- Docente: Sonia Cavicchioli
- Credits: 6
- SSD: L-ART/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in History (cod. 0962)
Learning outcomes
The course proposes to form for the students an adeguate knowledge of the base of the principle facts and crucial questions of art overall Italian from the 15th century to the end of the 18th century. In particular the ability to recognize essential technical methods that would allow the student to understand the work of art from the point of view of the style and the form, the iconography, technique and to comprehend the connections to the historical, social and cultural timeframe in which they were produced. At the end of the course the student should be familiar with the characteristic themes and particularities along with the ambitions of the artists of these centuries. The student should also recognize and be able to comment on the works of the most representative artists and movements.
Course contents
The program will be divided in two sections.
The General Program will cover the principal facts of Italian art from the beginning of the XVIth century to 1815, with the Congress of Vienna.
Students taking the 12 or 10 cfu exam should have the basical knowledge of the art history of the XVI, XVII and XVIII century. Students that will take the 6 or 5 cfu exam should have the basical knowledge of two centuries to be chosen among the XVI, XVII and XVIII century.
Monographical part: a theme of the art history between the XVI and the XVII century.
Readings/Bibliography
*** See ASSESSMENT for Erasmus and exchange students syllabus ***
I. Written test
Cricco Di Teodoro, Itinerario nellUp'arte, Bologna, Zanichelli, vol. 3, Dal Gotico internazionale al Manierismo, THIRD EDITION, YELLOW VERSION, 2011 (Units 17, 18, 19, 20 and “Itinerari”); and vol. 4, Dal Barocco al Postimpressionismo, THIRD EDITION, YELLOW VERSION, 2012 (Units 21, 22, 23, 24 and “Itinerari” from 26 to 29).
II. Oral test
1. Optional essays:
A. Warburg, La rinascita del paganesimo antico: contributi alla storia della cultura, raccolti da G. Bing, Firenze, La Nuova Italia , 1966 (anche in edizione Aragno, Torino 2000, a cura di M. Ghelardi)
E. Panofsky, Il significato nelle arti visive (1955), Torino, Einaudi, 1996
G. Kubler, La forma del tempo. La storia dell'arte e la storia delle cose (1972), Torino, Einaudi, 1989
F.Haskell-N.Penny, L'antico nella storia del gusto, Torino, Einaudi 1984
S. Settis, Il futuro del classico, Torino, Einaudi, 2004 e, insieme, S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in Storia dell'arte italiana, Memoria dell'antico nell'arte italiana, tomo III, Dalla tradizione all'archeologia, Torino, Einaudi, 1986, pp. 375-486
S. Cavicchioli, Le metamorfosi di Psiche. L'iconografia della favola di Apuleio, Venezia, Marsilio, 2002
A.Pinelli, La bella maniera, Torino, Einaudi, 1993
J.Shearman, Funzione e illusione, Milano, Il Saggiatore, 1983
N.Dacos, Le Logge di Raffaello, III edizione, Milano 2008, introduzione e cap. I e, insieme, C. Acidini Luchinat, La grottesca, in Storia dell'arte italiana, parte III, vol. IV, Forme e modelli, Torino, Einaudi, 1982, pp. 161-200
R. Wittkower, Principi architettonici nell'età dell'Umanesimo (1962), Torino, Einaudi, 1994
A. Pinelli, La bellezza impura: arte e politica nell'Italia del Rinascimento, Bari, Laterza, 2004
G.C.Argan, B. Contardi, Michelangelo architetto, Milano 1990
F.Zeri, Pittura e Controriforma. L'Arte senza tempo di Scipione da Gaeta, Torino, Einaudi, 1957
Nell'età del Correggio e dei Carracci , cat. della mostra, Bologna 1986 (i saggi alle pagg. XV – XXXI, 3-20, 31-44, 213- 254, 355-367 e le schede delle opere di Correggio, di Parmigianino e dei Carracci)
R. Longhi, Caravaggio (1951), Milano, Martello (anche nelle ristampe Martello o Editori Riuniti)
Roma 1630. Il trionfo del pennello , catalogo della mostra, Milano, Electa, 1994, saggi di G. Briganti, M. Fumaroli, O. Bonfait, S. Ebert-Schifferer, O. Bonfait (pp. 23-126) e, nel catalogo, schede dei dipinti alle pp. 128-181
