- Docente: Federico Bertoni
- Credits: 9
- SSD: L-FIL-LET/14
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0979)
Learning outcomes
At the end of the course, the students have a basic knowledge of some general concepts of literature, of literary institutions, of relationships between text and contest and of the dynamic of literary communication. They know and can apply some basic methodologies to analyse literary texts.
Course contents
The literary text: Instructions for use
The course is intented as an introduction to text analysis and to a variety of critical operations: reading, interpreting, commenting, translating etc. The main topic will be the literary character between Nineteenth and Twentieth Century novelists.
Period: First semester (october-december 2010)
Timetable of lessons, classrooms etc: See Faculty of Foreign Languages and Literature website
Readings/Bibliography
I. TEXTS
· Robert Louis Stevenson, Il Master di Ballantrae (1889), Garzanti
· Virginia Woolf, La signora Dalloway (1925), Feltrinelli
· Vladimir Nabokov, L'occhio (1930 & 1965), Adelphi
· Italo Calvino, Il cavaliere inesistente (1959), Mondadori
· Raymond Queneau, Icaro involato (1968), Einaudi
II. CRITICAL TEXTS
· Arrigo Stara, L'avventura del personaggio, Le Monnier
Oltre al testo di Stara, gli studenti leggeranno un testo a scelta tra i seguenti:
· Roland Bourneuf e Réal Ouellet, I personaggi, quinto capitolo di L'universo del romanzo, Einaudi, pp. 143-198
· Franco Brioschi, Costanzo di Girolamo, Massimo Fusillo, Modi della narrativa, in Introduzione alla letteratura, Carocci, pp. 135-180
· Seymour Chatman, Storia: Gli esistenti, terzo capitolo di Storia e discorso. La struttura narrativa nel romanzo e nel film, Pratiche, pp. 99-151
· Giacomo Debenedetti, Commemorazione provvisoria del personaggio-uomo, in Il personaggio-uomo, Garzanti, pp. 11-49
· Giorgio Ficara, Homo fictus, in Franco Moretti (a cura di), Il romanzo, vol. IV: Temi, luoghi, eroi, Einaudi, pp. 641-658
· Edward Morgan Forster, Persone (2 capp.), terzo e quarto capitolo di Aspetti del romanzo, Garzanti
· Philippe Hamon, Per uno statuto semiologico del personaggio, in Semiologia, lessico, leggibilità del testo narrativo, Pratiche, pp. 85-127
· Enrico Testa, Eroi e figuranti. Il personaggio nel romanzo, Einaudi
Teaching methods
Class lessons
Assessment methods
At the end of the course the students will take an oral examination, with questions on topics and texts analyzed.
Teaching tools
Slides, Power point. For further teaching material see the website.
Links to further information
http://www.unibo.it/SitoWebDocente/default.htm?UPN=federico.bertoni@unibo.it
Office hours
See the website of Federico Bertoni