- Docente: Elena Tamburini
- Credits: 12
- SSD: L-ART/05
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)
Learning outcomes
The students will learn:
a) Elementary knowledge of design and lighting, in the traditional and modern European theatre and the new digital technology.
b) Theory and practice on the stage from the past period to XX century.
c) Tools and objects on stage space, on the costumes in
particular.
Course contents
The Scenography is the place where the real facts and the fictions
meet together; it is the symbolic frontier and of the performance's
codes in a precise times and place; it is an instrument of the
spectacle and of his ephemeral life. These are the principal
problems of the contemporary researchers and this problems will be
the centre of the course. An important exemple in the past is Gian
Lorenzo Bernini, who was scenographer too.
The lessons will begin on 30 January 2017 at
9-11, in Dipartimento, via Barberia 4 for 60 hours.
Readings/Bibliography
1. A. Surgers, Scenografie del teatro occidentale, a c. di
G. Di Palma e E. Tamburini, Roma, Bulzoni, 2002;
2. F. Perrelli, Storia della scenografia.
Dall'antichità al Novecento, Roma, Carocci, 2002 or S.
Sinisi-I. Innamorati, Storia del teatro. Lo spazio scenico
dai greci alle avanguardie, Milano, B. Mondadori, 2003;
3. M. De Marinis, La drammaturgia dello spazio, in Idem,
In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento teatrale,
Roma, Bulzoni, 2000, pp. 29-51;
4. I. Aliverti, Una scena di città attribuita a S. Serlio.
Breve saggio di iconologia teatrale, Pisa, ETS, 2008
or E. Tamburini, Il quadro della visione. Arcoscenico e altri
sguardi ai primordi del teatro moderno, Roma, Bulzoni, 2004
.
5. materiali didattici in the program.
Only those who do not attend the course may choose one from
the following texts: D. Bablet, La scena e l'immagine:
saggio su Josef Svoboda, Torino, Einaudi, 1970; M.Viale
Ferrero, Filippo Juvarra architetto teatrale, Torino,
Edizioni d'arte Fratelli Pozzo, 1970; L. Zorzi, Il teatro e la
città : saggi sulla scena italiana, Torino, Einaudi,
1977; A. Testaverde Matteini, L'officina delle nuvole: il
Teatro mediceo nel 1589 e gli Intermedi del Buontalenti nel
Memoriale di Girolamo Seriacopi, Milano, Ass. Amici della
Scala, 1991; E. Tamburini, Scenotecnica barocca. La 'Costruzione
de' Teatri e Machine Teatrali' di Fabrizio Carini Motta (1688) e la
'Pratica delle machine de' Teatri' di Romano Carapecchia
(1689-91), Roma, E & A, 1994; E. Tamburini, Due teatri
per il Principe. Studi sulle committenze teatrali di Lorenzo
Onofrio Colonna (1659-1689), Roma, Bulzoni, 1997 ; Giacomo
Torelli: l'invenzione scenica nell'Europa barocca, a c. di F.
Milesi, Fano, Fondazione Cassa di Risparmio di Fano, 2000;
I Bibiena, una famiglia europea, a c. di D. Lenzi e J.
Bentini, Venezia, Marsilio, 2000; P. Bignami, Storia del costume
teatrale. Oggetti per esibirsi nello spettacolo e in
società , Roma, Carocci, 2005; C. Grazioli, Luce e
ombra. Storia, teorie e pratiche dell'illuminazione teatrale,
Roma-Bari, Gius. Laterza, 2008; G. Isgrò, Il sacro e la
scena, Roma, Bulzoni, 2011; E. Tamburini, Gian Lorenzo
Bernini e il teatro dell'Arte, Firenze, Le Lettere, 2012 (
Preliminari, cap. 2 (I teatri dei Barberini), cap. 4
(La festa berniniana (non solo) fra religione e politica),
cap. 5 (La Comica del cielo) e cap. 8 (Bernini
impresario?)); P. Degli Esposti, La tensione preregistica.
La sperimentazione teatrale di Philippe-Jacques de
Loutherbourg, Padova, Esedra, 2013; Marzia Maino, Con gli
occhi della luce. Fonti di formazione, teoria e prassi nella
poetica teatrale di Mariano Fortuny, Padova, CLEUP, 2014; Per/formare l'opera. Arti viventi, spazi, costumi "Prove di drammaturgia" nov. 2015, n. 1.
Teaching methods
Attendance is important, since the course will be carried like a seminar. Images will be projected in class by the students too. There will be numerous references to art history, often needed to be able to read past documents.
Assessment methods
Beside the traditional examination during the final test, the possibility of taking partial tests during the course will be also provided. Failing the test will be the result of an insufficient knowledge of the main images of theatre.
Teaching tools
During the course, images will be projected or handed out.
Office hours
See the website of Elena Tamburini