- Docente: Pieralberto Mengozzi
- Credits: 10
- SSD: IUS/14
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in International Development and Cooperation (cod. 8890)
Learning outcomes
The aim of the course is to offer a general overview of EU law. More precisely, the objective is to provide the students with the necessary tools for a full understanding of the complex mechanisms that govern its functioning.
Course contents
The European integration process; the structure, objectives and fundamental values of the European Union; the institutional framework, the sources of law, the European Court of Justice and the national judges, the EU principles, the impact on national legal orders; the EU citizenship, the basic freedoms and the internal market, the competition law and the State Aids, the area of freedom, security and justice.
Readings/Bibliography
- Roberto Adam, Antonio Tizzano, Manuale di Diritto dell'Unione Europea, Giappichelli Editore, Torino, 2017, le seguenti parti:
INTRODUZIONE
Capitolo II (Origini e sviluppo del processo d'integrazione europea) pp. 17 - 27
PARTE PRIMA - L'ORDINAMENTO GIURIDICO DELL'UNIONE EUROPEA
Capitoli: I (Profili generali), II (Il quadro istituzionale), III (Le fonti), IV (Il processo decisionale) pp. 31 - 217
PARTE SECONDA - LA TUTELA DEI DIRITTI
Capitoli: II (Organizzazione e funzionamento della Corte di giustizia dell'Unione europea), III (I giudizi sui comportamenti degli Stati membri), IV (Il controllo sui comportamenti delle istituzioni dell'Unione), V (La competenza pregiudiziale) pp. 237 - 343
PARTE TERZA - OBIETTIVI E COMPETENZE DELL'UNIONE
Capitoli: I (Valori e obiettivi dell'Unione), II (La cittadinanza dell'Unione), III (Il sistema delle competenze) pp. 373 - 433
PARTE QUARTA - LE POLITICHE DELL'UNIONE
Capitoli: I (Il mercato interno), II (La libera circolazione delle merci) pp. 443 - 465, IV (La libera circolazione delle persone, dei servizi e dei capitali), V (Lo spazio di libertà, sicurezza e giustizia) pp. 479 - 583, VII (Concorrenza, fiscalità e ravvicinamento delle legislazioni), VIII (La politica economica e monetaria) pp. 621 - 707
PARTE SESTA - LA PARTECIPAZIONE DELL'ITALIA AL PROCESSO D'INTEGRAZIONE EUROPEA
Capitoli: I (Profili generali), II (Organizzazione e procedure), III (Organizzazione e procedure per la partecipazione dell'Italia all'Unione Europea) pp. 891 - 945
- Bruno Nascimbene, Unione Europea. Trattati. L'Europa in movimento. Raccolta di testi e documenti, Giappichelli Editore, Torino, 2017
Teaching methods
Lectures with the discussion of case law and practical cases about the subject.
Assessment methods
The assessment of students takes place through an oral examination designed to evaluate the knowledge acquired by the student during the course and the critical analysis developed by the studying of case law.
Intermediate exam if required by the students attending the course. It could be a written exam made up of some questions on the first part of the course
Teaching tools
Lectures will be supported by the presentation of slides throgh the use of the projector and the PC.
Office hours
See the website of Pieralberto Mengozzi
SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.