00932 - Contemporary History (M-Z)

Academic Year 2013/2014

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Political, social and international sciences (cod. 8494)

Learning outcomes

The contemporary history course aims to make students understand how political systems work and how they interact with society, with particular attention to individual countries' constitutional frameworks, political parties and movements, and social processes in nineteenth and twentieth century history. By the end of the course the student will:

-         have a first in-depth understanding of historical events relating to course themes

-         have a critical grasp of comparative history methodology

-         be able to understand and explain specialist history essays

-         have acquired a method by which to deepen his/her understanding of the subjects dealt with

-         have acquired a method of developing the techniques of comparative history and applying them to case studies other than those considered.


Course contents

The course will focus the history of  XIXth and XXth centuries following a comparative approach. The class will examine the history of the principal european countries ( Italy, France, United Kingdom, Germany, Russia). The course  will analise particularly  the crisis of political systems and the emerging of fascist dictatorships in the interwar-period

Readings/Bibliography

For students attending classes 
More details about the organisation at the beginning of the course during the first lecture 
 
General History
Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le monnier, 2009  
Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di),
Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2012 (chapters will be indicated during the course )  
Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002  (chapters will be indicated during the course )  

Monographical Part

Students must choose one of this books for the oral examination  
Alberto Mario Banti, Sublime madre nostra, Roma-Bari, Laterza, 2011
Riccardo Brizzi , Michele Marchi, Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi 1830-1945 ,Bologna, Il Mulino, 2004
Stefano Cavazza, Piccole Patrie , Bologna, Il Mulino 2003 (nuova edizione)
Gisela Bock, Le donne nella storia europea ,Roma-Bari, Laterza, 2003
Fulvio Cammarano, Storia dell`Ìtalia liberale, Roma-Bari, Laterza, 2011
Giulia Guazzaloca, Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e prospettive di ricerca , Torino, Bollati-Boringhieri,  1995
Detlev Peukert, La repubblica di Weimar. Anni di crisi della modernità classica , Torino, Bollati-Boringhieri, 1996
Sven Reichardt, Camicie nere, camicie brune Milizie fasciste in Italia e in Germania, Bologna, il Mulino, 2009

Erasmus and overseas students attending  classes
Erasmus and overseas students can attend the class selecting a book in foreign languages (in English, German or French) for the monographical part. For more details: contact the teacher during his office hours

Programm for the students that don't attend classes
 
General History

1) Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le monnier, 2009 
2)
Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2012
3) Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002

Monographical Part

Students must choose one book (or a couple) in this list:   

Giulia Albanese, La Marcia su Roma, Roma-Bari, Laterza, 2006
Alberto Maria Banti, L'onore della nazione. Identità sessuali e violenza nel nazionalismo europeo dal XVIII secolo alla Grande Guerra, Torino, Einaudi, 2005
Alberto Mario Banti, Sublime madre nostra, Roma-Bari, Laterza, 2011
Volker R. Berghahn., Sarajevo, 28 giugno 1914. Il tramonto della vecchia Europa, Bologna, Il Mulino, 1999
2 BOOKS: Harry Browne, La guerra civile spagnola , Bologna, Il Mulino, 2000  +G. Ranzato, Il passato di bronzo. L'eredità della guerra civile nella Spagna democratica , Roma-Bari, Laterza, 2006
Gisela Bock, Le donne nella storia europea ,Roma-Bari, Laterza, 2003
Riccardo Brizzi e Michele Marchi, Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino 2008
Riccardo Brizzi, L'uomo dello schermo De Gaulle e i media, Bologna, Il Mulino, 2011
Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011
Fulvio Cammarano, Stefano Cavazza (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010
Fulvio Cammarano, Storia dell'Italia liberale, Roma-Bari, Laterza, 2011
Fulvio Cammarano,  Michele Marchi, Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionale (1859-1861), Le Monnier, 2011
Stefano Cavazza, Piccole Patrie, Bologna, Il Mulino 2003 (nuova edizione)
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi 1830-1945, Bologna, Il Mulino, 2004
Stefano Cavazza e Emanuela Scarpellini (a cura di), La rivoluzione dei consumi. Società di massa e benessere in Europa, Bologna, Il Mulino, 2010
Stefano Cavazza e Emanuela Scarpellini (a cura di), Il secolo dei consumi, Roma Carocci 2006
Guido Crainz, Storia del miracolo italiano. Culture, identità, trasformazioni fra anni Cinquanta e Sessanta, Roma, Donzelli, 2003
Guido Crainz, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli anni Ottanta, Roma, Donzelli, 2003
Filippo Focardi, La guerra della memoria. La Resistenza nel dibattito politico italiano dal 1945 a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2005 
D. Forgacs, S. Gundle, Cultura di massa e società italiana 1936-1954, Bologna, Il Mulino, 2007
Marcello Flores, Tutta  la violenza di unsecolo , Milano, Feltrinelli, 2005+Christopher R. Browning, Uomini comuni. Polizia tedesca e «soluzione finale» in Polonia, Torino, Einaudi 2004
Marcello Flores, Il genocidio degli armeni, Bologna, Il Mulino, 2007
Antonio Gibelli, L'officina della guerra. La Grande Guerra e le trasformazioni del mondo mentale, Torino Bollati, Boringhieri, 1998
Antonio Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande guerra a Salò, Torino, Einaudi, 2005
Andrea Graziosi, Guerra e rivoluzione in Europa. 1905-1956 , Bologna, Il Mulino, 2002
Andrzej J.Kaminski, I campi di concentramento dal 1896 a oggi. Storia, funzioni, tipologia,Torino, Bollati-Boringhieri, 1998
Federico Romero, Storia della guerra fredda, Torino, Einaudi, 2009
2 BOOKS: Alexander De Grand, L'Italia Fascista e l'Italia nazista, Bologna , Il Mulino 2004 + G Corni, Hitler, Bologna, Il Mulino, 2007

