27114 - Scenography: Elements, Theory, History

Academic Year 2016/2017

  • Docente: Elena Tamburini
  • Credits: 12
  • SSD: L-ART/05
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

The students will learn:

a) Elementary knowledge of design and lighting, in the traditional and modern European theatre and the new digital technology.

b) Theory and practice on the stage from the past period to XX century.

c) Tools and objects on stage space, on the costumes in particular.

Course contents

The Scenography is the place where the real facts and the fictions meet together; it is the symbolic frontier and of the performance's codes in a precise times and place; it is an instrument of the spectacle and of his ephemeral life. These are the principal problems of the contemporary researchers and this problems will be the centre of the course. An important exemple in the past is Gian Lorenzo Bernini, who was scenographer too.
The lessons will begin on 30 January 2017 at 9-11, in Dipartimento, via Barberia 4 for 60 hours.

Readings/Bibliography


1. A. Surgers, Scenografie del teatro occidentale, a c. di G. Di Palma e E. Tamburini, Roma, Bulzoni, 2002;
2.  F. Perrelli, Storia della scenografia. Dall'antichità  al Novecento, Roma, Carocci, 2002 or S. Sinisi-I. Innamorati, Storia del teatro. Lo spazio scenico  dai greci alle avanguardie, Milano, B. Mondadori, 2003; 
3. M. De Marinis, La drammaturgia dello spazio, in Idem, In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento teatrale, Roma, Bulzoni, 2000, pp. 29-51;
4. I. Aliverti, Una scena di città  attribuita a S. Serlio. Breve saggio di iconologia teatrale, Pisa, ETS, 2008
or E. Tamburini, Il quadro della visione. Arcoscenico e altri sguardi ai primordi del teatro moderno, Roma, Bulzoni, 2004 .
5.  materiali didattici in the program.

Only those who do not attend the course may choose one from the following texts:  D. Bablet, La scena e l'immagine: saggio su Josef Svoboda, Torino, Einaudi, 1970; M.Viale Ferrero, Filippo Juvarra architetto teatrale, Torino, Edizioni d'arte Fratelli Pozzo, 1970; L. Zorzi, Il teatro e la città : saggi sulla scena italiana, Torino, Einaudi, 1977;  A. Testaverde Matteini, L'officina delle nuvole: il Teatro mediceo nel 1589 e gli Intermedi del Buontalenti nel Memoriale di Girolamo Seriacopi, Milano, Ass. Amici della Scala, 1991; E. Tamburini, Scenotecnica barocca. La 'Costruzione de' Teatri e Machine Teatrali' di Fabrizio Carini Motta (1688) e la 'Pratica delle machine de' Teatri' di Romano Carapecchia (1689-91), Roma, E & A, 1994; E. Tamburini, Due teatri per il Principe. Studi sulle committenze teatrali di Lorenzo Onofrio Colonna (1659-1689), Roma, Bulzoni, 1997 ; Giacomo Torelli: l'invenzione scenica nell'Europa barocca, a c. di F. Milesi, Fano, Fondazione Cassa di Risparmio di Fano, 2000;  I Bibiena, una famiglia europea, a c. di D. Lenzi e J. Bentini, Venezia, Marsilio, 2000; P. Bignami, Storia del costume teatrale. Oggetti per esibirsi nello spettacolo e in società, Roma, Carocci, 2005; C. Grazioli, Luce e ombra. Storia, teorie e pratiche dell'illuminazione teatrale, Roma-Bari, Gius. Laterza, 2008; G. Isgrò, Il sacro e la scena, Roma, Bulzoni, 2011; E. Tamburini, Gian Lorenzo Bernini e il teatro dell'Arte, Firenze, Le Lettere, 2012 ( Preliminari, cap. 2 (I teatri dei Barberini), cap. 4 (La festa berniniana (non solo) fra religione e politica), cap. 5 (La Comica del cielo) e cap. 8 (Bernini impresario?)); P. Degli Esposti, La tensione preregistica. La sperimentazione teatrale di Philippe-Jacques de Loutherbourg, Padova, Esedra, 2013; Marzia Maino, Con gli occhi della luce. Fonti di formazione, teoria e prassi nella poetica teatrale di Mariano Fortuny, Padova, CLEUP, 2014; Per/formare l'opera. Arti viventi, spazi, costumi "Prove di drammaturgia" nov. 2015, n. 1.

Teaching methods

Attendance is important, since the course will be carried like a seminar. Images will be projected in class by the students too. There will be numerous references to art history, often needed to be able to read past documents.

Assessment methods

Beside the traditional examination during the final test, the possibility of taking partial tests during the course will be also provided. Failing the test will be the result of an insufficient knowledge of the main images of theatre.

Teaching tools

During the course, images will be projected or handed out.

Office hours

See the website of Elena Tamburini