- Docente: Alessandra Sansavini
- Credits: 3
- SSD: M-PSI/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Primary Education Sciences (cod. 1313)
Learning outcomes
The course is addressed to future kindergarten school
teachers. Students will acquire a good knowledge of the main
theoretical models and methods of developmental psychology in
various areas (communicative-linguistic, cognitive, temporal,
relational and expressive) with attention to the evolutionary
transitions from early childhood to pre-school and school age.
Students will be able to apply theoretical and methodological
knowledge to the educational practice, to conduct systematic
observations in school contexts and to conceive projects which
promote the different psychological competences.
Course contents
Since this is a course of the third year, the student should already know the main psychological theories of development and its different phases. Aim of the course is to deepen the concept of development intended as behaviours and processes depending on the interaction between neurobiological and environmental factors (i.e., biological rhythms, environmental stimulations, individual experiences, interactions with adults and peers, characteristics and familiarity of the context, culture, education) taking into account contemporary theoretical approaches. We will consider the development of non-verbal communication and oral language in its different aspects (lexicon, grammar, phonology and meta-phonology), the possible risk factors, the development of temporal, narrative and cognitive competences as well as other symbolic competences (playing, drawing, written code).
Besides, students will apply, through provided tools, the theoretical knowledge to the educational practice, will conduct observations in educational contexts and will arrange projects finalized to promote the development of competences treated during the course.
Readings/Bibliography
Compulsory bibliographical references:
1) Camaioni, L. (2001). PSICOLOGIA DELO SVILUPPO DEL LINGUAGGIO. Bologna: Il Mulino. CAPITOLI 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
2) Giovanelli, G., Sansavini, A. (2007). TEMPO E SVILUPPO PSICOLOGICO. Vivere il tempo, rappresentarsi il tempo, riflettere sul tempo. Modelli teorici, ricerche psicologiche e implicazioni educative. Bologna: CLUEB. Presso la Libreria CLUEB di Bologna è praticato lo sconto per studenti.
3) Genta, M.L. (a cura di, 2005). LA SOCIALIZZAZIONE IN ETA' PRESCOLARE. Roma: Carocci.
4) Sansavini A. and Zavagli, V. (2012). Interazione madre-bambino e sviluppo comunicativo-linguistico tipico e atipico. Il ruolo della funzione comunicativa materna e della co-regolazione diadica. Infanzia, 4-5, 52-57. The paper is part of a monographic issue A. Chiantera- Cocever E. (a cura di), Come parlano le educatriciof the journal Infanzia, n. 4-5, sold at the book shop Irnerio close to University and present at the library of the Faculty of Education.
TO ATTENDING STUDENTS FEW RECENT ARTICLES REGARDING COURSE ISSUES WILL BE ALSO INDICATED.
NOT ATTENDING STUDENTS MUST PREPARE AN EQUIVALENT WORK PERSONALLY AGREED WITH THE PROFESSOR. THEY ALSO HAVE TO ADD TO THE REFERENCES FOR THE ESAM THE FOLLOWING TEXT:
5) Camaioni, L., Aureli, T., Perucchini, P. (2004). Osservare e valutare il comportamento infantile. Bologna: Il Mulino.
In professor's office materials of the course and a list of video tapes regarding course themes will be available (videotapes can be watched at the video library of the Department of Educational Science, Bologna).
Non-compulsory bibliographical references (for all students attending and non-attending):
General texts of developmental psychology:
Battacchi, M.W. (1988). Trattato enciclopedico di psicologia dell'età evolutiva. Padova: Piccin.
Battacchi, M. W., Giovanelli, G. (1990). Psicologia dello sviluppo. Roma: Carocci.
Berti, A., Bombi, A.S. (2001). Psicologia dello sviluppo. Storia, teorie, metodi. Bologna: Il Mulino.
Berti, A. E., Bombi, A. S. (2005). Corso di psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino.
Bonino, S. (2002, a cura di). Dizionario di psicologia dello sviluppo. Torino: Einaudi.
