- Docente: Emma Beseghi
- Credits: 5
- SSD: M-PED/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in EXPERT IN SOCIAL AND CULTURAL EDUCATION (cod. 0995)
Course contents
The course is proposed to study the relationship that alloy childhood to fairy tale and to observe the role that the stories plays in increase and development processes.
Readings/Bibliography
1) Handbook:
Milena Bernardi, Infanzia e Fiaba, Bononia University Press,
Bologna, 2005
2) reading at least 1 chosen novel between
following:
- Carlo Collodi e Roberto Innocenti, Le avventure di Pinocchio,
Margherita Edizioni (illustrated by Roberto Innocenti);
- Cenerentola, Edizioni C'era una Volta, illustrated by Roberto
Innocenti;
- N.Gaiman, I lupi nei Muri, Mondadori, illustrated by Dave Mc
Ean;
- S. King, La bambina che amava Tom Gordon, Mondadori, Milano
2002;
- R.Dahl, Matilde, Salani, 1998;
- F.E. H Burnett, Il giardino segreto, preface by A. Faeti, Fabbri,
2000;
- J. M. Barrie, Peter Pan nei giardini di Kensington, Rizzoli,
Milano, 2000
- C.Dickens, Oliver Twist
- C.Dickens, Grandi Speranze
3) reading at least 1 chosen collection of Fairy tales between
following:
- Grimm, Charles Perrault, Italo Calvino, Andersen, Afanasiev, etc.
(advised editions: Fabbri - with introduction of Antonio Faeti-,
Einaudi, Mondadori, Garzanti, etc.
- A.Byatt, Tre storie fantastiche, Einaudi, Torino (in particular:
La storia della principessa primogenita)
- H.C.Andersen, Fiabe (in particular: La sirenetta, La regina della
neve, La principessa sul pisello, Scarpette rosse, I sette cigni
selvatici, Il soldatino di piombo, Mignolina)
- J, e W. Grimm, Fiabe (in particular: Cenerentola, Rosaspina,
Cappuccetto Rosso, Biancaneve, Gianporcospino, Pollicino, Hansel e
Gretel, I due fratelli, Tremolino, Biancaneve e Rosarossa…)
- C. Perrault, I racconti di mamma l'oca, (in particular:
Cappuccetto Rosso, Barbablù, Il gatto con gli stivali, Cenerentola,
Le fate, La bella addormentata nel bosco, Pollicino, Enrichetto dal
Ciuffo, Pelle d'asino)
- I. Calvino, Fiabe Italiane (in particular: Corpo-senz'anima,
Bella Fronte, Bellinda e il Mostro, Prezzemolina, Cecino e il bue,
L'amore delle tre melagrane, Il tignoso, Limbruno, La ragazza mela,
La bella addormentata e i suoi figli, Il reoccio fatto a mano, Il
soldato napoletano, L'uccell bel verde, zio lupo…)
4) Vision at least a film between following:
- T. Burton, Big Fish
- T. Burton, Sleepy Hollow (o altri film dello stesso regista,
come, ad esempio, La Fabbrica di Cioccolato, o La sposa Cadavere
etc.)
- G.Salvatores, Io non ho paura
- S. Kubrick, Shining
- P. Noice, La generazione rubata
- M.N.Shyamalan, Il sesto senso
- M.N.Shyamalan,The Village
- S.Spielberg, E.T l'extraterrestre
- S.Spielberg, A.I. Intellingenza Artificiale
- R.Polanski, Oliver Twist
To agree on a special program you must contact the professor.
Teaching methods
connections between reading, the vision of pictures, films, videogames
Assessment methods
oral examination
Teaching tools
connections between reading, the vision of pictures, films, videogames
Office hours
See the website of Emma Beseghi