- Docente: Alessandra Borgogelli
- Credits: 10
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in History (cod. 0345)
Learning outcomes
The purpose of the course is to introduce students to an awareness
of art forms and their relationships with the technology of its
time, in particular, the concepts of mechanical age and electronic
age - the concept of original work and work reproduced or
multiplied - differences between mechanical media and electronical
media - cyclical character of research and "fluctuations of taste"
- new media (videoclip, internet)
Course contents
Readings/Bibliography
The students with 5 or 6 cfu should prepare only these
books:
• R. BARILLI, Scienza della cultura e
fenomenologia degli stili, Bologna, Bononia University Press,
2006.
• R. BARILLI, L'arte contemporanea. Da
Cézanne alle ultime tendenze, Milano, Feltrinelli, (1984)
2005.
• R. BARILLI, Storia dell'arte contemporanea
in Italia. Da Canova alle ultime tendenze, Torino, Bollati
Boringhieri, 2007 (cap. I - VI compreso, pp.19-206)
The students with 10 or 12 cfu should prepare the books
related to Parte generale, to Parte monografica and one book more
(choosen in the list below):
Parte generale
• R. BARILLI, Scienza della cultura e
fenomenologia degli stili, Bologna, Bononia University Press,
2006.
• R. BARILLI, L'arte contemporanea. Da
Cézanne alle ultime tendenze, Milano, Feltrinelli, (1984)
2005.
• R. BARILLI, Storia dell'arte contemporanea
in Italia. Da Canova alle ultime tendenze, Torino, Bollati
Boringhieri, 2007 (cap. I - VIII compreso, pp.19-269).
• P. DE VECCHI, E. CERCHIARI, L'arte nel
tempo. Dall'Illuminismo al Postmoderno, Milano, Bompiani, 1991,
vol. 3 ( solo I tomo, fino a pag. 377).
Parte monografica
• M. CALVESI, Il Futurismo, collana
"L'Arte Moderna", Milano, F.lli Fabbri, 1986.
• L. DE MARIA, Marinetti e i Futuristi,
Milano, Garzanti, ed.1994.
• G. BARTORELLI, Numeri innamorati. Sintesi e
dinamiche del Secondo Futurismo, Torino, Testo e Immagine,
2001.
• A. BORGOGELLI, Parole, parole,
parole/Words, words, words, in «Work. Art in progress» n. 1,
2002, pp. 24-61 e Parole, parole, parole/Words, words, words.
Rewind, in «Work. Art in progress» n. 2, 2002, pp. 60-75.
To complete the 10 or 12 cfu's examination, the student
should prepare one book through this list:
• R. BARILLI (a cura di), Impressionismo
italiano, Mazzotta, Milano, 2002.
• A. BORGOGELLI, Degas, «Art Dossier» n.
76, febbraio 1993, Giunti, Firenze insieme a A.
BORGOGELLI, Boldini, «Art Dossier» n. 145, aprile 1999,
Giunti, Giunti.
• G. BELLI (a cura di), Boldini, De Nittis,
Zandomeneghi. Mondanità e costume nella Parigi fin de siècle,
Skira, Milano, 2001.
• A.M. DAMIGELLA, La pittura simbolista in
Italia.1885-1900, Torino, Einaudi, 1981.
• R. BARILLI, Il Liberty, F.lli Fabbri,
Milano, 1966, (ed. varie).
• M. CALVESI, Le due avanguardie. Dal
Futurismo alla Pop Art, Laterza, Roma-Bari, ed. 1991 e
successive.
• C. SALARIS, Futurismo, Editrice
Bibliografica, Milano, 1994.
• J. NIGRO COVRE, L'arte tedesca nel
Novecento, Carocci, Roma,1998.
• A. NEGRI, Carne e ferro. La pittura tedesca
intorno al 1925, Scalpendi, Milano, 2007.
• AA.VV., Anni Trenta. Arte e cultura in
Italia, Mazzotta, Milano, 1982.
