- Docente: Virna Bui
- Credits: 2
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Nursing (cod. 5907)
-
from Oct 07, 2024 to Nov 25, 2024
Learning outcomes
At the end, the student knows the main models of nursing care delivery in different care settings, identifies the main competencies of the other members of the care team and relates them to its own. Identifies the organizational principles of continuity of care, roles and system of responsibilities using the clinical governance approach.
Course contents
From Health Policies to the Organization of Nursing Care.
Organizational models of assistance.
Prioritization of care and tools to ensure care.
Quality of Nursing Care
Digital health and its use
Readings/Bibliography
Baldissera A, Palese A, Saiani L. Il lavoro a turno negli ospedali: modelli organizzativi a confronto. Assistenza Infermieristica e Ricerca, 2001;20(4):220-229.
Barelli, P., Pallaoro, G., Perli, S., Strimmer, S., Zattoni, L. (2006). Modelli di organizzazione dell'assistenza: sono efficaci? Assistenza Infermieristica e Ricerca, 1, 35-42.
Benci, L. (2001). L’operatore socio sanitario: autonomia, rapporti con i professionisti e responsabilità giuridica. Rivista di Diritto delle professioni sanitarie, 4(3), 219-234.
Normative
Legge 1 febbraio 2006, n. 43 “Disposizioni in materia di professioni sanitarie infermieristiche, ostetrica, riabilitative, tecnico-sanitarie e della prevenzione e delega al Governo per l'istituzione dei relativi ordini professionali” DPR 225/74 Tit V: Mansionario dell’Infermiere generico
Conferenza Stato regioni 2003/2005 sul profilo dell’operatore di supporto
Mesaglio M, Vesca R, Rossi A, Narduzzi B, Fregonese F, Pestrin R, Fadone A, Cadorin L, Bressan V, Palese A. Guida operativa per la riprogettazione delle consegne tra turni. Assistenza Infermieristica e Ricerca, 2019;38(4):212-220. doi: 10.1702/3273.32398.
Palese, A., Cabarcas, R., Dotti, R., Riboli, O. (2006). Documentazione scritta (consegne e piani di assistenza). Assistenza Infermieristica e Ricerca, 25(2), 109-115.
Wallace, P.J., Haber, J.J. (2020). Top 10 evidence-based countermeasures for night shift workers. Emergency Medicine Journal, 37, 562–564.
Bulfone, G., Sumathy, M., Grubissa, S., Palese, A. (2012). Trasferire efficacemente informazioni e responsabilità attraverso le consegne: revisione della letteratura. Assistenza Infermieristica e Ricerca, 31(2), 91-101.
Palese, A., Lavia, B., Masala, O., Moretto, G., Pordenon, M., Santarossa, A., et al. (2008). Esiti sensibili alle cure infermieristiche: analisi critica della letteratura. Assistenza Infermieristica e Ricerca, 27(2), 33-42
Teaching methods
Lectures and practical analysis of organizational contexts with examples discussed in the classroom
Assessment methods
Written exam preparatory to the oral exam
Teaching tools
Slides and glossary of terminologies
Office hours
See the website of Virna Bui