- Docente: Laura Federzoni
- Credits: 6
- SSD: M-GGR/01
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
Second cycle degree programme (LM) in
Geography and Territorial Processes (cod. 0971)
Also valid for Second cycle degree programme (LM) in History and Oriental Studies (cod. 8845)
Learning outcomes
Course contents
Geography of landscape: environment and landscape in geographic tradition; meanings of "environment" and "landscape"; natural and human environment; sustaineble development; parks and environmental protection; landscape representation and analysis; landscape planning in Italy and in Europe after the European Landscape Convention. Landscape in literature, in history, in graphic art, in cartography. Analysis of rural and urban landscapes. Analysis of the Po river, its embankments and works of land reclamation carried out during the past centuries.
Readings/Bibliography
Choose three among the following:
BESSE J.-M., Vedere la Terra. Sei saggi sul paesaggio e la geografia, Milano, Bruno Mondadori, 2008.
BONORA P., Fermiamo il consumo di suolo, Bologna, Il Mulino, 2015.
CARTEI G.F. (a cura), Convenzione europea del paesaggio e governo del territorio, Bologna, Il Mulino, 2007.
CECCARELLI F., SAMBIN DE NORCEN T. (a cura), Lo Stato dipinto.
La Sala delle Vedute nel Castello di Spezzano, Venezia, Marsilio,
2011.
CERRETI C., FEDERZONI L., SALGARO S. (a cura), Cartografia di paesaggi. Paesaggi nella cartografia, Bologna, Pàtron, 2010.
FERRATA C., L'esperienza del paesaggio. Vivere comprendere e trasformare i luoghi, Roma, Carocci, 2013.
FIORANI F., Carte dipinte. Arte, cartografia e politica nel Rinascimento, Modena, Panini, 2010.
JAKOB M., Il paesaggio, Bologna, Il Mulino, 2009.
MANGANI G., Cartografia morale. Geografia, persuasione, identità, Modena, Panini, 2006.
MINIDIO A., I suoni del mondo: studi geografici sul paesaggio sonoro, Milano, Guerini, 2005.
ZERBI M.C. (a cura), Il paesaggio rurale: un approccio patrimoniale, Torino, Giappichelli, 2007.
Teaching methods
lessons; excursions; conferences
Assessment methods
Oral exam about the subjects of lessons, conferences, field trips,
etc. and about three recommended texts.
Teaching tools
topographic and geographic maps, digital cartography; projector.
Possibly, a field trip
Office hours
See the website of Laura Federzoni