02644 - Theory of Organisation

Academic Year 2015/2016

  • Docente: Federico Toth
  • Credits: 10
  • SSD: SPS/04
  • Language: Italian

Learning outcomes

This course is intended as an introduction to principles of organization theory.

  By the end of the course, the student is able to:

- identify the key characteristics and components of organizational design and behavior.  

- account for the major perspectives in organization theory;

- analyze organizational situations and dynamics.

Course contents

The course is divided into three parts:

1) the first one deals with the classic theories of industrial organizations. Taylorism and Scientific Management. The Human Relations approach. Motivation and human resources management: from Barnard to the Japanese model. Teacher: Federico Toth

2) The second part focuses on bureaucratic organizations. The Weberian model. Criticism and advancements in the idea of bureaucracy (Merton, Gouldner, Selznick, Crozier). Power and organizational strategies. Teacher: Cristina Dallara

3) The third part deals with some of the major problems in managing complex organizations. Organizational structure. The relationship between organizations and their environment. Making decisions. Organizational culture. Teacher: Cristina Dallara

Readings/Bibliography

Required reading list:

Bonazzi, G. (2008), Storia del pensiero organizzativo, Milano Franco Angeli. Selected chapters: 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, and 17.

 

 Ferrante, M e Zan, S. (1994), Che cos'e' un'organizzazione?, in Il fenomeno organizzativo, Roma, Carocci. Capitolo primo.

Normann, R. (1992), Perche' uno sviluppo strategico delle risorse umane?, in La gestione strategica dei servizi, Milano, ETAS. Capitolo quinto.

Landau M. (1969), Ridondanza, razionalita' e il problema della duplicazione e della sovrapposizione, in "Rivista trimestrale di scienza dell'amministrazione", n. 1, 1982, pp. 3-27.

Morgan G. (1999), Images. Le metafore dell'organizzazione. Milano, Franco Angeli. (Capitolo 2 - La meccanizzazione va in cattedra; Capitolo 3 - Le organizzazioni in quanto organismi, da pag. 56 a 76; Capitolo 5 Le organizzazioni in quanto sistemi culturali, da pag. 161 a 184).

Crozier M. e Friedberg E. (1995), Organizzazioni e azione collettiva: il nostro contributo all'analisi organizzativa, in Bacharach, Gagliardi, Mundell (a cura di) Il pensiero organizzativo europeo,  pp.107-29.

Zan S. (2003), Fascicoli e tribunali. Il processo civile in una prospettiva organizzativa, Bologna, Il Mulino, (Capitolo 1 Introduzione: Il processo come gioco).

Hatch M.J. (2013), Teoria dell'organizzazione, Bologna, Il Mulino, (Capitolo 4 - La struttura sociale organizzativa, fino a pag. 125).

Argyris C. (1994), Superare le difese organizzative, Milano, Raffaello Cortina Editore (Capitolo 3 Procedure difensive abituali nelle organizzazioni).

 

Optional readings:

Mintzberg, H. (1996), La progettazione dell'organizzazione aziendale, Bologna, Il Mulino.

Crozier, M. (1969), Il fenomeno burocratico, Milano, ETAS.

Ohno, T. (2004), Lo spirito Toyota, Torino, Einaudi.

Thompson, J. (1991), L'azione organizzativa, Torino, ISEDI.

Teaching methods

Lessons of the teacher. Case studies and discussion. Class attendance is strongly recommended.

Assessment methods

The final grade for those attending lessons will be given by two written examinations to be planned during the course. No oral examination is required for those students who pass both written tests.

The exam for students not attending lessons will be a written examination.

Teaching tools

Most of the topics will be presented through the analysis and discussion of case studies.

Office hours

See the website of Federico Toth

See the website of Cristina Dallara