06504 - Musical Education Methodology

Academic Year 2013/2014

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Primary Education Sciences (cod. 1313)

Learning outcomes

The course aims to provide theoretical and methodological tools for teaching musical education in pre-schools and primary schools.

Course contents

1. The teachers:

  • The pre-school and primary school teacher's musical professional profile: · Basic competences, · Technical/professional competences, · Cross-discplinary competences
  • Teachers' and students' social representations of music.

2. The children:

  • Children's musical tastes: acculturization, school, family, mass-media
  • Psychological musical development: prenatal stage, vocalism and the role of the mother's voice, musical play, observation of musical “conducts”.
  • Children's spontaneous musical writing
3. Interaction and musical learning:
  • Interaction and musical creativity
  • New technologies and learning music: interactive reflexive musical systems

4. Methodological music teaching proposals for pre-schoo and primary school

  • The teaching unit
  • Pèdagogie d'eveil
  • From actitivies to project


Readings/Bibliography

Bibliography for students attending course

- Addessi A.R. (1999). “Prospettive psicologiche sulle scritture musicali spontanee”, in F. Ferrari (cur.), Scrivere la musica. Per una didattica delle notazioni, EDT, Torino.

- Addessi A.R. (2004). "Le competenze musicali e professionali degli insegnanti della scuola di base". In A. Coppi (cur.). REMUS: studi e ricerche sulla formazione musicale. Atti e Documenti. Morlacchi, Perugia.

- Addessi A.R (2009). Esperimenti con una macchina musicale. Il Continuator e i bambini tra i 3 e i 5 anni. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 5, pp. 1-39, webzine internazionale open-access (http://rpd.cib.unibo.it/archive/00000120/).

- Addessi A.R. (2010). Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e  Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

- Frapat M., L'invenzione musicale nella scuola dell'infanzia, Junior, Bergamo, 1994. 

- Imberty M., ”Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino”, Musica Domani, 2000, XXX/114.

- Tafuri J., Educazione musicale. Teorie, metodi, pratiche, EDT, Torino 1995, pp. 60-fine.

The recommended bibliography and a handout will be provided during the course. To qualify for the exam students must attend 25 out of 30 hours (or 20 hours with supplementary reading agreed with lecturer).
 
Bibliography for students not attending:

- Addessi A.R. (1999). “Prospettive psicologiche sulle scritture musicali spontanee”, in F. Ferrari (cur.), Scrivere la musica. Per una didattica delle notazioni, EDT, Torino.

- Addessi A.R. (2004). "Le competenze musicali e professionali degli insegnanti della scuola di base". In A. Coppi (cur.). REMUS: studi e ricerche sulla formazione musicale. Atti e Documenti. Morlacchi, Perugia.

- Addessi A.R (2009). Esperimenti con una macchina musicale. Il Continuator e i bambini tra i 3 e i 5 anni. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 5, pp. 1-39, webzine internazionale open-access (http://rpd.cib.unibo.it/archive/00000120/).

- Addessi A.R. (2010). Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e  Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

- Frapat M., L'invenzione musicale nella scuola dell'infanzia, Junior, Bergamo, 1994. 

- Imberty M., ”Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino”, Musica Domani, 2000, XXX/114.

- Tafuri J., Educazione musicale. Teorie, metodi, pratiche, EDT, Torino 1995, pp. 60-fine.

One text chosen from almong the follwoing:

- Addessi, A.R. & Young , Susan (a cura di )(2009). MERYC2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children. Bologna: Bononia University Press (1 articolo a scelta dello studente)

- Anceschi Alessandra (2007). Ludus in musica. Carocci Faber, Roma.

- Baroni M. (1997 ). Suoni e significati. Musica e attività espressive nella scuola, EDT, Torino.

- Delalande F. (1993), Le condotte musicali, Clueb, Bologna, pp. 37-84; 151-178.
- Mazzoli F. (2001). C'era una volta un re, un mi, un fa Nuovi ambienti per l'apprendimento musicale, EDT, Torino.

- Due articoli a scelta da : Addessi A.R. (cur.)(2008). Educazioneal sonoro nella prima infanzia. Numero monografico di Infanzia, n. 2.



 

The texts are available in both the Department of Music and Performance Arts Library, via Barberia 4, Bologna and in the library of the Department of Educational Sciences, via Filippo Re, 6.

You can download some papers from the website:

<http://www.muspe.unibo.it/biblio/libriesame/2009_10/musica/addessi2.htm>

 

 

Assessment methods


Office hours

See the website of Anna Rita Addessi