28208 - MODELLI DI MARKETING

Anno Accademico 2017/2018

  • Docente: Massimo Di Menna
  • Crediti formativi: 8
  • SSD: SECS-P/08
  • Lingua di insegnamento: Italiano
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Bologna
  • Corso: Laurea Magistrale in Comunicazione pubblica e d'impresa (cod. 8840)

Conoscenze e abilità da conseguire

Lo studente al termine del corso ha conoscenze avanzate sulle problematiche che le imprese devono affrontare nelle proprie politiche di marketing e tecniche di vendita; inoltre acquisisce conoscenze di base di analisi economica e sa padroneggiare strumenti applicativi del marketing, nei seguenti campi: nuovi modelli di profit marketing; corporate social responsibility; fund raising, Customer Relationship Management, Cause Related Marketing, Web marketing, Marketing for public administration, customer satisfaction.

Contenuti

Opinions about this course:

Opinions about this course

Contents:

Economics

  • How to read companies' balance sheets

  • Programming and control, business management, business audit

  • Break even point

  • Intellectual property

  • Company structures

  • Economical instruments for companies' strategies

Marketing

  • Corporate Strategy

  • Research marketing

  • Product development marketing

  • Pricing

  • Promotion marketing, brand equity

  • Digital marketing

  • A concrete recipe to create and apply a marketing plan.

Selling techniques

  • Two selling techniques

  • Persuasive methods

  • Presentation methods

Specific and new marketing models

  • Marketing for public administration

  • Marketing for start-up companies

  • Cause Related Marketing

  • Viral marketing

  • Internationalisation

  • Social marketing

  • Fund raising

  • Creativity

Marketing and technologies

  • Web marketing

  • Search engine optimisation

  • Contact centres

  • Customer relationship management

  • Social networks

  • Videos for marketing

Case studies

Students will learn about application cases directly through the experience of many entrepreneurs who will be invited to speak throughout the duration of the course.

Testi/Bibliografia

1. J. P. Peter, J. H. Donnelly jr., C. A. Pratesi, Marketing, Milano, McGraw-Hill Education, 2017, 6a edizione (chapters 4 6 7 8 9 10 11 13 14 15; Other chapters of the same book have been taught in this course: "75520 - COMUNICAZIONE E MARKETING")

2. Teaching material and slides will be given students by e-mail and through  Campus

 

Metodi didattici

Questo corso è in italiano, ma il docente spiegherà anche la terminologia inglese e alcuni materiali didattici saranno in inglese. In aula verrà tradotto tutto in italiano. Questo corso è raccomandato anche per studenti con bassa conoscenza dell'inglese, poiché è un'opportunità per migliorare l'inglese e applicarlo in contesti di studio e di lavoro. L'esame è in italiano, è però possibile sostenere l'esame in inglese per gli studenti che lo richiedano.

Questo è particolarmente importante: gli studenti affronteranno casi applicativi direttamente attraverso l'esperienza di imprenditori e persone di azienda che verranno a fare testimonianza in aula. Per gli studenti questa è anche un'opportunità per cominciare a entrare nel mondo del lavoro e prendere i primi contatti.

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

For the examination, students must demonstrate their knowledge on the main topics of the course program:

· Economics (balance sheets, Break even point)
· Marketing (Research marketing methods, Product development marketing, Promotion marketing, marketing plan)
· Specific and new marketing models
· Marketing and technologies
· Application to case studies.

The examination is composed of:
· an oral exam with three questions
· For students with low attendance: in addition, a document to be sent by e-mail to the professor at least 7 days before the oral exam and which is also to be explained during the exam. This document must contain:the main topics of the course program and their application to a company situation.

The exam is in Italian but can be taken in English, if the student is willing to.

Strumenti a supporto della didattica

Teaching material and slides will be given students by e-mail and through Campus

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Massimo Di Menna