- Docente: Luigi Pirovano
- Credits: 12
- SSD: L-FIL-LET/04
- Language: Italian
- Moduli: Francesco Citti (Modulo 1) Luigi Pirovano (Modulo 2)
- Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
- Campus: Bologna
-
Corso:
Second cycle degree programme (LM) in
Philology, Literature and Classical Tradition (cod. 0970)
Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 0973)
Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)
Learning outcomes
At the end of the classes students have a deep knowledge of latin literature, they are able to analyse latin texts with regard to language, style, subject, they understand textual problems referring to latin texts, they use the tools needed for a philological research.
Course contents
The course is divided into 2 modules, of 6 ECTS each.
● Students of MD Filologia, Letteratura e Tradizione Classica [LM15] are supposed to attend modules 1 & 2.
● Students of MD Italianistica, culture letterarie europee, scienze linguistiche (lettere A-L) [LM14] only module 2.
A. SPECIAL FOCUS COURSE
The new style: literature and rhetoric in the Ist century at Rome
Module 1: Seneca the Elder and the rhetorical schools: some problems (biography, philosophy, poetry, law, greek sources). Lectures from Controversiae and Suasoriae: a detailed list of all passages examined at lesson, and requested for the exam will be supplied at the end of the course.
Module 2: Seneca's rhetorical tragedy: lectures from Medea (1-300; 380-578; 893-1027).
B. CRITICAL ESSAYS: students are requested to read 2 essays for each module.
C. CORE COURSE:
Module 1: Lucan, Bellum civile, book X
Module 2: Ovid, Heroides 12
Readings/Bibliography
A. SPECIAL FOCUS COURSE
Texts Module 1: The texts of Seneca and other ancient authors will be uploaded on the online teachings materials. Critical editions and translations: L. Annaeus Seneca Maior. Oratorum et rhetorum sententiae, diuisiones, colores, recensuit L. Håkanson, Leipzig, Teubner, 1989; The Elder Seneca, Declamations, edited and translated by M. Winterbottom, Cambridge Mass.-London: Harvard University Press, 1974, voll. 1-2; Seneca il Vecchio. Oratori e retori, introduzione, traduzione e note a c. di A. Zanon dal Bo, Bologna: Zanichelli, voll. 1-2, 1986, vol. 3, 1987, vol. 4, 1988.
Texts Module 1: Lucio Anneo Seneca, Medea-Fedra, premessa, introduzione e note di G.G. Biondi, traduzione di A. Traina, Milano: Rizzoli, 1989 is recommended. Critical editions and translations: L. Annaei Senecae Tragoediae, ed. O. Zwierlein, Oxford: UP, 1987; Seneca. Tragedies. I. Hercules. Trojan Women. Phoenician Women. Medea. Phaedra, edited and translated by J.G. Fitch, Cambridge Mass. -London: Harvard UP, 2004; Seneca. Medea, edited with introduction, translation and commentary by A.J. Boyle, Oxford: UP, 2014.
B. CRITICAL ESSAYS
Essays module 1: 2 essays among: E. Berti, L’opera di Seneca il vecchio e la declamazione, in Scholasticorum Studia. Seneca il Vecchio e la cultura retorica e letteraria della prima età imperiale, Pisa: Giardini, 2007, 15-39; E. Berti, Declamazione e poesia, in Scholasticorum Studia. Seneca il Vecchio e la cultura retorica e letteraria della prima età imperiale, Pisa: Giardini, 2007, 265-310; F. Citti, Elementi biografici nelle Prefazioni di Seneca retore, «Hagiographica» 12, 2005, 171-222; F. Citti, La declamazione greca in Seneca il Vecchio, «Papers on Rhetoric» 8, 2007, 58-102; M. Lentano, Declamazione e antropologia, La declamazione latina, a cura di M. Lentano, Napoli: Liguori 2015, 149-173; L. Pasetti, Filosofia e retorica di scuola nelle Declamazioni Maggiori pseudoquintilianee, in Retorica ed educazione delle élites nell'antica Roma, a cura di F. Gasti, E. Romano, Pavia: 2008, 113-147; G. Rizzelli, Declamazione e diritto, in La declamazione latina, a cura di M. Lentano, Napoli: Liguori 2015, 211-270; A. Stramaglia, Come si insegnava a declamare?, in Libri di scuola e pratiche didattiche, Cassino: Edizioni Università di Cassino, 2010, 111-151.