Butterworth, G. e Harris, M. (1998). Fondamenti di psicologia dello sviluppo. Psychology Press. Edizione italiana a cura di A. Sansavini. Bologna: presso libreria Bonomo, Via Zamboni.
Camaioni, L. (1993). Manuale di psicologia dello sviluppo. Il Mulino.
Camaioni, L. (1996). La prima infanzia. Bologna: Il Mulino.
Camaioni, L., Di Blasio, P. (2002). Psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino.
Farneti, A. (1998). Elementi di psicologia dello sviluppo. Carocci.
Fonzi, A. (2001). Manuale di psicologia dello sviluppo. Firenze: Giunti.
Levorato, M. C. (2002). Lo sviluppo psicologico. Torino: Einaudi.
Petter, G. (1992). Dall'infanzia alla preadolescenza. Firenze: Giunti.
Petter, G. (1997). Psicologia e scuola dell'infanzia. Firenze: Giunti.
Petter, G. (1998). Psicologia e scuola di base. Firenze: Giunti.
Petter, G. (2004). Il bambino va a scuola. Bologna: Il Mulino.
Schaffer, H. R. (2004). Psicologia dello sviluppo. Milano: Cortina.
Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2000). La comprensione dello sviluppo. Firenze: Giunti.
Theories of psychological development:
Andreani Dentici, O., Gattico, E. (1992). La scuola di Ginevra dopo Piaget. Antologia di passi scelti. Milano: Cortina.
Attili, G. (1993). Alle basi della personalità. Teorie, metodi e ricerche sul temperamento. Firenze: Giunti.
Brofenbrenner, U. (1986). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: Il Mulino.
Di Stefano, G., Tallandini, M.A. (a cura di, 1991). Meccanismi e processi di sviluppo. L'interpretazione postpiagetiana. Milano: Cortina.
Gobbo, C., Morra, S. (1997). Lo sviluppo mentale: prospettive neo-piagetiane. Bologna: Il Mulino.
Kagan (2001). Tre idee che ci hanno sedotto. Bologna: Il Mulino.
Karmiloff-Smith, A. (1995). Oltre la mente modulare: una prospettiva evolutiva sulla scienza cognitiva. Bologna: Il Mulino.
Liverta Sempio, O. (1998). Vygotskij, Piaget, Bruner. Milano: Cortina.
Macchi Cassia, V., Valenza, E., Simion, F. (2004). Lo sviluppo cognitivo. Bologna: Il Mulino.
Miller, P. H. (2002). Teorie dello sviluppo psicologico. Bologna: Il Mulino.
Biological bases of mental processes
Oliviero, A. (1999). Esplorare la mente: il cervello tra filosofia e biologia. Milano: Cortina.
Plomin, R. (2000). Genetica del comportamento. Milano: Cortina.
Methods of observation developmental psychology
Baumgartner, E. (2004). L'osservazione del comportamento infantile. Roma: Carocci.
Camaioni, L., Aureli, T., Perrucchini, P. (2004). Osservare e valutare il comportamento infantile. Bologna: Il Mulino.
Cassibba, R., Salerni, N. (2004). Osservare i bambini: tecniche ed esercizi. Roma: Carocci.
D'Odorico, L., Cassibba, R. (2001). Osservare per educare. Roma: Carocci.
Reffieuna, A. (2002). Il bambino a scuola. Perché, cosa e come osservare. Roma: Carocci.
Early perceptual and cognitive development
Bornstein, M., Lamb, M. (1992). Lo sviluppo percettivo, cognitivo e linguistico. Milano: Cortina.
Giovanelli, G. (1997). Prenascere, nascere, rinascere. Roma: Carocci.
Early communicative and emotional development
Baumgartner, E. (2002). Il gioco dei bambini. Roma: Carocci.
Belacchi, C., Gobbo, C. (2004). Parlare con i bambini. Roma: Carocci.
Genta, M.L. (2000). Il rapporto madre-bambino. Roma: Carocci.
Riva Crugnola, C. R. (1999). La comunicazione affettiva tra il bambino e i suoi partner. Milano: Cortina.
