90133 - Media and Geography (1) (A-L)

Academic Year 2024/2025

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Communication Sciences (cod. 8885)

Learning outcomes

At the end of the course the student has acquired a critical knowledge of material production and cultural meaning by which media create geographical facts and imaginative geographies, producing social relationships and space.

Course contents

BORDER AESTHETICS

(In-)visibility, (in-)audibility and (dis-)appearances at the borders of Europe

The course sets out to rethink contemporary borders as aesthetic objects, which operate by producing peculiar conditions of (in-)visibility, (in-)audibility and (dis-)appearance. By engaging with maps as well as audio/video materials of various kinds, and by unpacking a series of key conceptual tools (partition of the sensible, border spectacle -and voyeurism-, disobedient gaze, right to opacity, sousveillance, and counter-cartographies, amongst others), we will investigate how surveillance practices and struggles for mobilities ad the edges of Europe rely on the production and concealing of images, sounds and bodies, with a particular focus on the central Mediterranean.

Readings/Bibliography

MATERIALS (for the final bibliography please consult the course page on Virtuale)

Texts

Arfini, E., V. Deplano, A. Frisina, G. Giuliani, M. Ghebremariam Tesfaù, V. Perilli, A. Pes, et al. Visualità e (anti)razzismo. Università degli Studi di Padova, 2018.

Browne, Simone. ‘Introduzione (e altre materie oscure)’ e ‘Capitolo primo: Note sugli studi della sorveglianza. Attraverso la Porta di non ritorno’. In: Materie oscure. Dark matters. Sulla sorveglianza della nerezza. Tradotto da Gruppo di ricerca Ippolita. Meltemi, 2023.

Casaglia, Anna, and Chiara Giubilaro. ‘Carte di frontiera. (Contro-)mappature del Mediterraneo a confronto’, 2020. https://doi.org/10.13137/2282-572X/32240 .

Cuttitta, Paolo. ‘Lo spettacolo del confine: Lampedusa’. inTasformazione, no. 1 (2012): 187–95. https://doi.org/10.4474/DPS/01/02/ANT32/09 .

De Genova, Nicholas. ‘La Produzione Giuridica Dell’illegalità’. In I Confini Della Libertà: Per Un’analisi Politica Delle Migrazioni Contemporanee, edited by Sandro Mezzadra, 181–216. Roma: DeriveApprodi, 2004.

De Genova, Nicholas. ‘Lo spettacolo del confine’. DINAMOpress (blog), 25 October 2015. https://www.dinamopress.it/news/la-vittimizzazione-del-migrante-nello-spettacolo-del-confine/ .

Deplano, Valeria. ‘8 agosto 1991: l’invenzione (del problema) dell’immigrazione’. Fondazione Giangiacomo Feltrinelli (blog). https://fondazionefeltrinelli.it/scopri/agosto-1991/ .

Glissant, Édouard. ‘Per l’opacità’. In: Poetica della relazione. Poetica III. Translated by Enrica Restori. Quodlibet, 2019.

Heller, Charles, Lorenzo Pezzani, and Maurice Stierl. ‘Contro-Rilevamenti e Lotte Ai Confini Marittimi Dell’EUropa’. In Confini, Mobilità e Migrazioni. Una Cartografia Dello Spazio Europeo, edited by Lorenzo Navone, 245-264. Milano: AgenziaX, 2020.

Khosravi, Shahram. Capitolo quarto: Il confine invisibile. In: Io sono confine. Translated by Elena Cantoni, 125-149. Elèuthera, 2019.

Mbembe, Achille. ‘La società dell’inimicizia’ In: Nanorazzismo. Il corpo notturno della democrazia. Translated by Guido Lagomarsino, 49-81. Laterza, 2022.

Mezzadra, Sandro. ‘Confini, Migrazioni, Cittadinanza’. Scienza & Politica 16, no. 30 (2004). https://doi.org/10.6092/ISSN.1825-9618/2839 .

Musarò, Pierluigi, and Paola Parmiggiani. ‘Capitolo 3: Tra cura e controllo. La messa in scena del Mediterraneo come confine liquido’. In: Ospitalità mediatica: Le migrazioni nel discorso pubblico. Milan: FrancoAngeli, 2022.

Obasuyi, Oiza Queens Day. Corpi estranei. Il razzismo rimosso che appiattisce le diversità. People, 2020.

Pezzani, Lorenzo, and Charles Heller. ‘Forensic Oceanography – Uno sguardo disobbediente 1/2’. il lavoro culturale (blog), 4 January 2013. https://www.lavoroculturale.org/sguardo-disobbediente-parte-prima/lorenzo-pezzani-e-charles-heller/2013/ .

Pezzani, Lorenzo, and Charles Heller. ‘Forensic Oceanography – Uno sguardo disobbediente 2/2’. il lavoro culturale (blog), 5 June 2013. https://www.lavoroculturale.org/forensic-oceanography-2/lorenzo-pezzani-e-charles-heller/2013/ .

Rancière, Jacques. La partizione del sensibile. Estetica e politica. Translated by F. Caliri. DeriveApprodi, 2022.

Schmoll, Camille. ‘Conclusioni’. In: Le Dannate Del Mare. Donne E Frontiere Nel Mediterraneo, 203-222. Astarte, 2022.

Visual Materials

Projects

Joana Moll, "The Virtual Watchers" and "AZ: Move and Get Shot"

James Bridle, "Dronestagram" and "Drone Shadows"

Migreurop. The Atlas of Migration in Europe: A Critical Geography of Migration Policies. 1° edizione. London ; New York: Routledge, 2019.

Mappe sul sito Visionscarto, https://www.visionscarto.net/it

Sunderland, Judith, and Lorenzo Pezzani. ‘Airborne Complicity: Frontex Aerial Surveillance Enables Abuse’. Human Rights Watch, 8 December 2022.

Films

Harun Farocki, Images of the World and the Inscription of War (1988), 75 minuti

Raphaël Cuomo e Maria Iorio, Sudeuropa (2007), 40 minuti

Forensic Oceanography, The “left-to-die” boat (2014), 17 minuti

Forensic Architecture, Shipwreck at the threshold of Europe (2020), 23 minuti

Amel Alzakout e Khaled Abdulwahed, Purple Sea (2020), 67 minuti

#387 - Scomparso nel Mediterraneo, di Madeleine Leroyer (2019), 62 minut

Liminal, Asymmetric visions (2024), 10 minuti

Dagmawi Yimer, Il deserto e il mare (2007), 62 min

Dagmawi Yimer, ASMAT – Nomi (2015), 17 min

Others videos

(In)visibilità: Ciò che (non) vediamo quando osserviamo l'urbano - Triennale 2022

Fear of a Brown Planet - Workshops for Whitey (Aamer Rahman)

Sergia Adamo, Teorie e pratiche dell’alterità: esperimenti con la lettura letteraria

Teaching methods

Lectures will be accompanied by screenings of various audio-visual materials, as well as seminar discussions with the whole class or in divided in groups. The objective is to foster a more direct interaction between teacher and students, stimulating debate and peer-to-peer learning.

Assessment methods

Written exam with open questions concerning the main contents of the course.

Teaching tools

Slides, audio-visual materials, maps.

Office hours

See the website of Lorenzo Pezzani