Essays module 2: 2 essays among: G.G. Biondi, saggio introduttivo a Lucio Anneo Seneca, Medea-Fedra, Milano: Rizzoli, 23-69; A.J.Boyle, Introduction a Seneca. Medea, Oxford: UP, 2014, XLIV-CVII; C. Gill, Seneca and selfhood: integration and disintegration, in S.Bartsch – D.Wray, Seneca and the Self, Cambridge: UP, 2009, 65-83; E.Lefèvre, La Medea di Seneca. Negazione del sapiente stoico? in Seneca e il suo tempo, Roma: Salerno, 2000, 395-416; G. Mazzoli, Medea in Seneca: il logos del furor, in Atti delle giornate di studio su Medea, a cura di R. Uglione, Torino: AICC, 1997, 93-105; A. Schiesaro, Seneca and the denial of the self, in S.Bartsch – D.Wray, Seneca and the Self, Cambridge: UP, 2009, 221-235; A. Traina, Due note a Seneca tragico, in Id. Poeti latini (e neolatini) II, Bologna: Pàtron, 1979, 123–132.
C. CORE COURSE
Texts module 1 – Lucan, Bellum civile, lib. X: M. Anneo Lucano, La guerra civile, a cura di R. Badalì, Torino: Utet, 2006; or M. Anneo Lucano, Farsaglia o La guerra civile, a cura di L. Canali, Milano: Rizzoli, 1997.
Texts module 2 – Ovid, Heroides 12: P. Nasone Ovidio, Lettere di eroine, a cura di G. Rosati, Milano: Rizzoli, 1989; or Ovidio, Eroidi, a cura di E. Salvadori, Milano: Garzanti, 2006.
Morfologia-Sintassi (moduli 1 e 2): per quanto riguarda gli aspetti linguistici, si dà per acquisito nei corsi di triennale lo studio della morfologia e della sintassi latina su testi di livello universitario (ad es. I. Dionigi-L. Morisi-E. Riganti, Il latino, Bari: Laterza, 2011) e degli aspetti storico-linguistici, metrici e di critica del testo contenuti in A. Traina - G. Bernardi Perini, Propedeutica al latino universitario, Bologna: Pàtron, 2007. Per la sintassi latina si può fare riferimento a A.Traina-T. Bertotti, Sintassi normativa della lingua latina, Bologna: Pàtron, 2015.
Metrica (moduli 1 e 2): è richiesta la lettura del distico elegiaco (su cui si veda la Propedeutica al latino universitario, cap. VII).
Critica del testo (moduli 1 e 2): per le conoscenze introduttive alla comprensione dell’apparato critico, è necessaria lo studio del cap. VIII della Propedeutica al latino universitario; per il corso da 12 cfu [LM 15] è inoltre richiesta la lettura di R. Tarrant, Texts, Editors, and Readers: Methods and Problems in Latin Textual Criticism. Roman Literature and its Contexts, Cambridge: UP, 2016, oppure P. Chiesa, Elementi di critica testuale, Bologna: Patron, 2012.
Teaching methods
As for A. section, lectures in class; students are supposed to prepare parts B. and C. by themselves.
Assessment methods
The examination consists of a viva voce exam and is divided in two parts (students are required to take both parts of the examination on the same date):
1) in the first part, the students will be tested on Latin phonetics, morphology and syntax through the reading and translation of the Latin texts (in section C). Students are required to answer questions about Latin grammar (phonetics, morphology and syntax) from the texts in section C.
2) in the second part (on section A and B), the examination will regard the Special Focus Course and the critical readings. Students are asked to provide a translation from Latin and a philological and literary commentary on one of the passages analysed in class. Students are required to discuss the chosen critical readings.
n.b. The exam requires a medium-high level of knowledge of the Latin language. Beginner students are recommended to choose a basic course of the the three-year degree.
The assessment criteria is thus explained:
failing grades: lack of basic linguistic knowledge and inability to produce a correct translation and interpretation of the text.
passing grades: language proficiency at an intermediate level; translation and literary interpretation of the texts are mostly correct, but inaccurate and lacking in autonomy.
excellent grades: language proficiency at an upper-mid level; translation and interpretation of the texts are not only correct, but carried out with autonomy and precision. Good knowledge of Latin prosody and metrics.
Office hours
See the website of Luigi Pirovano
See the website of Francesco Citti