- Docente: Salvatore Botta
- Credits: 6
- SSD: M-STO/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 9071)
-
from Feb 10, 2025 to Mar 19, 2025
Learning outcomes
By the end of the course the students will acquire a full awareness of the complexity of the cultural heritage and what are the responses formulated by the institutions to the production of disasters. Through a historical approach to the natural emergency we will then focus on what policies have been adopted by governments and administrations to tackle the complex problem of the vulnerability of cultural heritage. Taking advantage of the analysis of specific case studies, declined in terms of political history and history of the environment, students will be provided with the skills necessary to understand in what terms the public interest has changed in the conservation and enhancement of past assets in the territory .
Course contents
The first part of the course will be devoted to the analysis, from a historical-political point of view, of the intervention of the State on the defense of cultural and environmental heritage (conceptualizations, regulatory tools and the role of institutions from the post-unitary period to the republican era). In the second part of the course the students will instead be involved in the study of some cases of public intervention for the restoration and conservation of the cultural heritage involved in environmental and anthropic emergencies.
Readings/Bibliography
Framing:
- C. Tosco, I beni culturali. Storia, tutela e valorizzazione, il Mulino, 2014
- C. Tosco, Il paesaggio come storia, il Mulino, 2007
- S. Botta, Macerie d'Italia. Storia politica di una nazione in lotta contro la natura, Le Monnier, 2020
Insights:
- C. Azzolini, G. Carbonara, Ricostruire la memoria. Il patrimonio culturale del Friuli a quarant’anni dal terremoto, Forum, 2016
- A. Badami, Gibellina, la città che visse due volte. Terremoto e ricostruzione nella Valle del Belice, FrancoAngeli, 2019
- R. Balzani, Per le antichità e le belle arti. La legge n. 364 del 20 giugno 1909 e l'Italia giolittiana, il Mulino, 2003 (fino a pag. 125) + A. Varni (a cura di), A difesa di un patrimonio nazionale. L'Italia di Corrado Ricci nella tutela dell'arte e della natura, Longo, 2002
- M.T. Binaghi Olivari [et al.], Le pietre dello scandalo. La politica dei beni culturali nel Friuli del terremoto, Torino, Einaudi, 1980 + G.P. Nimis, Terre mobili. Dal Belice al Friuli dall'Umbria all'Abruzzo, Donzelli, 2009
- M.M. Boi, Guerra e beni culturali (1940-1945), Giardini, 1986
- F. Bottari, Rodolfo Siviero. Avventure e recuperi del più grande agente segreto dell'arte, Castelvecchi, 2013
- G.L. Bulsei, A. Mastropaolo, Oltre il terremoto. L’Aquila tra miracolo e scandali, Viella, 2011
- D. Caroli, E. Patrizi, "Educare alla bellezza la gioventù della nuova Italia". Scuola, beni culturali e costruzione dell'identità nazionale dall'Unità al secondo dopoguerra, FrancoAngeli, 2017
- L. Casini, Ereditare il futuro. Dilemmi del patrimonio culturale, Mulino, 2016
- A. Emiliani, Una politica dei beni culturali, Bononia University Press, 2014
- E. Franchi, Arte in assetto di guerra. Protezione e distruzione del patrimonio artistico a Pisa durante la seconda guerra mondiale, ETS, 2006
- N. Labanca, L. Tomassini, Forze armate e beni culturali. Distruggere, costruire, valorizzare, Unicopli, 2007
- P. Matthiae, Distruzioni, saccheggi e rinascite. Gli attacchi al patrimonio artistico dall'antichità all'Isis, Electa, 2015
- T. Montanari, Privati del patrimonio, Einaudi, 2015
- P. Passaniti, Il diritto cangiante. Il lungo Novecento giuridico del paesaggio italiano, Giuffrè, 2019
- A. Ragusa, Alle origini dello Stato contemporaneo. Politiche di gestione dei beni culturali e ambientali tra Otto e Nocevento, FrancoAngeli, 2011 (da pag. 101 a pag. 257)
- A. Ragusa, I giardini delle muse. Il patrimonio culturale ed ambientale in Italia dalla Costituente all’istituzione del Ministero (1946-1975), FrancoAngeli, 2014 (fino a pag. 201)
- A. Ragusa La nazione allo specchio, Piero Lacaita Editore, 2012 (fino a pag. 192)
- A. Riegl, Il culto moderno dei monumenti. Il suo carattere e i suoi inizi, Aesthetica, 2017
- C. Savettieri (a cura di), La Catastrofe dal Settecento all'Età contemporanea. Immagini, temi ed usi, ETS, 2023
- M. Serio, Istituzioni e politiche per i beni culturali. Materiali per una storia, Bononia University Press, 2005
- S. Settis, Italia S.p.A. L'assalto del patrimonio culturale, Einaudi, 2002
- E.M. Stella, Carteggio di guerra (1914-1919). Corrado Ricci e la protezione del patrimonio artistico durante la Grande Guerra, Quasar, 2021
- A. Testi, I fastidi della storia. Quale America raccontano i monumenti, il Mulino, 2023
- A. Salomoni, Lenin a pezzi. Distruggere e trasformare il passato, il Mulino, 2024
- S. Verde, Le belle arti e i selvaggi. La scoperta dell'altro, la storia dell'arte e l'invenzione del patrimonio culturale, Marsilio, 2019
Students with SLD or temporary or permanent disabilities:
It is suggested that they get in touch as soon as possible with the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) and with the lecturer in order to seek together the most effective strategies for following the lessons and/or preparing for the examination.
Teaching methods
Frontal lessons integrated with discussions on documents explained during the course.
Assessment methods
Attending students must study the contents of the course lessons and one volume of their choice from the "Approfondimenti" section. The final exam, which will be communicated at the beginning of the course, includes a written test with semi-open questions on the topics covered in class and an oral exam on the chosen text in "Approfondimenti" section.
Non-attending students must study the books of the "Framing" section and choose two volumes in the "Insights" section (Framing and Insights: oral exam on both parts on the same day). The student is required to present himself for the exam bringing with him the selected texts from the "Insights" section.
Students with SLD or temporary or permanent disabilities:
It is necessary to contact the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) with ample time in advance: the office will propose some adjustments, which must in any case be submitted 15 days in advance to the lecturer, who will assess the appropriateness of these in relation to the teaching objectives.
Teaching tools
PC, slides
Office hours
See the website of Salvatore Botta
SDGs




This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.