- Docente: Lucia Floridi
- Credits: 6
- SSD: L-FIL-LET/05
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Philology, Literature and Classical Tradition (cod. 9070)
-
from Feb 12, 2025 to Mar 21, 2025
Learning outcomes
At the end of the course the student will have improved her/his skills and specialist knowledges in the field of Classical Philology; (s)he will be able to discuss and assess specific cases involving the main concepts, tools and methods of stemmatics, history of tradition, textual criticism; (s)he will have developed a full historical awareness of the dynamics that underlie the formation and transformation of texts in a long-term perspective
Course contents
The teaching of Classical Philology is divided into two courses: Classical Philology 1 [https://www.unibo.it/en/teaching/course-unit-catalogue/course-unit/2020/392857] (Federico Condello), and Classical Philology 2 (Lucia Floridi). The two courses can be chosen as autonomous and self-contained, or they can be combined, in an ideal continuity: Classical Philology 1 will deal especially with the main problems concerning the principles of recensio, stemmatology, examinatio, and emendatio. Classical Philology 2 will tackle case-studies concerning the history of Greek and Roman textual tradition chosen to test the main principles of the discipline.
Classical Philology 2
While Classical Philology 1 is mainly concerned with stemmatics and textual criticism, Classical Philology 2 is focused on the History of Tradition (Textgeschichte). The course will not be characterised by the exploration of a single theme but will be divided into multiple sub-themes and issues, addressed through exemplary case studies drawn from the Greek, Roman and Byzantine tradition. The course's main topics are:
1) the production and circulation of texts in the ancient world, from the Hellenistic age to medieval scriptoria.
2) variants introduced by authors, from the Greek theatre to late-antique Latin poetry.
3) censorship and errores Christiani.
Readings/Bibliography
Required readings
1. Lecture notes, integrated with the slides made available among the online teaching materials.
2. One of the following books:
- G.B. Alberti, Problemi di critica testuale, Firenze, La Nuova Italia 1979
- G. Pasquali, Storia della tradizione e critica del testo, premessa di D. Pieraccioni, Firenze, Le Lettere 1988 (rist. dell’ed. Firenze, Le Monnier 1952) [solo per chi non avesse frequentato Filologa Classica I/non avesse già avuto modo di leggerlo per altri esami: vd. sopra]
- L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copisti e filologi. La tradizione dei classici dall'antichità ai tempi moderni, Roma-Padova, Editrice Antenore 2016
- R. Tarrant, Texts, Editors, and Readers. Methods and Problems in Latin Textual Criticism, Cambridge, Cambridge UP 2016
- S. Timpanaro, La genesi del metodo del Lachmann, con una presentazione e una postilla di E. Montanari, Torino, UTET 2003
- M.L. West, Critica del testo e tecnica dell’edizione, trad. di G. Di Maria, Palermo, L’Epos 1998
- N.G. Wilson, Scholars of Byzantium, Gerald Duckworth and Co. Ltd, London 1996
- T. Braccini, La scienza dei testi antichi. Introduzione alla Filologia Classica, Firenze, Le Monnier 2017
- L. Canfora, Conservazione e perdita dei classici, Rende (CS), Stilo 2016
- G.B. Conte, Ope ingenii. Esperienze di critica testuale, Pisa, Edizioni della Normale 2013
- P. Chiesa, Elementi di critica testuale, Bologna, Pàtron 2012
- P. Chiesa, La trasmissione dei testi latini. Storia e metodo critico, Roma, Carocci 2019
- T. Dorandi, Nell’officina dei classici. Come lavoravano gli autori antichi, Roma, Carocci 2007 + L. Canfora, Il copista come autore, Palermo, Sellerio 2002.
