00951 - History of Contemporary Art (M-Z)

Academic Year 2008/2009

  • Docente: Alessandra Borgogelli
  • Credits: 10
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in History (cod. 0345)

Learning outcomes

The purpose of the course is to introduce students to an awareness of art forms and their relationships with the technology of its time, in particular, the concepts of mechanical age and electronic age - the concept of original work and work reproduced or multiplied - differences between mechanical media and electronical media - cyclical character of research and "fluctuations of taste" - new media (videoclip, internet)

Course contents


Readings/Bibliography

The students with 5 or 6 cfu should prepare only these books:
•    R. BARILLI, Scienza della cultura e fenomenologia degli stili, Bologna, Bononia University Press, 2006.
•    R. BARILLI, L'arte contemporanea. Da Cézanne alle ultime tendenze, Milano, Feltrinelli, (1984) 2005.
•    R. BARILLI, Storia dell'arte contemporanea in Italia. Da Canova alle ultime tendenze, Torino, Bollati Boringhieri, 2007 (cap. I - VI compreso, pp.19-206)

The students with 10 or 12 cfu should prepare the books related to Parte generale, to Parte monografica and one book more (choosen in the list below):

Parte generale


•    R. BARILLI, Scienza della cultura e fenomenologia degli stili, Bologna, Bononia University Press, 2006.
•    R. BARILLI, L'arte contemporanea. Da Cézanne alle ultime tendenze, Milano, Feltrinelli, (1984) 2005.
•    R. BARILLI, Storia dell'arte contemporanea in Italia. Da Canova alle ultime tendenze, Torino, Bollati Boringhieri, 2007 (cap. I - VIII compreso, pp.19-269).
•    P. DE VECCHI, E. CERCHIARI, L'arte nel tempo. Dall'Illuminismo al Postmoderno, Milano, Bompiani, 1991, vol. 3 ( solo I tomo, fino a pag. 377).

Parte monografica


•    M. CALVESI, Il Futurismo, collana "L'Arte Moderna", Milano, F.lli Fabbri, 1986.
•    L. DE MARIA, Marinetti e i Futuristi, Milano, Garzanti, ed.1994.
•    G. BARTORELLI, Numeri innamorati. Sintesi e dinamiche del Secondo Futurismo, Torino, Testo e Immagine, 2001.
•    A. BORGOGELLI, Parole, parole, parole/Words, words, words, in «Work. Art in progress» n. 1, 2002, pp. 24-61 e Parole, parole, parole/Words, words, words. Rewind, in «Work. Art in progress» n. 2, 2002, pp. 60-75.

To complete the 10 or 12 cfu's examination, the student should prepare one book through this list:

