B2015 - ECONOMETRIC METHODS FOR POLICY EVALUATION

Anno Accademico 2024/2025

  • Docente: Guglielmo Barone
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: SECS-P/05
  • Lingua di insegnamento: Inglese
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Bologna
  • Corso: Laurea Magistrale in Economics and Public Policy (cod. 5945)

Conoscenze e abilità da conseguire

The course illustrates the most recent identification strategies for the quantitative assessment of causal effects using observational data by referring to micro-econometric applications. It will cover matching and difference-in-differences strategies, and quasi-experimental approaches to identification. At the end of the class, student will be able: - to critically understand the application of these tools in the recent empirical economic literature; - to apply these approaches to design his/her own program evaluation.

Contenuti

The problem of causality

Causality in a regression framework

Instrumental variables

Panel data, difference-in-differences, synthetic control method

Regression discontinuity design

Prerequisites: very good knowledge of the standard (OLS) multiple regression model, basic knowledge of panel data, and knowledge of Stata

Testi/Bibliografia

Lecture notes and papers at the Virtuale online platform

S. Cunningham, Causal Inference: The Mixtape

Metodi didattici

Frontal lectures, paper presentations, Stata programming

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Teamwork: drafting an presenting an original small-scale paper, or replicating an existing paper plus a short oral exam. Alternatively: long oral exam. The maximum possible score is 30 cum laude. The grade is graduated as follows:

<18 failed

18-23 sufficient

24-27 good

28-30 very good

30 cum laude excellent

Strumenti a supporto della didattica

Slides, textbook, Stata software

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Guglielmo Barone

SDGs

Lavoro dignitoso e crescita economica Imprese innovazione e infrastrutture Ridurre le disuguaglianze Città e comunità sostenibili

L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.