Schaffer, H. R. (1998). Lo sviluppo sociale. Milano: Cortina.
Stern, D. (1989). Il mondo interpersonale del bambino. Torino: Boringhieri.
Stern, D. (1998). Le interazioni madre-bambino. Milano: Cortina.
Trevarthen, C. (1998). Empatia e biologia. Milano: Cortina.
Early communicative and linguistic development
Baumgartner, E., Devescovi, A., D'Amico, S. (2000). Il lessico psicologico dei bambini. Roma: Carocci
Camaioni, L. (2001). Psicologia dello sviluppo del linguaggio. Bologna: Il Mulino.
Capirci, O., Caselli, C. (2002, a cura di). Indici di rischio nel primo sviluppo del linguaggio. Milano: Angeli.
Caselli, C., Casadio, P. (1995). Il primo vocabolario del bambino. Milano: Angeli.
D'Amico, S., Devescovi, A. (2003). Comunicazione e linguaggio nei bambini. Roma: Carocci.
D'Odorico, L. (2004). Lo sviluppo linguistico. Roma-Bari: Laterza.
Michnick Golinkoff, R. e Hirsh-Pasek, K. (2001). Il bambino impara a parlare. Milano: Cortina.
Siegal, M. (1999). Conversazione e sviluppo cognitivo. Milano: Cortina.
Grazzani-Gavazzi, I., Calvi, E. (2000). Competenze comunicative evlinguistiche. Milano: F. Angeli.
Pinto, G. (2003). Il suono, il segno, il significato. Roma: Carocci.
Comprehension of others: theories of mind
Battacchi, M. W., Battistelli, P., Celani, G. (1998). Lo sviluppo del pensiero metarappresentativo e della coscienza. Milano: F. Angeli.
Battistelli, P.G. (a cura di, 1995). Io penso che tu pensi... Milano: F. Angeli.
Bruner, J. S. (1992). La ricerca del significato. Torino: Boringhieri.
Camaioni, L. (a cura di, 1995). La teoria della mente: origini, sviluppo e patologia. Roma: Laterza.
Liverta Sempio, O. e Marchetti, A. (1995). Il pensiero dell'altro: contesto, conoscenza e teorie della mente. Milano: Cortina.
Siegal, M. (1999). Conversazione e sviluppo cognitivo. Milano: Cortina.
Smorti, A. (1994). Il pensiero narrativo. Firenze: Giunti.
Early social development
Corsaro, W. A. (2003). Le culture dei bambini. Bologna: Il Mulino.
Dunn, J. (1990). La nascita della competenza sociale. Cortina, Milano.
Dunn, J. (1997). Fratelli. Cortina, Milano.
Dunn, J. (1998). Affetti profondi. Il Mulino, Bologna.
Emiliani, F. e Carugati, F. (1985). Il mondo sociale dei bambini. Bologna, Il Mulino.
Fonzi, A. (a cura di, 1991). Cooperare e competere tra bambini. Giunti. Firenze.
Genta, M. L. (a cura di, 2005). La socializzazione in età prescolare. Roma: Carocci.
Molinari, L. (2002). Psicologia dello sviluppo sociale. Bologna: Il Mulino.
Schaffer, H. R. (1998). Lo sviluppo sociale. Milano: Cortina.
Early emotional development
Battacchi, M. W. (2004). Lo sviluppo emotivo. Roma: Laterza.
Brazelton, T. B., Greenspan, S. I. (2001). I bisogni irrinunciabili dei bambini. Milano: Cortina.
Cassibba, L., D'Odorico, L. (2000). Valutazione dell'attaccamento nella prima infanzia. Milano: F. Angeli.
Cramer (2000). Cosa diventeranno I nostri figli. Milano: Cortina.
Goleman, D. (1996). Intelligenza emotiva. Milano: Rizzoli.
Harris, P. (1991). Il bambino e le emozioni. Milano: Cortina.
Sroufe, A. (2000). Lo sviluppo delle emozioni. Milano: Cortina.
Drawing
Bombi, A. S., Pinto, G. (2000). Le relazioni interpersonali del bambino. Studiare la socialità infantile con il disegno. Roma: Carocci.