3. Five articles/chapters to be chosen among the following:
Variants introduced by authors
- L. Canfora, Il problema delle “varianti d’autore” come architrave della Storia della tradizione di Giorgio Pasquali, «QS» 38, 2012, pp. 5-29
- M. De Nonno, Testi greci e latini in movimento. Riflessi nella tradizione manoscritta e nella prassi editoriale, in A. Ferrari (ed.), Filologia classica e filologia romanza. Esperienze ecdotiche a confronto, Spoleto 1998, pp. 221-239
- A. T. Dorandi, Nell’officina dei classici. Come lavoravano gli autori antichi, cap. VII, Anche i libri hanno il loro destino, Roma 2007, pp. 123-139
- M. Fantuzzi, Varianti d’autore in Apollonio Rodio, «A&A» 29, 1983, pp. 146-161
- V. Fera, Sulle varianti d’autore, «Aion» 42, 2020, pp. 139-158
- L. Floridi, Speaking names, variant readings, and textual revision in Greek epigrams, «IFC 19, 2019-2020», pp. 135-156
- A. Fusi, Marziale e il fantasma di Scorpo. Nota a 10.48.23, in R. Perrelli-P. Mastandrea (a c. di), Latinum est, et legitur. Prospettive, metodi problemi nello studio dei testi latini. «Atti del Convegno. Arcavada di Rende 4-6 novembre 2009», Amsterdam 2011, pp. 261-280
- G. Jachmann, Das Problem der Urvariante in der Antike und die Grundlagen der Ausoniuskritik, in Festchrift der Universität Köln zum 10 jährigen Bestehen des Deutsch-Italianischen Kulturinstitut Petrarcahaus, Köln 1941, pp. 47-104
- M. Losacco, «Delevit Cicero». Testimonianze antiche e riflessioni moderne sulle varianti d’autore nell’antichità, in M. Capasso (ed.), Sulle orme degli antichi. Scritti di filologia e storia della tradizione classica offerti a Salvatore Cerasuolo, Lecce – Brescia 2016, pp. 355-375
- E. Magnelli, Nicarco AP 11. 328: allusioni oscene e allusioni erudite (con osservazioni sulla trasmissione degli epigrammi scoptici), «SemRom» 8, 2005, pp. 153-166
- S. Mariotti, Varianti d’autore nella tradizione dell’Eneide, «Paideia» 2, 1947, p. 303 e Ancora di varianti d’autore, «Paideia» 5, 1950, pp. 26-28 (= Scritti di filologia classica, Roma 2000, pp. 539 e 540-543)
- S. Mariotti, Probabili varianti d’autore in Cicerone e Sinesio, «PP» 9, 1954, pp. 368-369, 371-375 (= Scritti di filologia classica, Roma 2000, pp. 544-550)
- S. Mariotti, Varianti d’autore e varianti di trasmissione, in La critica del testo. Problemi di metodo ed esperienze di lavoro, Atti del Convegno di Lecce, 22-26 ottobre 1984, Roma 1985, pp. 97-111 (= Scritti di filologia classica, Roma 2000, pp. 551-563)
- L. Mondin, Storia e critica del testo di Ausonio, «Bollettino di Studi Latini» 23, 1993, pp. 59-96
- L. Mondin, Memoria dei poeti e critica delle varianti: tre ‘casi’ ausoniani, «Incontri Triestini di Filologia Classica» 5, 2005-2006, pp. 295-313
- P.J. Parsons, 4502. Epigrams (Nicarchus II), P.Oxy, LXVI, London 1999, 43-57
- G. Pasquali, Storia della tradizione e critica del testo, premessa di D. Pieraccioni, Firenze, Le Lettere 1988 (rist. dell’ed. Firenze, Le Monnier 1952), cap. VII, “Edizioni originali e varianti d’autore”, pp. 397-465
- M. Pelucchi, Variazioni e varianti. Forme particolari di ‘variatio’ nell’epigramma greco, «Eikasmόs» 35, 2024, pp. 209-230
- G. Schade-P. Eleuteri, The Textual Tradition of the Argonautica, in Th.D. Papanghelis-A. Rengakos (eds.), A Companion to Apollonius Rhodius, Leiden 2001, pp. 27-47
- A. Russotti, Come lavorava Lucano? Su possibili varianti d’autore nel Bellum civile, «Philologus» 68 2024, pp. 70-91
- A. Russotti, «Col senso anche la forma». Di varianti d’autore, «RPL» 45, 2024, pp. 154-200
- S. Timpanaro, rec. a Decimus Magnus Ausonius, Technopaegnion, testo critico e commento a cura di C. Di Giovine, Bologna 1996, «RFIC» 125, pp. 228-234
- D. Vallat, Bilingual Word-Play on Personal Names in Martial, in J. Booth – R. Maltby (eds.), What’s in a Name? The Significance of Proper Names in Classical Latin Literature, Swansea 2006, 121-143
Autograph Papyri
