- Docente: Stefano Goffredo
- Crediti formativi: 6
- SSD: BIO/07
- Lingua di insegnamento: Italiano
- Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
- Campus: Bologna
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Corso:
Laurea Magistrale in
Biodiversità ed evoluzione (cod. 5824)
Valido anche per Laurea Magistrale in Scienze e gestione della natura (cod. 9257)
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dal 01/10/2024 al 16/01/2025
Conoscenze e abilità da conseguire
Al termine del corso, lo studente conosce come gli organismi interagiscono tra loro, in quanto componenti della struttura e della funzione degli ecosistemi, incluso lo stato e le conseguenze delle interazioni umane con l’ambiente in generale e il mare in particolare. Vengono analizzati gli effetti del cambiamento climatico globale sugli organismi chiave, sulla biodiversità e sugli ecosistemi, in particolare su quelli marini, compreso gli effetti sulle società ed economie umane. I modelli e le previsioni sono presentati prendendo in considerazione i differenti scenari futuri dell’IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).
Contenuti
1) Conflicts and Security Risks of Climate Change in the Mediterranean Region - Projections and Impacts of Future Climate Change in the Mediterranean; - Impact of Climate Change on Water Supply and Water-Related Conflicts; - Consequences for Food Security; - Population and Migration in the Mediterranean; - Human Security, Environmental Conflict and Climate Adaptation; - Energy Security as Field of Conflict and Cooperation; - Political and Economic Frameworks for Cooperation in the Mediterranean.
2) Warzone impacts on biodiversity
3) Socioeconomic Aspects: Human Migrations, Tourism and Fisheries - Introduction; - Coastal Commercial Fisheries and Aquaculture; - Tourism; - Migrations.
4) Ecological and evolutionary considerations regarding corals in a rapidly changing environment - Comments on the Evolution of Corals in the Atlantic Versus the Pacific Oceans; - Climate Change, Changes in the Oceanic Climatic Zones, and Their Effects; - Comments on Evolution of the Immune System in Corals; - Closing Comments.
5) General Ecological Aspects of Anthozoan- Symbiodinium Interactions in the Mediterranean Sea - Introduction; - Anthozoan-Dinoflagellate Trophic Relationship: A Costly Mutualism; - Diversity and Ecology of Anthozoan-Symbiodinium Mutualisms in the Mediterranean Sea; Importance of Anthozoan-Symbiodinium Mutualisms for the Health of the Mediterranean Ecosystems and Specific Approaches; - Research Priorities.
6) Corals and light: from energy source to deadly threat - The Bathymetric Distribution of Coral Reefs and Underwater Light; - Zooxanthellae: Providers of Energy; - Photoacclimation of the Zooxanthellae; - Light and Trophic Status of Corals; - Colony Morphology; - Tentacle Expansion; - Light Enhanced Calcification (LEC);- Light and Reproduction; - Conclusions.
7) Coral population dynamics - Ecological modes in corals; - Why study population biology?; - How to model population dynamics?; - The introduction of an age-based population dynamics model into coral reef ecology: the Beverton and Holt model; - The case study of mushroom corals at Eilat; - Correlations between demographic characteristics, environmental parameters, and implications with climate change; - Relationships between growth, population structure and sea surface temperature in temperate solitary corals; - What about calcification and temperature?; - What about non-zoox corals?; - Zoox coral versus non-zoox coral; - The Panarea underwater crater: a laboratory for the study of ocean acidification and warming effects; - The ocean acidification; - Calcifiers and ocean acidification; - Coral biomineralization and calcification; - The Panarea transpalnt experiment; - Long term effects of acidification on growth of corals naturally living along a pH gradient
8) Professionals based environmental monitoring: freshwater environment
9) Professionals based environmental monitoring: marine environment
10) Citizen science based environmental monitoring - Reliability of data; - Environmental education; - Conservation; - Volunteer involvement in scientific programs; - Marine Citizen Science Programs; - Recreational Citizen Science; - Mass communication
11) Education - Glocal Education project
Testi/Bibliografia
Non è necessario l'acquisto di testi specifici. Viene fornito materiale didattico aggiornato, in inglese
Metodi didattici
L’insegnamento si compone di 6 CFU di lezioni frontali
Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento
Il voto finale viene definito, mediante una prova orale, sulla media dei voti riportati in tre quesiti su argomenti inerenti gli argomenti del Corso.
Strumenti a supporto della didattica
Materiale didattico: il materiale didattico presentato a lezione verrà messo a disposizione dello studente in formato elettronico
tramite internet, al seguente indirizzo: https://virtuale.unibo.it
Link ad altre eventuali informazioni
http://www.marinesciencegroup.org/
Orario di ricevimento
Consulta il sito web di Stefano Goffredo
SDGs




L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.