplete, uncertain, with a poor critical framing of the questions, accompanied by an exposition that is not wholly relevant, will be met with grades ranging from fair to satisfactory. Lastly, albeit in the presence of some information, a very weak exposition, the absence of a critical framing and an approximate exposition, will be met with a fail mark.
Teaching tools
Students who require specific services and adaptations to teaching activities due to a disability or specific learning disorders (SLD), must first contact the appropriate office: https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en/for-students .
Office hours
See the website of Maria Pia Casalena
SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.