- Docente: Bruna Conconi
- Credits: 6
- SSD: L-LIN/03
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0958)
Course contents
The course will consist of two parts: a monographic part about Parisian interiors and exteriors in XIXth century French literature and a general introduction to the most important themes, works and authors of the romantic, realistic and decadent period. In addition to classes film adaptations of XIXth century French novels will be shown.
Readings/Bibliography
SCUOLA DI LETTERE E BENI CULTURALI
12 CREDITS
Literary History
- AA.VV., Storia europea della letteratura francese. Dal Settecento all'età contemporanea, Torino, Einaudi, 2013, pp. 127-233.
- Erich AUERBACH, Mimesis. Il realismo nella letteratura occidentale , Torino, Einaudi (two chapters : A l'hôtel de La Mole and Germinie Lacerteux).
- Arnold HAUSER, Storia sociale dell'arte, Torino Einaudi, (three chapters : Il Romanticismo in Germania e nell'Europa occidentale, La generazione del 1830, Il Secondo Impero).
Anthology
Antologia cronologica della letteratura francese. Ottocento , Milano, LED, 1998 (30 “schedeâ€).
Readings
three of these novels:
Honoré de Balzac, Père Goriot
Honoré de Balzac, Histoire des treize
Stendhal, Le rouge et le noir
Victor Hugo, Les misérables
Victor Hugo, Notre-Dame de Paris
Gustave Flaubert, L'éducation sentimentale
Emile Zola, L'assommoir
Joris Karl Huysmans, A rebours
Monografic Part
- texts analized during classes.
- Walter BENJAMIN, I ‘passages' di Parigi, Torino, Einaudi, 2000, pp. 5-35, 130-178, 224-242.
- Franco MORETTI, Atlante del romanzo europeo. 1800-1900, Torino, Einaudi, 1997, pp. 79-144 (chapter 2: Racconto di due città ).
- Mario PRAZ, La filosofia dell'arredamento. I mutamenti del gusto della decorazione interna attraverso i secoli dall'antica Roma ai nostri tempi, Milano, Longanesi, 1981, pp. 11-71, 225-228, 232-234, 320-323, 332-333, 372-373, 382-385.
SCUOLA DI LETTERE E BENI CULTURALI
6 CREDITS
Literary History
- AA.VV., Storia europea della letteratura francese. Dal Settecento all'età contemporanea, Torino, Einaudi, 2013, pp. 127-233.
- Erich AUERBACH, Mimesis. Il realismo nella letteratura occidentale , Torino, Einaudi (two chapters : A l'hôtel de La Mole and Germinie Lacerteux).
- Arnold HAUSER, Storia sociale dell'arte, Torino Einaudi (three chapters : Il Romanticismo in Germania e nell'Europa occidentale, La generazione del 1830, Il Secondo Impero).
Monografic Part
- texts analized during classes.
- Walter BENJAMIN, I ‘passages' di Parigi, Torino, Einaudi, 2000, pp. 5-35, 130-178, 224-242.
or
- Franco MORETTI, Atlante del romanzo europeo. 1800-1900, Torino, Einaudi, 1997, pp. 79-144 (chapter 2: Racconto di due città ).
SCUOLA DI LINGUE E LETTERATURE, TRADUZIONE E INTERPRETAZIONE
9 CREDITS
Literary History
- AA.VV., Storia europea della letteratura francese. Dal Settecento all'età contemporanea, Torino, Einaudi, 2013, pp. 127-233.
- Erich AUERBACH, Mimesis. Il realismo nella letteratura occidentale , Torino, Einaudi (two chapters : A l'hôtel de La Mole and Germinie Lacerteux).
- Arnold HAUSER, Storia sociale dell'arte, Torino Einaudi (three chapters : Il Romanticismo in Germania e nell'Europa occidentale, La generazione del 1830, Il Secondo Impero).
Anthology
Antologia cronologica della letteratura francese. Ottocento , Milano, LED, 1998 (20 “schedeâ€).
Readings
three of these novels:
Honoré de Balzac, Père Goriot
Honoré de Balzac, Histoire des treize
Stendhal, Le rouge et le noir
Victor Hugo, Les misérables
Victor Hugo, Notre-Dame de Paris
Gustave Flaubert, L'éducation sentimentale
Emile Zola, L'assommoir
Joris Karl Huysmans, A rebours
Monografic Part
- texts analized during classes.
- Walter BENJAMIN, I ‘passages' di Parigi, Torino, Einaudi, 2000, pp. 5-35, 130-178, 224-242.
- Franco MORETTI, Atlante del romanzo europeo. 1800-1900, Torino, Einaudi, 1997, pp. 79-144 (the chapter Racconto di due città ).
Teaching methods
Frontal lectures; participation is nevertheless highly encouraged.
Assessment methods
The final exam consists in an oral interview which has the aim of evaluating the students' critical and methodological ability in relating literary history, critical approach to texts and authors analyzed during classes. The students must demonstrate an appropriate knowledge of the bibliography in the course program.
Those students who are able to demonstrate a wide and systematic understanding of the issues covered during the classes and of the readings indicated in the program bibliography, who are able to use these critically and master the field-specific language of the discipline will be given a mark of excellence (28-30).
Those students who demonstrate a mnemonic knowledge of the subject with a more superficial analytical ability and ability to synthesize, a correct command of the language but not always appropriate, will be given a ‘fair' mark (23-27).
A superficial knowledge and understanding of the material, a scarce analytical and expressive ability that is not always appropriate will be rewarded with a pass mark or just above a pass mark (18-22).
Students who demonstrate gaps in their knowledge of the subject matter, inappropriate language use, lack of familiarity with the literature in the program bibliography will not be given a pass mark.
Teaching tools
Texts analized during classes will be available at Mastercopy, via Cartoleria, and uploaded in AMS CAMPUS-ALMA DL.
Office hours
See the website of Bruna Conconi