- Docente: Maria Angela Ghirardi
- Credits: 6
- SSD: L-ART/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 0977)
Learning outcomes
The course will explore, through the comparative method, the essential features of European art of the modern age by pointing the spotlight on the paradigms of travel and exchange, on the codes and evolution of the genres, on the dynamics of the patronage and reception, on the convergences and divergences of the iconographic and stylistic register.
Course contents
Title: Portraiture in European painting from Leonardo to Rembrandt
The course will explore the history of portraiture in the sixteenth century and most of seventeenth century Europe, going through some significant events and highlighting the exhanges between artists of southern and northern, Catholic and Protestant Europe. From Leonardo to Durer and Quentin Metsys, from Titian to Rubens and Velazquez, from Raphael to Holbein and Jan van Scorel, from Caravaggio to Rembrandt and Zurbaran.
The lessons will start: wednesday 3rd February 2016.
Readings/Bibliography
To prepare the examination the students have to:
a) study a book about art in early modern Europe that the students will choose in the following list:
- M. Collareta (a cura di), L'arte in Europa 1500 – 1570, Utet, Torino 1998
- G. Perini, Arte in Europa, 1550-1650: l'età dei conflitti religiosi, Torino, Utet, 2007
- S. Schama, Gli occhi di Rembrandt, Milano, Mondadori, 2000
- S. Alpers, Arte del descrivere: scienza e pittura nel Seicento olandese, Torino, Boringhieri, 1984
b) study two books about portraiture that the students will choose in the following list:
- P. Burke, La rappresentazione del sé nel ritratto del Cinquecento, in P. Burke, Scene di vita quotidiana nell'Italia moderna, Roma-Bari, Laterza, 1988, pp.190-205 + S. Onofri, In viaggio con il Cortegiano. La fortuna europea del “Baldassarre Castiglione” di Raffaello, Mantova, Tre Lune, 2010
- E. Castelnuovo, Ritratto e società in Italia: dal Medioevo all'avanguardia, a cura di F. Crivello e M. Tomasi, Torino, Einaudi, 2015
- A.Ghirardi, Strategie dell'apparire. Ritratti d'amore e di morte nell'Italia moderna, inStoria d'Italia. Annali, vol. 19: La moda, a cura di C.M. Belfanti e F. Giusberti, Torino, Einaudi, 2003, pp.149-183 + A. Ghirardi,Iconografie di morte e di memoria nella ritrattistica dell'infanzia. Esempi dall'Europa moderna, in Monumento e memoria dall'antichità al contemporaneo, Atti del Convegno (Bologna, 11-13 ottobre 2006), a cura di S. De Maria, V.Fortunati, Bologna, Bononia University Press, 2010, pp.131-142
- Tiziano e il ritratto di corte da Raffaello ai Carracci, catalogo della mostra, Napoli, Electa, 2006
- Sofonisba Anguissola e le sue sorelle, catalogo della mostra, Milano, Leonardo Arte, 1994
- Lavinia Fontana, 1552-1614, catalogo della mostra, a cura di V. Fortunati, Milano, Electa, 1994
- Bronzino: pittore e poeta alla corte dei Medici, catalogo della mostra, a cura di C. Falciani, A. Natali, Firenze, Mandragora, 2010
- A. Ghirardi, Ritrattisti e ritratti in Emilia Romagna. Una traccia, Bologna, Clueb, 2013
- Il ritratto e la memoria: materiali, vol. I, a cura di A. Gentili, Roma, Bulzoni, 1989
- I volti del potere. La ritrattistica di corte nella Firenze granducale, catalogo della mostra, a cura di C. Caneva, Firenze, Giunti, 2002 + I gioielli dei Medici dal vero e in ritratto, catalogo della mostra, a cura di M.Sframeli, Livorno, Sillabe 2003
- Parmigianino e il manierismo europeo, catalogo della mostra, a cura di L. Fornari Schianchi, S. Ferino-Pagden, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2003
- R. Salvini, H.W. Grohn, Holbein il giovane (Classici dell'arte), Milano, Rizzoli, 1971 + L. Firpo, Erasmo e l'arte, in Erasmo da Rotterdam, Il lamento della pace, a cura di L. Firpo, Torino, Utet, 1967, pp. 137-206
- D. Schwarz, Lukas Cranach (I Maestri del colore), Milano, Fabbri Editori, 1965 + P. Strieder, L'Umanesimo artistico e le scuole cittadine, in La pittura in Europa. La pittura tedesca, vol. I, Milano, Electa, 1996, pp. 153-249
Teaching methods
Lessons and visits to exhibitions of art and museums
Assessment methods
The examination is oral and wants to verify if the student has got specific abilities to understand the matter and apt to connect the information; the knowledge of the stylistic evolution of art in the modern age.
Teaching tools
Powerpoint
Office hours
See the website of Maria Angela Ghirardi