B0083 - POLITICHE SANITARIE E TRASFORMAZIONE DIGITALE

Anno Accademico 2024/2025

  • Docente: Rossella Verzulli
  • Crediti formativi: 8
  • SSD: SECS-P/03
  • Lingua di insegnamento: Inglese

Conoscenze e abilità da conseguire

Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti concettuali ed analitici necessari a comprendere le implicazioni sulle politiche sanitarie derivanti dalla crescente disponibilità di grandi banche dati e di strumenti sofisticati per la loro analisi, nonché la crescente diffusione di strumenti di tecnologia digitale anche a disposizione di cittadini e pazienti. Al termine del corso lo studente sarà in grado di: comprendere il ruolo e l’impatto dell’utilizzo delle tecnologie digitali nell’ambito dei sistemi sanitari; comprendere i modi in cui big data e digitalizzazione possono fornire strumenti di supporto delle politiche pubbliche nel raggiungimento di obiettivi di efficienza e di equità dei sistemi sanitari; sviluppare un’analisi critica di alcune delle principali esperienze concrete di tali applicazioni, comprendendone potenzialità, limiti e possibili ambiti di sviluppo.

Contenuti

This course is designed to equip students with essential skills for evaluating the primary implications of health policies arising from the increasing availability of extensive databases and advanced analytical tools, as well as the growing dissemination of digital technologies accessible to both citizens and patients. Upon completion of the course, students will have acquired advanced knowledge in the following research areas:

- the role and impact of digital technologies in healthcare;

- the ways in which big data and digitalization can provide tools to support public policies in achieving efficiency and equity objectives within healthcare systems;

- the potentialities, limitations, and possible areas of development in the use of these technologies and data for health policy.

Testi/Bibliografia

A detailed syllabus and all the material will be available at the beginning of the classes. Course program is the same independently of class attendance.

Metodi didattici

Lectures with slides presentation.

During the classes students will be asked to give presentations of assigned papers.

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Assessment will be based on the presentation of an assigned reading and a final written exam.

The final exam counts for two thirds of your overall grade. For those students who opt out of the reading's presentation, the final grade will be based entirely on a more difficult version of the final written exam.

The maximum possible score is 30 cum laude, and the grade is graduated as follows:

<18 failed
18-23 sufficient
24-27 good
28-30 very good
30 e lode excellent

Details will be provided at the beginning of the course.

Strumenti a supporto della didattica

Slide presentations.

Frontal lectures.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Rossella Verzulli