T. Montanari, Il Barocco, Torino, Einaudi, 2012
P.Portoghesi, Roma barocca (1966), Bari, Laterza 1978 (vol.I)
M.G.Bernardini, M.Fagiolo dell'Arco (a cura di), Gian Lorenzo Bernini. Regista del Barocco, catalogo della mostra, Milano Skira 1999 (i saggi introduttivi e le schede di una sezione)
F.Haskell, Mecenati e pittori, Firenze, Sansoni 1985 (le pp.17-263 oppure le pp. 377-583)
E.Mâle, L'arte religiosa nel Seicento, ed. it. Milano Jaca Book, 1984
E.Castelnuovo, Il significato del ritratto pittorico nella società in Storia d'Italia, Torino, Einaudi 1973, vol. 5/2, pp. 1033-1094 e, insieme, F. Zeri, La percezione visiva dell'Italia e degli italiani, Torino, Einaudi, 1976
S.Alpers, Arte del descrivere-Scienza e pittura nel Seicento olandese, Boringhieri, 1984: in particolare l'Introduzione e i capitoli 3, 4 e 6 oppure, della stessa,L'officina di Rembrandt (1988), Torino, Einaudi, 1990
S.Schama, La cultura olandese nell'epoca d'oro, Milano, Mondadori, 1988
La pittura di paesaggio in Italia. Il Seicento , a cura di L. Trezzani, Milano, Electa, 2004: E. Villata, Il paesaggio nella pittura italiana del Quattrocento. Prolegomeni a una introduzione, pp. 89-117; A. Mariuz, Il paesaggio veneto del Cinquecento, pp. 145-153; L Trezzani, Il paesaggio naturalistico, pp. 167-181; S. Ginzburg, Il paesaggio ideale, pp. 183-197 e, insieme, C. Gnudi, saggio introduttivo al catalogo della mostra L'ideale classico del Seicento in Italia e la pittura di paesaggio, Bologna, 1962, pp. 3-37 (ripubblicato in Idem, L'ideale classico, Bologna, Nuova Alfa Editoriale, 1986, pp. 55-85)
M. Culatti, Villa Montalto Negroni. Fortuna iconografica di un luogo perduto di Roma, Venezia, Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, 2009
M. Fumaroli, La scuola del silenzio, Milano, Adelphi,1995, cap. I: “Il Parnaso romano”, pp. 13-209
J.Starobinski, La scoperta della libertà, Ginevra, Skira 1964
O. Rossi Pinelli, Le arti nel Settecento europeo, Torino, Einaudi, 2009
A.Ottani Cavina, I paesaggi della ragione, Torino, Einaudi, 1994
R.Rosenblum, Trasformazioni nell'arte. Iconografia e stile tra Neoclassicismo e Romanticismo, Roma, La Nuova Italia Scientifica 1984
AA.VV., Antonio Canova , cat. della mostra, Venezia, Marsilio, 1992. Tutti i saggi introduttivi alle sezioni e, insieme, M. Guderzo, Le collezioni canoviane di Bassano e Possagno in Antonio Canova. I disegni e i dipinti del Museo Civico di Bassano e della Gipsoteca di Possagno, presentati all'Ermitage, Skira 2001, pp. 11-29.
G.Briganti, I pittori dell'immaginario (1989), Milano, Electa, 1996
G. Magherini, Mi sono innamorato di una statua: oltre la sindrome di Stendhal, Firenze, Nicomp, 2007
2. Monographic course:
The taste for the antique in the European idea of living (XVIth -XVIIIth centuries)
For attenders: Notes of lessons
For the other students:
- James S. Ackermann, La villa. Forma e ideologia, Torino, Einaudi, 2013 (o edizioni precedenti)
Teaching methods
The course will consist of lectures (enriched by Power Point displays) and guided visits. Visits to the Bolognese churches of San Giacomo, San Domenico, and to the Pinacoteca Nazionale di Bologna will be held.
Assessment methods
*** Guidelines for Exchange Students at the end of the page ***
The final exam consists of a written test (1) and (2) an oral test:
Students taking a 6 cfu exam are required to take only the written test (1).
1. Written test (for students taking 12, 10, 6 cfu exams)
The paper is meant to test the student's knowledge of the general syllabus: the history of art from late Fifteenth to early Nineteenth century (main figures, movements, issues).
Candidates are required to identify five (5) slides showing works from the above mentioned period and to answer to three (3) open questions concerning an important topic or the artistic path of three artists. The pictures are drawn from the manual.