- A. Calderini, Intorno al P.S.I. 17 (Epigrammi funebri), «Studi della Scuola Papirologica» 1, 1915, pp. 19-44 [contributo sul papiro di Euprepio]
- T. Dorandi, Den Autoren über die Schulter geschaut. Arbeitsweise und Autographie bei den antiken Schriftstellern, «ZPE» 87, 1991, pp. 15-25
- D. Manetti, Autografi e incompiuti: il caso dell’Anonimo Londinese P. Lit. Lond. 165, «ZPE» 100, 1994, pp. 47-58
Actors' Interpolations
- M. Caroli, Studi sulle seconde edizioni del dramma tragico, Bari 2020 (one or more chapters)
- E. McDermott, Euripides’ Second Thoughts, «TAPA» 130, 2000, pp. 236-259
- D.L. Page, Actors’ Interpolations in Greek Tragedy, studied with special reference to Euripides’s Iphigeneia in Aulis, Oxford 1934 (one or more chapters)
Christian Interpolations
- R. Carrier, The Prospect of a Christian Interpolation in Tacitus, “Annals” 15.44, «Vigiliae Christianae» 68, 2014, pp. 264-283
- R. González Delgado, Planudes y el Libro XII de la Antología Palatina, «Argos» 35, 2012, pp. 47-67
- G.A. Karla, Maximos Planudes: Dr. Bowdler in Byzanz? Zensur und Innovation im spaten Byzanz, «Classica et Mediaevalia» 57, 2006, pp. 213-238
- P. Mastandrea, Sostituzioni eufemistiche (ed altre varianti) nei florilegi carolingi di Marziale, «RHT» 26, 1996, pp. 103-118
- E. Montero Cartelle, Censura y transmisión textual en Marcial, «EClás» 20, 1976, pp. 343-352
- R.M. Ogilvie, Monastic Corruption, «G&R» n.s. 18, 1971, pp. 32-34
- F. Valerio, Planudeum, «JÖByz» 61, 2011, pp. 229-236
- L. Floridi, Interventi censori nell’Anthologia Planudea, «BZ» 114, 2021, pp. 1079-1116
- L. Floridi, Scrupoli morali di un copista. Il Par. gr. 1630 e Caritone del monastero τῶν Ὁδηγῶν, in R. Cantore-F. Montemurro-C. Telesca (edd.), Mira varietas lectionum, Potenza 2021, pp. 131-149
Non-attending students are requested to read two of the books at point 1. and ten of the articles/chapters at point 2.
Students with SLD or temporary or permanent disabilities. It is suggested that they get in touch as soon as possible with the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) and with the lecturer in order to seek together the most effective strategies for following the lessons and/or preparing for the examination.
Teaching methods
Lectures in class; Seminars.
Assessment methods
A viva voce examination will test the ability of (1) understanding, translating, and discussing in a philological perspective the case studies analysed during the course; (2) the acquisition of theoretical knowledge relating to the direct and indirect transmission of Greco-Roman antiquity texts; (b) discussing and evaluating the critical readings proposed in the course bibliography.
Assessment guidelines:
Failing grades: lack of basic linguistic knowledge and inability to produce a correct interpretation of the text.
Passing grades: linguistic and philological proficiency at an intermediate level; mostly correct interpretation of the texts, yet inaccurate and lacking autonomy.
Excellent grades: linguistic and philological proficiency at an upper-mid level; correct, autonomous, and precise interpretation of the texts.
Students are required to prepare a specimen of critical edition on a text chosen in agreement with the professor.
Students with SLD or temporary or permanent disabilities. It is necessary to contact the relevant University office (https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en) with ample time in advance: the office will propose some adjustments, which must in any case be submitted 15 days in advance to the lecturer, who will assess the appropriateness of these in relation to the teaching objectives.
Teaching tools
During the class we will make use of various traditional and digital tools for Classical Philology.
Online teaching materials: Pdf files of texts, slides, images of manuscripts and additional bibliographical references will be uploaded onto the course website under the heading "Materiali didattici"/Didactic Materials.
Office hours
See the website of Lucia Floridi