00932 - Contemporary History (A-L)

Academic Year 2014/2015

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Political, Social and International Sciences (cod. 8853)

Learning outcomes

The course aims at providing students with the basis of the XIXth  and XXth  century Political History in European and non-European countries, with particular reference to the political-institutional systems.
At the end of the course students
- will know the most relevant aspects of Contemporary History;
- will be able to deal with the main issues and the fundamental cruxes of the contemporary historical evolution;
- will be able to analyze the most important historical events of the Present Age both diachronically and synchronically.

Course contents

As far as the academic year 2014-2015 is concerned the Contemporary History Course aims at giving students a basic frame of  political history in 19th  and 20th  century  European and extra- European countries. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from the Wien Congress to the 70ies of the twentieth century. Classes provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Great Britain, Spain and Russia in addition to the most relevant extra-European  facts.

Readings/Bibliography

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR ATTENDING STUDENTS

- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2009, cap. I-XIV. Lecture notes concerning the years 1815-1848 will be available for students.

- S. Cavazza- P. Pombeni, (edited by), Introduzione alla Storia Contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR NON-ATTENDING STUDENTS

- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2009, cap. I-XIV. Lecture notes concerning the years 1815-1848 will be available for students at the photocopy shop n. 2/c, Broccaindosso street.

- S. Cavazza - P. Pombeni, (edited by), Introduzione alla Storia Contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012

- Parole e materiali per la storia contemporanea, Bologna, Baresi, 2002

Students are suggested to study the institutional part while integrating it with other textbooks.

For instance, in focusing their attention on the period of time between the two Russian Revolutions, students may start from the Manuale (chapter 10, par. 7 and 8, and chapter 14), may investigate the theme in chapter XIII of Introduzione alla storia contemporanea , identify the topics related to the theme in chapter XIII of Introduzione alla storia contemporanea , identify the topics related to the theme, eg the Bolshevik party model (see centralism, centrism and Communism), and consider reference classics like Lenin's Che fare?, the institutional structure of post-1905 Russia ( in Parole e materiali per la storia contemporanea ).

Non-attending students (International Relations Degree) will take an exam based on an open answer questionnaire of 20 items and an oral test on two monographs chosen by the student.

MONOGRAPHIC PART OF THE SYLLABUS FOR BOTH ATTENDING AND NON-ATTENDING STUDENTS. STUDENTS OF THE THREE-YEAR COURSE DEGREE IN ADMINISTRATIVE SCIENCE MUST NOT STUDY THE MONOGRAPH.

Each student will be expected to choose two of the following monographs with about the same number of pages:

1. Botta S. (a cura di), L'Italia degli altri. Storia dell'Italia contemporanea vista da fuori, Rubbettino, 2012 + Woolf S., L'Italia repubblicana vista da fuori (1945-2000), Il Mulino, 2007 (da pag. 9 a pag. 129)

2. Botta S., Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011 (da pag. 11 a pag. 84) + Price R., Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004

3. Botta S., Politica e calamita'. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale, Rubettino, 2013. (da pag. 247 a pag. 632)

4. Brizzi R., L' uomo dello schermo. De Gaulle e i media, Il Mulino, Bologna, 2011

5. Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino, 2008

6. Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011 (fino a pag. 332)

7. Cammarano F., Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010

8. Cammarano F., Marchi M. (a cura di), Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionale (1859-1861), Le Monnier, 2011

9. Cammarano F., Storia Politica dell'Italia liberale, Laterza, 2011

10. Cavazza S., Dimensione massa, Il Mulino, 2005

11. Cavazza S., Scarpellini E., Il secolo dei consumi, Carocci, 2006

12. De Napoli O., La prova della razza. Cultura giuridica e razzismo in Italia negli anni Trenta, Le Monnier, 2009.

13.  Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo stato nel regime fascista, Carocci, 2008

14.  Guazzaloca G. (a cura di), Sovrani a meta'. Monarchia e legittimazione in Europa tra Otto e Novecento, Rubbettino, 2012

15.  Guazzaloca G., Fine secolo. Gli intellettuali italiani e inglesi e la crisi tra Otto e Novecento, Il Mulino, 2004

16.  Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011

17.  Laschi L. (a cura di), Memoria d'Europa. Riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, Franco Angeli, 2012

18. Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012

19.  Pombeni P., Il primo De Gasperi: la formazione di un leader politico, Il Mulino, 2007

20.  Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012

21. Sbetti N., Giochi di Potere: Olimpiadi e Politica da Atene a Londra 1896-2912, Le Monnier, 2012

Teaching methods

Frontal lecturing

Assessment methods

For non-attending students:

  1. an open answer questionnaire of 20 items;
  2. an oral test based on the two monographs chosen by the student.


Students are reminded to carry their undergraduate's record book on the day of the exam as well as the two monographs they have chosen.

The written test lasts 25 minutes.

To pass the exam, the student must have a pass mark both the written and the oral tests

PLEASE SEE that: both the oral and the written tests take place on the same day.

Office hours

See the website of Fulvio Cammarano