28468 - Semiotics of the Visible (1) (2nd cycle)

Academic Year 2012/2013

  • Docente: Lucia Corrain
  • Credits: 6
  • SSD: L-ART/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Semiotics (cod. 0968)

    Also valid for Campus of Rimini
    Second cycle degree programme (LM) in Fashion Studies (cod. 0976)
    Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 0977)

Learning outcomes


Course contents

The theme of this course called Art and space is the spatiality, from the discovery of perspective to the contemporary installations and to the Land art.
The approach of the course is not only chronological, but it is based on the dialogue between past and present.


Readings/Bibliography

TYPOLOGY OF STUDENTS I
The students, attending classes, 12 cfu
L. MARIN, Opacità della pittura, La Casa Usher, Firenze, 2012.
M. HAMMAD, Leggere lo spazio, comprendere l'architettura, Meltemi, Roma.
C. GIRARDI, La natura in cornice. Il paesaaggio e la sua invenzione tra XVI e XVII secolo, Bononia University Press, 2011.

The students, attending classes,6 cfu
L. MARIN, Opacità della pittura, La Casa Usher, Firenze, 2012 (in uscita nelle librerie a ottobre).
M. HAMMAD, Leggere lo spazio, comprendere l'architettura, Meltemi, Roma.
C. GIRARDI, La natura in cornice. Il paesaaggio e la sua invenzione tra XVI e XVII secolo, Bononia University Press, 2011.

The bibliography for the students attending classes (12 cfu) will be updated during the course.

TYPOLOGY OF STUDENTS II
The students, not attending classes,without expertise in semiotics of the visible, 12 cfu
All the following Books:
A.-J. GREIMAS, “Semiotica figurativa e semiotica plastica”, in Fabbri, P., Marrone, G., a cura di, Semiotica in nuce II, Meltemi, Roma 2001, pp. 196-210 (scaricabile in pdf su AMS CAMPUS)
O. CALABRESE, La macchina della pittura, La Casa Usher, Firenze, 2012 (in uscita nelle librerie a fine ottobre).
L. CORRAIN, a cura di, Semiotiche della pittura. I classici, le ricerche, Meltemi, Roma 2004 (scaricabile integralmente in pdf su E/C)

Two of the following books:
L. MARIN, Della rappresentazione, Meltemi, Roma 2001 (legalmente fotocopiabile presso la copisteria Asterisco).
V. STOICHITA, L'invenzione del quadro, Il Saggiatore, Milano 1998.
V. STOICHITA, Breve storia dell'ombra, Il Saggiatore, Milano 2000.
L. MARIN, Opacità della pittura, La Casa Usher, Firenze, 2012.
M. SCHAPIRO, Per una semiotica del linguaggio visivo, Meltemi, Roma 2002 (legalmente fotocopiabile presso la copisteria Asterisco).

The students, not attending classes, without expertise in semiotics of the visible, 6 cfu
All the following Books:
A.-J. GREIMAS, “Semiotica figurativa e semiotica plastica”, in Fabbri, P., Marrone, G., a cura di, Semiotica in nuce II, Meltemi, Roma 2001, pp. 196-210 (scaricabile in pdf su AMS CAMPUS)
O. CALABRESE, La macchina della pittura, La Casa Usher, Firenze, 2012 (in uscita nelle librerie a fine ottobre).
L. CORRAIN, a cura di, Semiotiche della pittura. I classici, le ricerche, Meltemi, Roma 2004 (scaricabile integralmente in pdf su E/C)

Teaching methods


Assessment methods


Teaching tools


Links to further information

http://www.dav.unibo.it/Dav/default.htm

Office hours

See the website of Lucia Corrain