- Docente: Milena Bernardi
- Credits: 5
- SSD: M-PED/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Rimini
- Corso: First cycle degree programme (L) in Social Educator (cod. 0520)
Learning outcomes
- Learning outcomes :
The course aims to look into narration and storytelling, analysing complex metaphors on which fiction is based. Moreover, it examines the “saving function” of fiction, literature, drama and cinema, as well as the “need” of stories and the exchange of imagery.
It also stresses the importance of storytelling as a distinctive human act. The main guideline is a glance on childhood literature and its influence on teenage and adult readers; the course analyses the imagery in the stories, plots as well as the connections between the style of writing and the plots themselves.
Course contents
- Contents :
The course is about the following topics:
- the complexity of storytelling and the narrative act;
- the human need of stories, plots, tales, fantastic stories and of fiction;
- the report and the storytelling (the reader, the listener, the observer, the writer, the storyteller; the self, the story, the other; the healing and the invisible healing in the storytelling);
- Why do we enquire into the “saving function” of storytelling?;
- childhood literature as mark of the unforgettable, the imprinting for the creation of imagery;
- the way of relating / storytelling / explaining / reading / writing / saying... (the book, the images, the theatre, the cinema, the new frontiers of mass media communication...);
- the assumption of a root-story: the tale;
- tales and fantastic elements;
- literary genres and contaminations;
- a glance on childhood literature: plots, characters, settings, metaphors, the outcomes.
Readings/Bibliography
Recommended reading:
- M.Bernardi, Infanzia e Fiaba, Le avventure del fiabesco fra bambini, letteratura per l'infanzia, narrazione teatrale e cinema, Bononia University Press, Bologna, 2007
- A.Antoniazzi, Labirinti Elettronici, Apogeo, 2007 – ( in particolare, da p. 5 a p. 55)
- E.Beseghi (a cura di)Infanzia e Racconto. Il libro, le figure, la voce, lo sguardo, Bup, Bologna, 2008 ( almeno due saggi a scelta)
- A choice of one of the following novels:
A.Byatt, La cosa nella foresta, Einaudi, Torino, 2007; A.Byatt, Tre storie fantastiche, Einaudi, Torino, 2004; C. Collodi, Le avventure di Pinocchio, in edizione integrale, anche illustrata, ad esempio: Mondadori, Einaudi, Fabbri (collana per ragazzi curata da Antonio Faeti), Adelphi, La Margherita…; B. Masini, Se è una bambina, Fabbri; J. D. Salinger, Il giovane Holden, Einaudi,Torino, 2R. Fresàn, I giardini di Kensington, Mondadori, Milano, 2006; M. Zusak, La bambina che salvava i libri, Frassinelli, 2006; F. McCourt, Le ceneri di Angela, Adelphi, Milano, 2000; B.Pitzorno, Ascolta il mio cuore; La bambinaia francese; Mondadori
F.E. H Burnett, Il giardino segreto, con prefazione di A. Faeti, Fabbri, collana Delfini, 2000; J. M. Barrie, Peter Pan nei giardini di Kensington, Rizzoli, Milano, 2000; C.Dickens, Oliver Twist; C.Dickens, Grandi Speranzi; in edizione integrale, Fabbri curata da Antonio Faeti, o in edizioni Einaudi, Garzanti, etc.
Una raccolta di fiabe in versione integrale:
J. e W. Grimm; C. Perrault; I.Calvino, fiabe italiane; Andersen; Afanasiev.Testi consigliati per chi desidera approfondire tematiche che verranno trattate durante le lezioni: M.Contini e M.Manini, (a cura di) La cura in educazione tra famiglie e servizi, Carocci, Roma, 2007: Il capitolo 5, di M.Bernardi, Il raccontare, le storie e l'invisibile della cura, da p.187 a p.202 comprese. Cassini, Castellari, La pratica Letteraria, Apogeo, Milano, 2007; Benjamin, Angelus Novus – in particolare il saggio <<Il narratore, considerazioni su…>>, Einaudi, Torino, 1976; P.Bichsel, Il lettore, il narrare, Milano, Marcos y Marcos, 1989; P.Brooks, Trame. Intenzionalità e progetto nel discorso narrativo, Einaudi, Torino, 2005; T.Todorov, La letteratura fantastica, Milano, Garzanti, 1981; I.Calvino, Sulla fiaba, Torino, Einaudi, 1988; I.Calvino, Lezioni Americane, Garzanti, Milano, 2000; C.Ginzburg, Storia Notturna.Una decifrazione del sabba, Torino, Einaudi, 1989; M.Rak, Logica della fiaba, Bruno Mondatori, Milano, 2005; A.Antoniazzi, Romagna Incantata, Il Ponte Vecchio, Cesena, 2003; G.Manganelli, Pinocchio. Un libro parallelo, Adelphi, Milano, 2002; G.Grilli, In volo dietro la porta, Il Ponte Vecchio, Cesena, 2002; M.Casella, Le voci segrete, Milano, Mondatori, 2006; W.Grandi,Infanzia e mondi fantastici , Bup, Bologna, 2007)
Teaching methods
Assessment methods
Oral exam. Students have to prepare a brief account taken from their own research that must include topics and connections from both readings and personal inquiry linked to the course. Students who attend lectures can arrange their topic with the lecturer during lessons. Students who do not attend are supposed to meet the lecturer at the office or contact her by e-mail.Teaching tools
Tools Films in DVD or VHS.
Office hours
See the website of Milena Bernardi