Pictures identification: students are required to state author, title, date (at least approximate) of the art works and locations of fresco cycles and architectures and to write a brief historical and stylistic comment. This may be a synthetic text. The works are to be placed in their historical context and in the artist's own development (circumstances of commission, contents and aim of artwork, salient formal and technical features); students will then provide a competent stylistic analysis of the works.
Pictures are published in:
Cricco Di Teodoro, Itinerario nell'arte, Bologna,
Zanichelli, vol. 3, Dal Gotico internazionale al Manierismo,
TERZA EDIZIONE, VERSIONE GIALLA,
2011 (Unità 17, 18, 19, 20 ans section “Itinerari”)
for the XVIth century
vol. 4, Dal Barocco al Postimpressionismo, TERZA
EDIZIONE, VERSIONE GIALLA, 2012 (Unità 21, 22,
23, 24 and the section “Itinerari”, from 26 to 29) for the
XVII and XVIII centuries
Students can access the oral test only after a successful completion of the written test; both tests are held with the same frequency. The final mark may be at most two (2) points higher than that achieved at the written test.
2. Oral test(open to students taking a 12, 10 cfu exam once they have passed the written test)
Students taking a 12 cfu exam: discussion of a) 2 texts chosen by the student among the optional essays, and b) the bibliography relating to the monographic course.
Students taking a 10 cfu exam: discussion of a) 1 text chosen by the student among the optional essays, and b) the bibliography relating to the monographic course.
EXCHANGE STUDENTS
Lesson attendance is not compulsory but warmly recommended if students are to pick up the proposed historical method and to train their vocabulary in order to discuss the subject in Italian.
BOOKS:
a. Cricco Di Teodoro, Itinerario nell'arte, Bologna, Zanichelli, vol. 3, Dal Gotico internazionale al Manierismo, TERZA EDIZIONE, VERSIONE GIALLA, 2011 (Unità 17, 18, 19, 20 ans section “Itinerari”) for the XVIth century
vol. 4, Dal Barocco al Postimpressionismo, TERZA EDIZIONE, VERSIONE GIALLA, 2012 (Unità 21, 22, 23, 24 and the section “Itinerari”, from 26 to 29) for the XVII and XVIII centuries
b. Book options:
A. Pinelli, La Bella Maniera. Artisti del Cinquecento tra regola e licenza, Torino, Einaudi, 1993
T. Montanari, Il barocco, Torino, Einaudi, 2012
A. Pinelli, Il Neoclassicismo nell'arte del Settecento, Roma, Carocci, 2005
c. Bibliography for the monographic course :
James Ackermann, La villa. Forma e ideologia, Torino, Einaudi, 2013 (or former issues)
FINAL EXAM
Final exam will be by a written (1) and an oral (2) tests:
For students taking a 6 cfu exam assessment will be only the written paper (1).
1. Written test (for students taking 12, 10 or 6 cfu exams)
During the written test the candidate must recognize five (5) slides showing works from the manual and he must answer to three (3) open questions concerning an important topic or the artistic path of three artists.
The candidate must recognize the work, give the author, title and (at least rough) date and attempt a collocation of the fresco cycles and architectures, as well as writing a brief historical and stylistic comment. This may be in a short point-by-point form. Students are required to place the work in its historical context and in the artist's own development (circumstances of commission, contents and aim of artwork, salient formal and technical features), as well as to perform a competent stylistic analysis of the work.
Pictures are published in:
Cricco Di Teodoro, Itinerario nell'arte, Bologna,
Zanichelli, vol. 3, Dal Gotico internazionale al Manierismo,
TERZA EDIZIONE, VERSIONE GIALLA,
2011 (Unità 17, 18, 19, 20 ans section “Itinerari”)
for the XVIth century
vol. 4, Dal Barocco al Postimpressionismo, TERZA
EDIZIONE, VERSIONE GIALLA, 2012 (Unità 21, 22,
23, 24 and the section “Itinerari”, from 26 to 29) for the
XVII and XVIII centuries
Only after passing the written paper a student can access the oral test. The final mark may be at most two (2) points higher than that achieved at the written test.
2. Oral test(open to students taking a 12 or10 cfu exam once they have passed the written test)
Students taking a 10 or 12 cfu exam: discussion of: a) one book chosen among the book options; b) the bibliography relating to the monographic course.
Links to further information
Office hours
See the website of Sonia Cavicchioli