Alberto De Bernardi, Una dittatura moderna: il fascismo come problema storico, Milano,Bruno Mondadori, 2001
Giulia Guazzaloca G. (a cura di), Sovrani a metà, Soveria-mannelli, Rubbettino, 2012
Giulia  Guazzaloca, Fine secolo. Gli intellettuali italiani e inglesi e la crisi tra Otto e Novecento, Bologna, Il Mulino, 2004
Giulia Guazzaloca, Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e prospettive di ricerca, Torino, Bollati-Boringhieri,  1995
Luca La Rovere, Storia dei GUF. Organizzazione, politica e miti della gioventù universitaria fascista , Torino, Bollati-Boringhieri, 2003
Giuliana Laschi (a cura di),Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, FrancoAngeli, 2012.
Detlev Peukert, La Repubblica di Weimar: anni di crisi della modernità classica, Torino, Bollati Boringhieri, 1996
Gerhard Ritter, Storia dello Stato sociale, Roma-Bari, Laterza, 1998.
Maria Serena Piretti, La legge truffa. Il fallimento dell'ingegneria politica, Bologna, Il Mulino, 2003
Maria Serena Piretti, Le elezioni politiche in Italia dal 1848 a oggi, Roma-Bari, Laterza, 1996
Roger Price, Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004 + Botta S., Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011
Martin Pugh, Storia della Gran Bretagna 1789-1990 , Roma, Carocci, 2002
Sven Reichardt, Camicie nere, camicie brune Milizie fasciste in Italia e in Germania, Bologna, il Mulino, 2009
Pietro Scoppola, La repubblica dei partiti, Profilo storico della democrazia in Italia, Bologna, il Mulino, 2000,
Petra Terhoeven, Oro alla patria. Donne, Guerra e propaganda nella giornata della fede fascista, Bologna, Il Mulino, 2006
Nicholas Werth, Storia della Russia nel Novecento. all'Impero russo alla Comunità degli Stati Indipendenti (1900-1999), Bologna , Il Mulino, 2000
2 BOOKS: Stuart. Woolf, L'Italia repubblicana vista da fuori (1945-2000), Il Mulino, 2007 (da pag. 9 a pag. 129)+Salvatore Botta S. (a cura di), L'Italia degli altri. Storia dell'Italia contemporanea vista da fuori,  Soveria Mannelli, Rubbettino, 2012


 

Teaching methods

Lecture

Assessment methods

1 ) Assesment methods for students that attend the class
Students should enroll for the mid term and the final exam  during the first 5 meetings of the course. Students are exptected to attend the curse regularly (more information will be given at the beginning of the course). If you need more information  contact theacer during his office hours
Students will take a mid tem exam and final exam that consists in a written test about general history.  If students pass this test, they must take an oral examination. Subject of the oral examination will be the  book selected by students in the hort list. More details on the test for the students that attend tha class will be given during the course. Foreign students  that are intended to attend the course should talk with the teacher during his  office hours. Final mark: 50% General History  50% oral examination on the monograhie 

2) Assessment methods Students that take examination without attending the class.
Students  must take an examination divided in two parts. For the first part (general history) students must pass a written and an oral examination. For the second part Students must take an oral exam in which students will discuss the book that they have chosen in the long list.
Final mark: 50% General History  50% oral examination on the monograhie

Teaching tools

Beamer

Links to further information

http://www.unibo.it/SitoWebDocente/default.htm?UPN=stefano.cavazza%40unibo.it

Office hours

See the website of Stefano Cavazza