Bombi, A.S. e Pinto, G. (1993). I colori dell'amicizia. Bologna: Il Mulino.
Giani Gallino, T. (1993). Il bambino e i suoi doppi. Torino: Bollati Boringhieri.
Development of meta-cognitive competences
Albanese, O., Doudin, P. A., Martin, D. (a cura di) (1995). Metacognizione ed educazione. Milano: Franco Angeli.
Cadamuro, A. (2004). Stili cognitivi e stili di apprendimento. Roma: Carocci.
Cornoldi, C. (1995). Metacognizione e apprendimento. Bologna: Il Mulino.
Ianes, D. (a cura di) (1996). Metacognizione e insegnamento. Spunti teorici e applicativi. Trento: Erickson.
Marzocchi, G. M., Molin, A. e Poli, S. (2000). Attenzione e metacognizione. Come migliorare la concentrazione della classe. Trento: Erickson.
Development of reading, writing, number
Bonino S., Reffieuna, A. (1999). Psicologia dello sviluppo e Scuola Elementare: dalla conoscenza all'azione. Firenze: Giunti.
Butterworth, B. (1999). Intelligenza matematica. Milano: Rizzoli.
Ferreiro E., Teberosky, A. (1985). La costruzione della lingua scritta nel bambino. Firenze: Giunti.
Grazzani Gavazzi I., Calvi, E. (2000). Competenze comunicative e linguistiche. Aspetti teorici e concezioni evolutive. Milano: F. Angeli.
Meazzini, P. (2002). La prima lettura: guida all'analisi e al trattamento dei pre-requisiti della lettura. Milano: F. Angeli.
Orsolini, M., Pontecorvo, C. (1991). La costruzione del testo scritto nei bambini. Firenze: La Nuova Italia.
Pinto, G. (1993). Dal linguaggio orale alla lingua scritta. Firenze: La Nuova Italia.
Pinto, G. (2003). Il suono, il segno, il significato. Psicologia dei processi di alfabetizzazione. Roma: Carocci.
Development and education
Bombi, A. S., Scittarelli, G. (1998). Psicologia del rapporto educativo. Firenze: Giunti.
Bruner, J. (1997). La cultura dell'educazione. Milano: Feltrinelli.
Carugati, F., Selleri, P. (2001). Psicologia dell'educazione. Bologna: Il Mulino.
Genta, M. L. (a cura di, 2002). Il bullismo. Bambini aggressivi a scuola. Roma: Carocci.
Pianta, R. C. (2001). La relazione bambino-insegnante. Milano: Cortina.
Italian journals involving issues of Developmental Psychology
Età Evolutiva
Psicologia Clinica dello Sviluppo
Giornale Italiano di Psicologia
Topics for theses (it is highly recommended to attend the course before requesting the thesis because the following themes will be presented and deepened during the course).
Development of vocal and gesture communication. Development of language.
Mother-child and educator-child interactions. Development of narrative skills.
Cognitive development.
Development of the comprehension of others (adults, children, brothers).
Perceptual development.
Preterm birth.
Oral and written language acquisition.
Evolutionary periods taken into account are: fetal and neonatal periods, infancy preschool and school age. Considered contexts: family, school, hospital.
Teaching methods
Teaching is conducted through lectures, alternated with moments of reflection and discussion with students about the topics presented in class and case studies. Attending students can carry out workgroups with final presentation in class. For these reasons attendance is highly recommended. Students who have no chance to attend the lectures should agree personally with the professor, before the beginning of the course, how to make an observational work replacing the attendance.
Assessment methods
The examination consists of a written test.
Non attending students are required to meet the professor before the beginning of the course to agree an observational work (replacing attendance) that is part of the examination and must be delivered on the day of the written exam. If non-attending students fail to deliver such work on the day of the examination, they will agree another date of delivery with the professor.
Teaching tools
Lessons will be accompanied by the use of a video-projector (to show transparencies and slides) and a video-recorder (to show videos).
Office hours
See the website of Alessandra Sansavini