- Docente: Maria Teresa Guerrini
- Credits: 10
- SSD: M-STO/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in EDUCATOR IN CHILDHOOD SOCIAL SERVICES (cod. 0994)
Course contents
Monographic Course: The wars during the early modern period
Attendance is recommended. The course aims to continue the wars during the early modern period, focusing in particular on the analysis of innovations prepared in the field of military art over the centuries
XV-XVIII.
Readings/Bibliography
MARINO BERENGO,L'Europa delle città. Il volto della società urbana europea tra Medioevo ed età moderna, Torino, Einaudi, 1999.
M. BLOCH, Apologia della storia o Mestiere di storico, Torino, Einaudi, 2009
J. HUIZINGA, La civiltà olandese del Seicento, con prefazione di Walter Barberis, Torino, Einaudi, 2008
HANS BOTS-FRANÇOISE WAQUET,La Repubblica delle Lettere, Bologna, Il Mulino, 2005
Identità collettive tra Medioevo ed età moderna, a cura di PAOLO PRODI e WOLFGANG REINHARD, Bologna, CLUEB, 2002.
L. BRAIDA, Stampa e cultura in Europa, Roma-Bari, Laterza, 2009
C. CASANOVA, Famiglia e parentela nell'età moderna, Roma Carocci, 2009
KARL BRANDI,Carlo V, Torino, Einaudi, 2001.
ANTONIO TRAMPUS, Il diritto alla felicità, Roma-Bari, Laterza, 2008.
PAOLO PRODI,Il sovrano pontefice. Un corpo e due anime: la monarchia papale nella prima età moderna, Bologna, Il Mulino, 2006.
ADRIANO PROSPERI,Tribunali della coscienza. Inquisitori, confessori, missionari,Torino, Einaudi, 1996.
ADRIANO PROSPERI , Il Concilio di Trento. Una introduzione storica, Torino, Einaudi, 2001;
ADRIANO PROSPERI ,Il seme dell'intolleranza. Ebrei, eretici selvaggi: Granada 1492, Bari-Roma, Laterza, 2011 .
WOLFGANG REINHARD,Storia del colonialismo, Torino, Einaudi, 2002
MASSIMO DONATTINI,Dal Nuovo Mondo all'America. Scoperte geografiche e colonialismo (secoli XV-XVI), Roma, Carocci, 2004.
GEORG SCHMIDT, La guerra dei Trent'anni, Bologna, Il Mulino, 2008
PIERO DEL NEGRO,Guerra ed esercitida Machiavelli a Napoleone, Roma, Laterza, 2001.
PETER G. WALLACE,La lunga età della Riforma, Bologna, Il Mulino, 2006
ELENA BONORA,La controriforma, Roma, editori Laterza, 2001
ADRIANO PROSPERI, Dare l'anima. Storia di un infanticidio, Torino, Einaudi, 2005
CARLO GINZBURG, I benandanti,Torino, Einaudi, 2002
BRIAN LEVACK, La caccia alle streghe, Roma-Bari, Laterza, 2008
Teaching methods
Collective discussions concerning documentary material provided in support of lessons
Assessment methods
The examination is oral, in different ways for students attending
and not attending
Students attending
The preparation is divided into the following three
points, A, B e C:
A. General history of the period 1492-1815
manual recommended:
Carlo Capra,Storia moderna (1492-1848), Firenze, Le Monnier, 2004
It is advisable to supplement the study of the manual with the use
of a historical atlas.
B. Methodology
The preparation is carried out on the lecture notes and materials
provided during the course.
C. Monographic course
Students will read two texts critically, as they choose from the
list included under Testi/Bibliografia
Students not attending
They will prepare the following three points A, B, C.
A. General history of the period 1492-1815
manual recommended
Carlo Capra,Storia moderna (1492-1848), Firenze, Le Monnier, 2004
It is advisable to supplement the study of the manual with the use
of a historical atlas.
B. methodology
One of the two following books, either:
P. Prodi, Introduzione allo studio della storia moderna, Bologna, il Mulino, 1999;
R. Bizzocchi, Guida allo studio della storia moderna, Roma-Bari, Laterza, 2003.
C. Monographic course
Students will read two texts critically, as they choose from the list included under Testi/Bibliografia
Teaching tools
Power point presentations
Office hours
See the website of Maria Teresa Guerrini