- Docente: Giuseppe Ledda
- Credits: 6
- SSD: L-FIL-LET/13
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 0973)
Learning outcomes
At the end of the course the student has a good knowledge of Dante's works, especially of the Comedy, with particular attention to the philological and textual aspects and to the critical tradition.
Course contents
Dante and the Classical World: Memory and Transformation of Ancient
Myths in Dante's «Comedy»
Readings/Bibliography
BIBLIOGRAPHY
Texts:
Dante Alighieri, Commedia.
The student will study the prescribed cantos in one of the following recommended commented editions: A.M. Chiavacci Leonardi (Bologna, Zanichelli); E. Pasquini-A.E. Quaglio (Milano, Garzanti); U. Bosco- G. Reggio (Firenze, Le Monnier); N. Sapegno (Firenze, La Nuova Italia); R. Merlante-S. Prandi (Brescia, La Scuola); G. Inglese (Roma, Carocci, only the Inferno and the Purgatorio); S. Bellomo (Torino, Einaudi: only the Inferno)
A complete reading and a general knowledge of the Comedy is required.
The following cantos must be studied with special attention in one of the recommended commented editions:
Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 20, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Purg. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 21, 22, 26, 27, 29, 30, 32
Par. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 30, 31, 33.
Foreign students will study the following cantos:
Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 12, 13, 14, 17, 24, 25, 26, 30.
Purg. 1, 2, 3, 6, 9, 10, 12, 17, 19, 22, 30.
Par. 1, 2 (vv. 1-45), 4, 9, 15, 17, 21, 23, 25, 30, 33.
Students will also read, in Italian or English translation the following texts:
Virgilius, Aeneis, books I, II, III, IV, VI
Ovid, Metamorphosis, 4 books to one's choice
Statius, Thebais, 3 books to one's choice among: I, VII, VIII, XI e XII
Lucan, Pharsalia, books I and IX.
Foreign students will read only 3 books of the Aneis and 3 books of the Metamorphosis.
Photocopies of some biblical, ancient and medieval texts will
be fournished.They will form part of the examination program.
Critical Literature
G. Ledda, Dante, Bologna, il Mulino, 2008.
- Six articles or book chapters chosen among the following (foreign students will read only four articles):
- Dante e la «bella scola» della poesia. Autorità e sfida poetica, a cura di A.A. Iannucci, Ravenna, Longo, 1993 (l'Introduzione e il saggio di A.A. Iannucci Dante e la «bella scola» della poesia (Inf. IV.64-105), pp. 7-37; oppure uno o più saggi a scelta).
- The Poetry of Allusion. Virgil and Ovid in Dante's «Commedia», a cura di R. Jacoff e J.T. Schnapp, Stanford University Press, Stanford, 1991 (uno o più saggi a scelta).
- V. de Angelis, Lo Stazio di Dante: poesia e scuola, in «Schede umanistiche» XVI, 2002, pp. 29-69.
- E. Auerbach, Studi su Dante, Milano, Feltrinelli, 1984 (il capitolo Figura).
Z. Barański, “Sole nuovo, luce nuova”. Saggi sul rinnovamento culturale in Dante, Torino, Scriptorium, 1996 (il capitolo IV, Dante e i comici latini, pp. 129-151, o un altro capitolo a scelta).
- Z. Barański, «Inferno» I, in Lectura Dantis Bononiensis, vol. I, a cura di Emilio Pasquini e Carlo Galli, Bologna, Bononia University Press, 2011, pp. 11-37.
- T. Barolini, Il miglior fabbro. Dante e i poeti della
«Commedia», Torino, Bollati Boringhieri, 1993 (il capitolo 3,
Risoluzione epica, pp.153-226: vale per 2 saggi).
- K. Bwownlee, Phaeton's Fall and Dante's Ascent, in «Dante
Studies», 102, 1984, pp. 135-144.
- K. Brownlee, Dante and the classical poets, in The Cambridge Companion to Dante, a cura di R. Jacoff, Cambridge, Cambridge University Press, 1993, pp. 100-119.
- S. Carrai, Dante e l'antico. L'emulazione dei classici nella «Commedia», Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2012 (un capitolo a scelta).
A.M. Chiavacci Leonardi, Dante e Virgilio: l'immagine europea
del destino dell'uomo, nella rivista «Letture Classensi» XII
(1983), pp. 81-97.
- M. Frankel, La similitudine della zara («Purgatorio» VI, 1-12)
e il rapporto fra Dante e Virgilio nell'Antipurgatorio, in
Studi Americani su Dante, a cura di G.C. Alessio e R.
Hollander, Milano, Angeli, 1989, pp. 113-143.
B. Guthmüller, Mito, poesia, arte. Saggi sulla tradizione ovidiana nel Rinascimento, Roma, Bulzoni, 1997 (il capitolo 1, Il mito della metamorfosi nell'«Inferno» di Dante, pp. 17-36).
