03473 - Criminal Law II

Academic Year 2024/2025

  • Docente: Attilio Nisco
  • Credits: 8
  • SSD: IUS/17
  • Language: Italian
  • Moduli: Attilio Nisco (Modulo 1) Davide Bertaccini (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Ravenna
  • Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Law (cod. 5903)

Learning outcomes

The analysis of the following issues: a) General part: the forms of manifestation of crime: partecipation in crime, attempt, concurrence of crimes; the sanction system. Special part: crimes against the public administration, crimes against public order; crimes against the administration of justice

Course contents

The aim of the criminal law course is to explain the nature and purposes of criminal law as well as the relationship between the criminal system and the Constitution. In particular, the constitutional principles, the structure of the criminal offence in its constitutive elements, the forms of manifestation of the crime, the causes of justification and the essential features of the punitive system will be discussed. Finally, the relationship between the general part and the special part, as well as the main provisions of the latter, will be analyzed in class.

Readings/Bibliography

1) G. FIANDACA, E. MUSCO, Diritto penale. Parte generale, Zanichelli, Bologna, ult. ed., le seguenti parti: PARTE SECONDA: capitoli 4, 5 e 6; PARTE TERZA: solo sezione IV del capitolo 1, dedicata alla cooperazione colposa; PARTE QUARTA: solo paragrafi IV e V della sezione II, sul tentativo e la partecipazione nel reato omissivo; PARTE SESTA; PARTE SETTIMA; PARTE OTTAVA.

or:

F. PALAZZO, R. BARTOLI, Corso di diritto penale. Parte generale, Giappichelli, ult. ed., capitoli VIII, IX e X.

and:

2) S. CANESTRARI, F.CURI, D.FONDAROLI, V. MANES, M.O. MANTOVANI, A. NISCO, S.TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023, part II, “I reati contro lo Stato”, pp. 93-399.

or:

R. BARTOLI, M. PELISSERO, S. SEMINARA, Diritto penale. Lineamenti di parte speciale, Giappichelli, ult. ed., following parts: a) Delitti contro la p.a.: introduzione generale e qualifiche soggettive; i delitti di peculato; i delitti a tutela delle attività di finanziamento pubblico; i delitti di transazione illecita (concussione, induzione indebita, corruzione, traffico di influenze); i delitti di violazione dei doveri funzionali; b) I delitti contro l’amministrazione della giustizia: introduzione e delitti contro l’attività giudiziaria; c) i delitti contro l’ordine pubblico: i reati associativi e i reati di opinione.

 Optional Readings:

- F. SGUBBI, D. FONDAROLI (a cura di), Il “mercato della legge penale”: nuove prospettive in materia di esclusione della punibilità tra profili sostanziali e processuali, Cedam, 2011;

- F. SGUBBI, Il diritto penale totale, Il Mulino, 2019.

- E.R. ZAFFARONI, Diritto penale, in "Ius17@unibo.it - Studi e materiali di diritto penale", Anno IV n. 3/2011, pp. 9-16.

a) For students required to perform a 6-7 CFU integrative activity:

1) F. PALAZZO, R. BARTOLI, Corso di diritto penale. Parte generale, Giappichelli, ult. ed., limitatamente agli istituti del tentativo e del concorso di persone;

2) S. CANESTRARI, F.CURI, D.FONDAROLI, V.MANES, M.O.MANTOVANI, A.NISCO, S.TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023.

b) For students from GIPA and CLARA, who are required to perform a 7 CFU integrative activity:

1) F. PALAZZO, R. BARTOLI, Corso di diritto penale. Parte generale, Giappichelli, ult. ed., only the following parts:

  • L’antigiuridicità e le singole cause di giustificazione
  • L’imputabilità
  • Circostanze di reato
  • Unità e pluralità di reati
  • La punibilità e le conseguenze del reato.

2) Per la parte speciale, è richiesto lo studio del manuale di S. CANESTRARI, F. CURI, D. FONDAROLI, V. MANES, M.O. MANTOVANI, A. NISCO, S. TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023,only the following parts:

  • I delitti contro l’amministrazione della giustizia;
  • i delitti contro l’ordine pubblico;
  • i delitti contro la pubblica incolumità;
  • la tutela penale dell’ambiente.

c) For students required to perform a 9-10 CFU integrative activity:

1) F. PALAZZO, R. BARTOLI, Corso di diritto penale. Parte generale, Giappichelli, ult. ed., only the following parts: tentativo, concorso di persone nel reato, circostanze di reato; concorso di reati;

and:

2) S. CANESTRARI, F.CURI, D.FONDAROLI, V.MANES, M.O.MANTOVANI, A.NISCO, S.TORDINI CAGLI, Diritto penale. Percorsi di parte speciale, Giappichelli, 2023.

 

 

 

Teaching methods

Frontal lecture with analysis of case law and interaction with students.

Assessment methods

The final test will be exclusively an oral exam.

The students’ knowledge is assessed through a discussion, to evaluate the actual achievement of the learning outcomes. The exam consists in an interview with the appointed commission on the topics included in the programme.

The assessment will take into account the knowledge of the relevant institutional framework, the ability to analyse doctrinal and jurisprudential opinions and, to single out connections between the relevant topics, to critical reasoning, as well as the clarity of presentation and critical thinking.

By way of example, the following criteria will be used to assign the final mark (that will be out of 30/30):

- knowledge of a very limited number of topics, extensive support by the interviewer to address and answer the questions, basic yet appropriate language à 18-19/30;

- knowledge of a limited number of topics, ability to autonomously address basic legal problems, use of appropriate language → 20-24/30;

- comprehensive knowledge of the programme, ability to autonomously and critically analyse legal problems, use of specific terminology → 25-29/30;

- extensive knowledge of the programme, ability to reason autonomously and critically analyse legal problems, make connections between the topics, ability to master the specific terminology and ability to present legal arguments. → 30-30L/30.

Teaching tools

For each topic both the normative and the practical aspects are considered, with a specific analysis of the most important cases and comparative law remarks.

For areas which cannot be adequately dealt with in class, students are referred to the booklist.

Students are advised to constantly consult the Penal Code both during the lectures and while studying the recommended books.

Office hours

See the website of Attilio Nisco

See the website of Davide Bertaccini

SDGs

Good health and well-being Life on land Peace, justice and strong institutions

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.