•    R. BARILLI (a cura di), Impressionismo italiano, Mazzotta, Milano, 2002.
•    A. BORGOGELLI, Degas, «Art Dossier» n. 76, febbraio 1993, Giunti, Firenze insieme a A. BORGOGELLI, Boldini, «Art Dossier» n. 145, aprile 1999, Giunti, Giunti.
•    G. BELLI (a cura di), Boldini, De Nittis, Zandomeneghi. Mondanità e costume nella Parigi fin de siècle, Skira, Milano, 2001.
•    A.M. DAMIGELLA, La pittura simbolista in Italia.1885-1900, Torino, Einaudi, 1981.
•    R. BARILLI, Il Liberty, F.lli Fabbri, Milano, 1966, (ed. varie).
•    M. CALVESI, Le due avanguardie. Dal Futurismo alla Pop Art, Laterza, Roma-Bari, ed. 1991 e successive.
•    C. SALARIS, Futurismo, Editrice Bibliografica, Milano, 1994.
•    J. NIGRO COVRE, L'arte tedesca nel Novecento, Carocci, Roma,1998.
•    A. NEGRI, Carne e ferro. La pittura tedesca intorno al 1925, Scalpendi, Milano, 2007.
•    AA.VV., Anni Trenta. Arte e cultura in Italia, Mazzotta, Milano, 1982.
•    F. ARCANGELI, Dal Romanticismo all'Informale, volume II, Il secondo dopoguerra, Einaudi, Torino, 1977.
•    B. ROSE, Paradiso americano. Saggi sull'arte e l'anti-arte 1963-2008, (da p.101 a p. 383), Libri Scheiwiller, Milano, 2008.
•    M. MCLUHAN, Gli strumenti del comunicare, trad.it., Il Saggiatore, Milano, 1993.
•    P. RESTANY, Nouveau Réalisme, Prearo, Milano, 1973.
•    R. BARILLI, Il Nouveau Réalisme dal 1970 a oggi. Omaggio a Pierre Restany, Silvana Editoriale, Milano, 2008.
•    L. LIPPARD, Pop Art, Milano, Rusconi, 1989, insieme a  R. BARILLI, Pop Art e oggetto. Artisti italiani degli anni Sessanta, Mazzotta, Milano,1996.
•    R. BARILLI, Informale, Oggetto, Comportamento, vol. I e II, Feltrinelli, Milano, 2006.
•    R. BARILLI, F. MENNA, G. DORFLES, Al di là della pittura, collana "L'Arte Moderna", F.lli Fabbri, Milano, 1978.
•    A. NIGRO, Estetica della Riduzione. Il Minimalismo dalla prospettiva critica dell'opera, Cleup, Padova, 2003.
•    G. CELANT, Ambiente/Arte. Dal Futurismo alla Body Art, Edizioni La Biennale di Venezia, Venezia, 1977.
•    R. BARILLI, Tra presenza e assenza, Bompiani, Milano, 1974.
•    R. BARILLI et al. (a cura di), Officina Italia. Rete Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 1997.
•    R. BARILLI (a cura di), Officina Europa. Rete Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 1999.
•    R. BARILLI (a cura di), Officina America. Rete Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 2002.
•    R. BARILLI (a cura di), Officina Asia. Rete Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 2004.
•    G. ROMANO, E. DE CECCO, Contemporanee, Milano, Postmedia Books, 2002 insieme a M. A. TRASFORINI, Donne d'arte. Storie e generazioni, Roma, Meltemi, 2006.
•    F. NALDI, I'll be your mirror. Travestimenti fotografici nel Novecento, Cooper & Castelvecchi, Roma, 2003, insieme a S. GRANDI, Gli anni Venti (pp.13-124), in S. GRANDI, A. VACCARI, Vestire il Ventennio. Moda e cultura artistica in Italia tra le due guerre, Bononia University Press, Bologna, 2004.
•    A. BRANZI, Il design italiano 1964-1990, Electa, Milano, 1996.
•    A. BRANZI, La casa calda. Esperienze del nuovo design italiano, Ideabooks, Milano, 1994 insieme a   A. BRANZI, Animali domestici, Ideabooks, Milano, 1987.
•    V. VALENTINI, Le storie del Video, voll. I e II, Roma, Bulzoni, 2004.
•    R. BARILLI, Prima e dopo il 2000. La ricerca artistica 1970-2005, Feltrinelli, Milano, 2006.
•    H. FOSTER, Il ritorno del reale. L'avanguardia alla fine del Novecento, Postmedia Books, Milano,  2006.
•    R. BARILLI et al. (a cura di), Videoart Yearbook 2006-2008, Fausto Lupetti Editore, Bologna, 2009.






Teaching methods

The course is composed by frontal lessons. During the lessons will then be possible a direct comparison with artists and teachers of various disciplines.
The doctors Silvia Grandi, Fabiola Naldi, Giuseppe Virelli, Elisa Baldini, Annalisa Cattani will collaborate to the course.
It 's strongly recommended attendance of the course.

Assessment methods

The examination will take place entirely through an oral verification in which the student must demonstrate the acquisition and possession of contemporary art history and methodological approach adopted.

Teaching tools

The lesson will be using different supporting media.

Links to further information

http://www.dav.unibo.it

Office hours

See the website of Alessandra Borgogelli