00929 - Modern History

Academic Year 2012/2013

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in EDUCATOR IN CHILDHOOD SOCIAL SERVICES (cod. 0994)

Course contents

Monographic Course: The wars during the early modern period


Attendance is recommended. The course aims to continue the wars during the early modern period, focusing in particular on the analysis of innovations prepared in the field of military art over the centuries XV-XVIII.

Readings/Bibliography

MARINO BERENGO,L'Europa delle città. Il volto della società urbana europea tra Medioevo ed età moderna, Torino, Einaudi, 1999.

M. BLOCH, Apologia della storia o Mestiere di storico, Torino, Einaudi, 2009

J. HUIZINGA, La civiltà olandese del Seicento, con prefazione di Walter Barberis, Torino, Einaudi, 2008

HANS BOTS-FRANÇOISE WAQUET,La Repubblica delle Lettere, Bologna, Il Mulino, 2005

Identità collettive tra Medioevo ed età moderna, a cura di PAOLO PRODI e WOLFGANG REINHARD, Bologna, CLUEB, 2002.

L. BRAIDA, Stampa e cultura in Europa, Roma-Bari, Laterza, 2009

C. CASANOVA, Famiglia e parentela nell'età moderna, Roma Carocci, 2009

KARL BRANDI,Carlo V, Torino, Einaudi, 2001.

ANTONIO TRAMPUS, Il diritto alla felicità, Roma-Bari, Laterza, 2008.

PAOLO PRODI,Il sovrano pontefice. Un corpo e due anime: la monarchia papale nella prima età moderna, Bologna, Il Mulino, 2006.

ADRIANO PROSPERI,Tribunali della coscienza. Inquisitori, confessori, missionari,Torino, Einaudi, 1996.

ADRIANO PROSPERI , Il Concilio di Trento. Una introduzione storica, Torino, Einaudi, 2001;

ADRIANO PROSPERI ,Il seme dell'intolleranza. Ebrei, eretici selvaggi: Granada 1492, Bari-Roma, Laterza, 2011 .

WOLFGANG REINHARD,Storia del colonialismo, Torino, Einaudi, 2002

MASSIMO DONATTINI,Dal Nuovo Mondo all'America. Scoperte geografiche e colonialismo (secoli XV-XVI), Roma, Carocci, 2004.

GEORG SCHMIDT, La guerra dei Trent'anni, Bologna, Il Mulino, 2008

PIERO DEL NEGRO,Guerra ed esercitida Machiavelli a Napoleone, Roma, Laterza, 2001.

PETER G. WALLACE,La lunga età della Riforma, Bologna, Il Mulino, 2006

ELENA BONORA,La controriforma, Roma, editori Laterza, 2001

ADRIANO PROSPERI, Dare l'anima. Storia di un infanticidio, Torino, Einaudi, 2005

CARLO GINZBURG, I benandanti,Torino, Einaudi, 2002

BRIAN LEVACK, La caccia alle streghe, Roma-Bari, Laterza, 2008

Teaching methods

Collective discussions concerning documentary material provided in support of lessons

Assessment methods

The examination is oral, in different ways for students attending and not attending

Students attending
The preparation is divided into the following three points, A, B e C:
A. General history of the period 1492-1815

manual recommended:

Carlo Capra,Storia moderna (1492-1848), Firenze, Le Monnier, 2004


It is advisable to supplement the study of the manual with the use of a historical atlas.

B. Methodology


The preparation is carried out on the lecture notes and materials provided during the course.


C. Monographic course

Students will read two texts critically, as they choose from the list included under Testi/Bibliografia



Students not attending

They will prepare the following three points A, B, C.

A. General history of the period 1492-1815

manual recommended

Carlo Capra,Storia moderna (1492-1848), Firenze, Le Monnier, 2004


It is advisable to supplement the study of the manual with the use of a historical atlas.




B. methodology

One of the two following books, either:

P. Prodi, Introduzione allo studio della storia moderna, Bologna, il Mulino, 1999;

R. Bizzocchi, Guida allo studio della storia moderna, Roma-Bari, Laterza, 2003.



C. Monographic course

Students will read two texts critically, as they choose from the list included under Testi/Bibliografia

Teaching tools

Power point presentations

Office hours

See the website of Maria Teresa Guerrini