• F. ARCANGELI, Dal Romanticismo
all'Informale, volume II, Il secondo dopoguerra,
Einaudi, Torino, 1977.
• B. ROSE, Paradiso americano. Saggi
sull'arte e l'anti-arte 1963-2008, (da p.101 a p. 383), Libri
Scheiwiller, Milano, 2008.
• M. MCLUHAN, Gli strumenti del
comunicare, trad.it., Il Saggiatore, Milano, 1993.
• P. RESTANY, Nouveau Réalisme, Prearo,
Milano, 1973.
• R. BARILLI, Il Nouveau Réalisme dal 1970 a
oggi. Omaggio a Pierre Restany, Silvana Editoriale, Milano,
2008.
• L. LIPPARD, Pop Art, Milano, Rusconi,
1989, insieme a R. BARILLI, Pop Art e
oggetto. Artisti italiani degli anni Sessanta, Mazzotta,
Milano,1996.
• R. BARILLI, Informale, Oggetto,
Comportamento, vol. I e II, Feltrinelli, Milano, 2006.
• R. BARILLI, F. MENNA, G. DORFLES, Al di là
della pittura, collana "L'Arte Moderna", F.lli Fabbri, Milano,
1978.
• A. NIGRO, Estetica della Riduzione. Il
Minimalismo dalla prospettiva critica dell'opera, Cleup,
Padova, 2003.
• G. CELANT, Ambiente/Arte. Dal Futurismo
alla Body Art, Edizioni La Biennale di Venezia, Venezia,
1977.
• R. BARILLI, Tra presenza e assenza,
Bompiani, Milano, 1974.
• R. BARILLI et al. (a cura di), Officina
Italia. Rete Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 1997.
• R. BARILLI (a cura di), Officina Europa.
Rete Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 1999.
• R. BARILLI (a cura di), Officina America. Rete
Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 2002.
• R. BARILLI (a cura di), Officina Asia. Rete
Emilia Romagna, Mazzotta, Milano, 2004.
• G. ROMANO, E. DE CECCO, Contemporanee,
Milano, Postmedia Books, 2002 insieme a M. A.
TRASFORINI, Donne d'arte. Storie e generazioni, Roma,
Meltemi, 2006.
• F. NALDI, I'll be your mirror.
Travestimenti fotografici nel Novecento, Cooper &
Castelvecchi, Roma, 2003, insieme a S. GRANDI, Gli
anni Venti (pp.13-124), in S. GRANDI, A. VACCARI, Vestire il
Ventennio. Moda e cultura artistica in Italia tra le due
guerre, Bononia University Press, Bologna, 2004.
• A. BRANZI, Il design italiano
1964-1990, Electa, Milano, 1996.
• A. BRANZI, La casa calda. Esperienze del
nuovo design italiano, Ideabooks, Milano, 1994 insieme
a A. BRANZI, Animali domestici,
Ideabooks, Milano, 1987.
• V. VALENTINI, Le storie del Video,
voll. I e II, Roma, Bulzoni, 2004.
• R. BARILLI, Prima e dopo il 2000. La
ricerca artistica 1970-2005, Feltrinelli, Milano, 2006.
• H. FOSTER, Il ritorno del reale.
L'avanguardia alla fine del Novecento, Postmedia Books,
Milano, 2006.
• R. BARILLI et al. (a cura di), Videoart
Yearbook 2006-2008, Fausto Lupetti Editore, Bologna,
2009.
Teaching methods
The course is composed by frontal lessons. During the lessons will
then be possible a direct comparison with artists and teachers of
various disciplines.
The doctors Silvia Grandi, Fabiola Naldi, Giuseppe Virelli, Elisa
Baldini, Annalisa Cattani will collaborate to the course.
It 's strongly recommended attendance of the course.
Assessment methods
The examination will take place entirely through an oral
verification in which the student must demonstrate the acquisition
and possession of contemporary art history and methodological
approach adopted.
Teaching tools
The lesson will be using different supporting media.
Links to further information
Office hours
See the website of Alessandra Borgogelli