P.S. Hawkins, Transfiguring the Text: Ovid, Scripture and the Dynamics of Allusion, «Stanford Italian Review», V, 2, 1985, pp. 115-139.
- P.S. Hawkins, Dante's Testaments. Essays in Scriptural Imagination, Stanford, Stanford University Press, 1999 (uno o più capitoli a scelta).
- R. Hollander, Il Virgilio dantesco: tragedia nella «Commedia», Firenze, Olschki, 1983 (il capitolo III, Tragedia nella «Commedia», pp. 117-154).
G. Ledda, Semele e Narciso: miti ovidiani della visione nella Commedia di Dante, Le Metamorfosi di Ovidio nella letteratura tra Medioevo e Rinascimento, a cura di G.M. Anselmi e M. Guerra, Bologna, Gedit, 2006, pp. 17-40
G. Ledda, Invocazioni e preghiere per la poesia nel «Paradiso», in Preghiera e liturgia nella «Commedia». Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 12 novembre 2011), a cura di Giuseppe Ledda, Ravenna, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, 2013, pp. 125-154.
- R.L. Martinez, La «sacra fame dell'oro» («Purgatorio» 22, 41) tra Virgilio e Stazio: dal testo all'interpretazione, «Letture Classensi», 18, 1989, pp. 177-193.
- E. Paratore, Tradizione e struttura in Dante, Firenze, Sansoni, 1968 (il capitolo II, Dante e il mondo classico, pp. 25-54).
E. Pasquini, Dante e le figure del vero. La fabbrica della «Commedia», Milano, Bruno Mondadori, 2001 (il capitolo 4, Le favole antiche e la biblioteca di Dante: il mito delle «Atene celestiali», pp. 73-121).
E. Paratore, Ovidio, in Enciclopedia Dantesca (poi ristampato anche in E. Paratore, Nuovi saggi danteschi, Signorelli, Roma, 1973 (capitolo 2, Ovidio e Dante, pp. 45-100).
- M. Picone, L'Ovidio di Dante, in Dante e la «bella scola» della poesia. Autorità e sfida poetica, a cura di A.A. Iannucci, Ravenna, Longo, 1993 pp. pp. 107-144.
M. Picone, Dante e i miti, in Dante. Mito e poesia. Atti del secondo Seminario dantesco internazionale (Monte Verità, Ascona, 23-27 giugno 1997), a cura di M. Picone e T. Crivelli, Firenze, Cesati, 1999, pp. 21-32).
M. Picone, La lectio Ovidii nella «Commedia». La ricezione dantesca delle «Metamorfosi», nella rivista «Le forme e la storia», n.s. III, 1991, pp. 35-52.
- M. Picone, Canto XXII, in Lectura Dantis Turicensis, a cura di G. Güntert e M. Picone, vol. II, Purgatorio, Firenze, Cesati, 2001, pp. 333-351.
M. Picone, Dante riscrive Ovidio: la metamorfosi purgatoriale, nella rivista «Rassegna europea di letteratura italiana», 21, 2003, pp. 9-24.
- A. Ronconi, Per Dante interprete dei poeti latini, in «Studi danteschi», XLI, 1964, pp. 5-44.
- L.C. Rossi, Canto XXI, in Lectura Dantis Turicensis, a cura di G. Güntert e M. Picone, vol. II, Purgatorio, Firenze, Cesati, 2001, pp. 315-331.
P. Rigo, Memoria classica e memoria biblica in Dante, Firenze, Olschki, 1994 (il capitolo IV, Consorte degli dei, pp. 109-133).
J.T. Schnapp, Trasfigurazione e metamorfosi nel «Paradiso» dantesco, in Dante e la Bibbia, a cura di G. Barblan, Firenze, Olschki 1988, pp. 273-292.
C. Villa, La protervia di Beatrice. Studi per la biblioteca di Dante, Firenze, SISMEL - Edizioni del Galluzzo, 2009 (un capitolo a scelta).
Teaching methods
Lectures
Assessment methods
The final examination will be an oral conversation. In the course of this conversation will be verified the achievement of the knwoledge and abilities required, and particularly:
- the generale knowledge of Dante's works and especially the Comedy in its main structural aspects;
- the precise knowledge of the Comedy's Cantos specifically indicated in the program; for these cantos will be required the ability to give a paraphrase and an analytical comment, also in reference to the tradition of Dante Studies;
- the comprehension of the main information and arguments in the critical essays chosen by the student from those indicated in the program; the ability to present in clear and good italian those contents; the ability to apply critically the essays to the reading of the Dante's texts in program;
- the ability to connect the Dante's texts read by the student with relevant and pertinent aspects of the ancient and medieval culture examined during the course and in the critical essays chosen by the student.Teaching tools
Photocopies of some biblical, ancient and medieval texts will be fournished.
Office hours
See the website of Giuseppe Ledda