B1643 - History of Classical Philology (1) (LM)

Academic Year 2024/2025

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Philology, Literature and Classical Tradition (cod. 9070)

Learning outcomes

At the end of the course the student will know the historical development of classical philological studies; s/he will know how to reconstruct the main theoretical and methodological junctions in the history of the discipline; s/he will know the most significant scholars in relation to their historical and cultural context.

Course contents

1) The main events of the classical tradition in Western history will be traced, considering the transmission of texts and the history of material supports in relation to the reception of ancient authors, starting from the activities of the Alexandrian philologists up to the present day.

2) Various aspects of the textual history of Epicurus will be explored: the tradition of Περὶ φύσεως, from the presence of copies of some books among the papyri in the library of Herculaneum to the most recent editions that benefit from increasingly sophisticated technological tools for text reading; the tradition of his letters, both the major ones preserved by Diogenes Laertius and those that have come down to us in fragments. Passages from Περὶ φύσεως and the Letters will be read and analyzed.

Readings/Bibliography

1) For attending students, the class notes and all the documents online (texts, slides, etc.) are the basis for the final exam.

Required readings:

2) The texts by Epicurus analyzed during the course.

3) One of the following books: R. Pfeiffer, History of Classical Scholarship from the Beginnings to the End of the Hellenistic Age, Oxford Clarendon Press, Oxford, 1978, trad. it. Storia della filologia classica. Dalle origini alla fine dell'età ellenistica, (a.c. di M. Gigante), Napoli 1973; Storia della filologia classica, a cura di Diego Lanza, Gherardo Ugolini, Carocci, Roma 2020.

4) One of the following books: Luciano Canfora, Lezioni di filologia classica, Il Mulino, Bologna 2023; F. Stock, I classici dal papiro a Internet, Carocci, Roma 2020 (VIII rist.); G. Pasquali, Filologia e storia, Le Monnier, Firenze 1971.

5) 4 of the following scientific papers:

G. Arrighetti, Epicuro. Opere, Einaudi, Torino 19732, pp. XV-XXXVI.

M. Capasso, Pubblicare papiri ercolanesi oggi, in M. Capasso, P. Davoli, N. Pellè (ed.), Proceedings of the 29th International Congress of Papyrology. Lecce, 28th July - 3rd August 2019, Lecce, I, pp. 244-249;

M. Capasso, La biblioteca ercolanese: vicende di uomini, vicende di libri: dal Paderni al Winckelmann, in

M. Capasso (ed.), Atti del Primo Congresso Nazionale dell'AICC "Leggere greco e latino fuori dai confini nel Mondo Antico" Lecce 10-11 maggio 2008, Lecce 2010, pp. 33-56.

M. Capasso, Custodia e lettura dei testi nella Villa Ercolanese dei Papiri: alcune considerazioni
«Cronache Ercolanesi» L, 2020, pp. 7-14;

G. Cavallo, Libri, scritture e scribi ad Ercolani. Introduzione allo studio dei materiali greci, Napoli 1983, cap. 3 (I rotoli di Ercolano nel contesto della produzione scritta dal III secolo A.C. al I D.C.), pp. 47-57, cap. 4 (La formazione della biblioteca di Ercolano. Vicende di libri e produzione di testi), pp. 58-65.

G. Arrighetti, Poesia, poetiche e storia nella riflessione dei Greci. Studi, Serra, Pisa 2006, Appendice: Gli studi Epicurei di Hermann Usener, pp. 431-447.

F. Longo Auricchio, G. Indelli, G. Leone, G, De Mastro, La Villa dei Papiri. Una residenza antica e la sua biblioteca, Carocci, Roma 2020, cap. 2 (Il ritrovamento dei papiri e i metodi di svolgimento), pp. 53-68; cap. 3 (I papiri ercolanesi nella storia e nella cultura europea dal XVIII al XX secolo), pp. 69-111.

T. Dorandi, Diogene Laerzio, Epicuro e gli editori di Epicuro e di Diogene Laerzio, «Eikasmos» XX1, 2010, pp. 273-301.

T. Dorandi, Libri dell’opera Sulla natura di Epicuro in più esemplari, in F. Masi, S. Maso (éd.), Epicurus on eidola. Peri Physeos Book II: Update, Proposals and Discussions, Hakkert, Amsterdam 2015, pp. 17-34.

T. Dorandi, The School and Texts of Epicurus in the Early Centuries of the Roman Empire, in A. Longo-D. Taormina (ed.), Plotinus and Epicurus: Matter, Perception, Pleasure, Cambridge 2016, pp. 29-48.

M. Gigante, Hermann Usener nella storia degli studi epicurei, «Cronache Ercolanesi» VI, 1976, pp. 5‑14.

G. Leone, Epicuro il fondatore del giardino e l’opera sua conservata nei papiri, «Cronache Ercolanesi» XXX, 2000, pp. 21-33;

G. Leone, L’opera Sulla natura di Epicuro: un bilancio alla luce delle nuove ricerche, «Cronache Ercolanesi» LIII, 2023, pp. 7-30;

G. Milanese, Un secolo dopo, in L’Epicuro di Bignone cent’anni dopo, G. Milanese (a c. di), Vita e Pensiero, Milano 2023.

Further bibliographic information (for optional in-depth studies) will be provided in class.

For non-attending students:

  • Luciano Canfora, Lezioni di filologia classica, Il Mulino, Bologna 2023 and another of the books indicated at 4)
  • F. Longo Auricchio, G. Indelli, G. Leone, G, De Mastro, La Villa dei Papiri. Una residenza antica e la sua biblioteca, Carocci, Roma 2020, cap. 2 (Il ritrovamento dei papiri e i metodi di svolgimento), pp. 53-68; cap. 3 (I papiri ercolanesi nella storia e nella cultura europea dal XVIII al XX secolo), pp. 69-111; T. Dorandi, Diogene Laerzio, Epicuro e gli editori di Epicuro e di Diogene Laerzio, «Eikasmos» XX1, 2010, pp. 273-301 and another 8 of the scientific papers at 5).

Students with SLD or temporary or permanent disabilities. It is suggested that they get in touch as soon as possible with the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) and with the lecturer in order to seek together the most effective strategies for following the lessons and/or preparing for the examination.

Teaching methods

Lectures in class; seminars and discussion of the texts analysed in class.

Assessment methods

The oral examination will be an interview in which the teacher, through a series of questions, will test the theoretical knowledge as explained during the lectures. The evaluation ranges from 18 to 30 cum laude depending on how sure, well-founded, precise, and rigorous the answers of the candidate will be.

Students with SLD or temporary or permanent disabilities. It is necessary to contact the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) with ample time in advance: the office will propose some adjustments, which must in any case be submitted 15 days in advance to the lecturer, who will assess the appropriateness of these in relation to the teaching objectives.

Teaching tools

PC, projector, slides.

Office hours

See the website of Margherita Erbì