- Docente: Francesco Cerrato
- Credits: 12
- SSD: M-FIL/06
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
Philosophy (cod. 9216)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Anthropology, Religions, Oriental Civilizations (cod. 8493)
Learning outcomes
Students learn to become familiar with trends, issues, important authors of modern philosophy, and to orient themselves in its historical interpretations. They are trained in the critical reading of philosophical texts, and in evaluation of argumentative and rhetorical strategies.
Course contents
Sensitivity and Intellect in the Seventeenth Century Philosophy
The course is dedicated to the Seventeenth Century Debate about philosophy of knowledge. After presenting the Cartesian position, reconstructed through an analytical lecture of the Metaphisical Meditation, the philosophy of Thomas Hobbes will be examined, together with John Locke’s Empiricism and the concept of monad by Leibniz.
In the first part of the course we will read Descartes’Metaphysical Meditations, and Thomas Hobbes Leviathan. In the second part, the philosophy of Locke and Leibniz will be analized.
The political thought of Hobbes and Locke will be also considered.
The lesson of Thursday will be dedicated to introduce some themes and author of the History of Philosophy,
Readings/Bibliography
1. Compulsory readings
- R. Descartes, Meditazioni metafisiche, qualsiasi edizione
-- T. Hobbes, Leviatano, prima e seconda parte, qualsiasi edizione- J. Locke, Saggio sull’intelletto umano, qualsiasi edizione (parti scelte) (Epistola al lettore; Introduzione; Libro I: cap. I. "Non ci sono principi speculativi innati"; Libro II; Libro IV: Capp. 1- 5.)
- G.W. von Leibniz, Nuovi saggi sull’intelletto umano, qualsiasi edizione (parti scelte)*
-G.W. von Leibniz, Monadologia, qualsiasi edizione
2. Students must choose one book for each group:
A. Descartes
- E. Scribano, Macchine con la mente. Fisiologia e metafisica tra Cartesio e Spinoza, Carocci, Roma 2015
- J. Laporte, Il razionalismo di Descartes, Brescia, Morcelliana, 2016
- G. Mori, Cartesio, Roma; Carocci, 2010
-A Gombay, Descartes, Torino, Einaudi, 2010
- S. Landucci, La mente in Descartes, Milano, Franco Angeli, 2002
- J. Cottingham, Cartesio, Bologna, il Mulino, 1991
- G. Crapulli Introduzione a Descartes, Roma - Bari, Laterza, 1988
- E. Garin, Vita e opere di Descartes, Laterza, Roma-Bari 1984
B. Hobbes
T. Magri, Saggio su Thomas Hobbes: gli elementi della politica, Milano, Il saggiatore, 1982
T. Magri, Il pensiero politico di Hobbes, Roma, Laterza, 1994
Mario Reale, La difficile eguaglianza : Hobbes e gli animali politici : passioni, morale, socialità, Roma, Editori riuniti, 1991
Dimitri D'Andrea, Prometeo e Ulisse : natura umana e ordine politico in Thomas Hobbes, Roma, NIS, 1997
N. Bobbio, Thomas Hobbes, Torino, Einaudi, 2004
Mauro Farnesi Camellone, Indocili soggetti : la politica teologica di Thomas Hobbes, Macerata, Quodlibet, 2013
F. Izzo, Forme della modernità, Antropologia, politica e teologia in Thomas Hobbes, Roma-Bari, Laterza, 2005
B. Locke
G. Di Biase, La morale di Locke: fra prudenze e “mediocritas”, Roma, Carocci, 2012
J. W. Yolton, John Locke, Bologna, Il Mulino, 1990
M. Sina, Introduzione a Locke, Roma – Bari, Laterza, 1989
C.A. Viano, John Locke. Dal Razionalismo all’Illuminismo, Torino, Einaudi, 1960
Allegra, A., Dopo l'anima. Locke e la discussione sull'identità personale alle origini del pensiero moderno, Edizioni Studium, Roma 2005
C. Leibniz
- M.-Th., Liske, , Leibniz, Bologna, Il Mulino, Bologna 2007
- M. Mugnai, Introduzione alla filosofia di Leibniz, Einaudi, Torino 2001
- V. Mathieu, Introduzione a Leibniz, Roma- Bari, Laterza, 1976
3. Basic Skills
The knowledge of fundamental authors and themes regarding the history of philosophy between the 19th and 20th centuries is required for the oral exam.
List of authors:
Bruno, Machiavelli, Bacone, Descartes, Hobbes, Spinoza, Locke, Leibniz, Montesquieu, Vico, Hume, Voltaire, Diderot, Rousseau, Kant, Fichte, Schelling, Hegel, Marx, Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche, Croce, Wittgenstein, Husserl, Heidegger, Sartre, Lukács, la Scuola di Francoforte, Foucault, Arendt.
Those who have already taken the History of Modern Philosophy with Prof. D. Donna are exempt from taking the institutional part.
Non-attending students must read Locke's An Essay Concerning Human Understanding fully and A. Pacchi, Introduzione alla lettura del «Saggio sull'intelletto umano» di Locke, Milano, Unicopli, 2008.
Teaching methods
Ex cathedra lessons.
Assessment methods
The final oral exam focuses on the programme’s material and will be held in the Professor’s office, Via Zamboni, 38.
The critical evaluation considers the fundamental notions, the level of the analysis and the critical skills. On the basis of these three principal parameters an overall evaluation in thirtieths is expressed.
18-21 Sufficient
22-25 Average
26-28 Good-Very Good
29-30 Excellent
Teaching tools
Slides with lecture material will be made available online during the course. Some lectures will be recorded and made available to all students.
Office hours
See the website of Francesco Cerrato