- Docente: Riccardo Brizzi
- Credits: 10
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Forli
- Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)
Learning outcomes
This course introduces students to the analysis of 19th and 20th centuries history. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from the European Revolutions of 1848 to the fall of the Berlin Wall (1989). The course provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Germany, Great Britain and Russia in addition to the most relevant extra-European facts.
Course contents
The course will be divided into 3 parts. The first part will focus on political transformation in Europe during the XIX century until the First World War. The second part will analyse the interwar period and the totalitarian political systems during the Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate on the Second post-war period, with particular attention on Cold War, transformation in European political systems and the development of Italian republican democracy.
Readings/Bibliography
Institutional part of the syllabus for attending students
1- Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le Monnier, 2015.
2- Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012 (Chapters: IV, XIV, XV, XVI, XVII, XVII, XX, XXI, XXII, XXVI, XXXI, XXXIV)
Institutional part of the syllabus for non-attending students
1- Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le Monnier, 2009.
2- Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012.
Monographic part of the syllabus for both attending and non-attending students
Each student will be expected to study one monograph
Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale, Rubettino, 2013.
Brizzi R., Lazar M. (a cura di), La Francia di Macron, Bologna, Il Mulino, 2017
Brizzi R. (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015.
Brizzi R., L'uomo dello schermo. De Gaulle e i media, Il Mulino, 2010.
Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011.
Cammarano F., Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010.
Cammarano F., Storia politica dell'Italia liberale, Laterza, 2011.
Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015.
Cavazza S., Dimensione massa, Il Mulino, 2004.
Corni G., Hitler, Il Muilino, 2007 + Corni G., Breve storia del nazismo (1920-1945), Il Mulino, 2015.
Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo stato nel regime fascista, Carocci, 2008.
Colarizi S., Gervasoni M., La tela di Penelope: storia della Seconda Repubblica, 1989-2011, Laterza, 2014.
Formigoni G., Aldo Moro. Lo statista e il suo dramma, Bologna, Il Mulino, 2016.
Giovagnoli A., Il caso Moro: una tragedia repubblicana, Il Mulino, 2009.
Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011
Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna 1832-2014, Le Monnier, 2015
Laschi L. (a cura di), Memoria d'Europa. Riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, Franco Angeli, 2012
Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012.
Pombeni P. (a cura di), Storia dei partiti italiani, Il Mulino, 2016.
Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012
- Ragno F., Liberale o populista? Il radicalismo argentino (1930-1943), Bologna, Il Mulino, 2017
- Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016
Sbetti N, Giochi di potere. Olimpiadi e politica da Atene a Londra, 1896-2012, Le Monnier, 2012 + Tulli, U., Breve storia delle Olimpiadi, Carocci, 2012.
P. Scoppola, La Repubblica dei partiti. Evoluzione e crisi di un sistema politico, 1945-1996, Il Mulino, 2006.
C. Sorba, Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell’età del Risorgimento, Roma-Bari, Laterza, 2015.
Teaching methods
25 two hours classes
Official language: Italian
Assessment methods
For attending students:
1. Three short written examinations composed of 7 open questions + 4 multiple choise questions will be held during the classes in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons of the teacher and on the books in the institutional part of the syllabus.
2. Students who have been attending the written examinations, will have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final spoken exam should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.
The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.
For non-attending students:
1. An open answer questionnaire of 10 items
2. An oral examination
The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.
Teaching tools
Powerpoint presentations
Office hours
See the website of Riccardo Brizzi