- Docente: Massimo Di Menna
- Crediti formativi: 8
- SSD: SECS-P/08
- Lingua di insegnamento: Italiano
- Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
- Campus: Bologna
- Corso: Laurea Magistrale in Comunicazione pubblica e d'impresa (cod. 8840)
Conoscenze e abilità da conseguire
Lo studente al termine del corso ha conoscenze avanzate sulle problematiche che le imprese devono affrontare nelle proprie politiche di marketing e tecniche di vendita; inoltre acquisisce conoscenze di base di analisi economica e sa padroneggiare strumenti applicativi del marketing, nei seguenti campi: nuovi modelli di profit marketing; corporate social responsibility; fund raising, Customer Relationship Management, Cause Related Marketing, Web marketing, Marketing for public administration, customer satisfaction.
Contenuti
Opinions about this course:
Contents:
Economics
-
How to read companies' balance sheets
-
Programming and control, business management, business audit
-
Break even point
-
Intellectual property
-
Company structures
-
Economical instruments for companies' strategies
Marketing
-
Corporate Strategy
-
Research marketing
-
Product development marketing
-
Pricing
-
Promotion marketing, brand equity
-
Digital marketing
-
A concrete recipe to create and apply a marketing plan.
Selling techniques
-
Two selling techniques
-
Persuasive methods
-
Presentation methods
Specific and new marketing models
-
Marketing for public administration
-
Marketing for start-up companies
-
Cause Related Marketing
-
Viral marketing
-
Internationalisation
-
Social marketing
-
Fund raising
-
Creativity
Marketing and technologies
-
Web marketing
-
Search engine optimisation
-
Contact centres
-
Customer relationship management
-
Social networks
-
Videos for marketing
Case studies
Students will learn about application cases directly through the experience of many entrepreneurs who will be invited to speak throughout the duration of the course.Testi/Bibliografia
1. J. P. Peter, J. H. Donnelly jr., C. A. Pratesi, Marketing, Milano, McGraw-Hill Education, 2017, 6a edizione (chapters 4 6 7 8 9 10 11 13 14 15; Other chapters of the same book have been taught in this course: "75520 - COMUNICAZIONE E MARKETING")
2. Teaching material and slides will be given students by e-mail and through Campus
Metodi didattici
Questo corso è in italiano, ma il docente spiegherà anche la
terminologia inglese e alcuni materiali didattici saranno in
inglese. In aula verrà tradotto tutto in italiano. Questo corso è
raccomandato anche per studenti con bassa conoscenza dell'inglese,
poiché è un'opportunità per migliorare l'inglese e applicarlo in
contesti di studio e di lavoro. L'esame è in italiano, è però
possibile sostenere l'esame in inglese per gli studenti che lo
richiedano.
Questo è particolarmente importante: gli studenti affronteranno
casi applicativi direttamente attraverso l'esperienza di
imprenditori e persone di azienda che verranno a fare testimonianza
in aula. Per gli studenti questa è anche un'opportunità per
cominciare a entrare nel mondo del lavoro e prendere i primi
contatti.
Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento
For the examination, students must demonstrate their knowledge on the main topics of the course program:
· Economics (balance sheets, Break even point)
· Marketing (Research marketing methods, Product development marketing, Promotion marketing, marketing plan)
· Specific and new marketing models
· Marketing and technologies
· Application to case studies.
The examination is composed of:
· an oral exam with three questions
· For students with low attendance: in addition, a document to be sent by e-mail to the professor at least 7 days before the oral exam and which is also to be explained during the exam. This document must contain:the main topics of the course program and their application to a company situation.
The exam is in Italian but can be taken in English, if the student is willing to.
Strumenti a supporto della didattica
Teaching material and slides will be given students by e-mail and through Campus
Orario di ricevimento
Consulta il sito web di Massimo Di Menna