- Docente: Gino Ruozzi
- Credits: 10
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Oriental History, Cultures and Civilisation (cod. 0347)
Course contents
The program is divided in three parts:
A- Monographic;
B- History of Medieval, Renaissance and Modern Italian Literature.
C- Written Assignments
Most of the material will be covered in class lectures; it is important that you attend class and take accurate notes.
Read enough in primary and secondary sources to be familiar with the style, subjects and literary and historical setting of the following works and authors.
Reading List
A- Monographic
1st part
Western and Eastern Aphorisms: Literatures and Civilizations by comparison.
Teoria e storia dell'aforisma, Milano, Bruno Mondadori, 2004; Aforismi d'Oriente, Bologna, Gedit, 2007; Scrittori italiani di aforismi, 2 voll., Milano, «I Meridiani» Mondadori, 1994-1996.
2nd part
Objects in Italian Literature
Oggetti della letteratura italiana, Roma, Carocci, 2008; F. Orlando, Gli oggetti desueti nelle immagini della letteratura. Rovine, reliquie, rarità, robaccia, luoghi inabitati e tesori nascosti, Torino, Einaudi,1994.
B- History of Medieval, Renaissance and Modern Italian Literature
a) Dante, Inferno;
- by choice, Emilio Pasquini, Vita di Dante, Milano, Rizzoli-Bur, 2006; or Fiorenzo Forti, Magnanimitade, Roma, Carocci, 2006
b) by choice, one of these authors, with his literary and historical setting:
F. Petrarca, Canzoniere: 30 poems;
G. Boccaccio, Decameron: 20 tales;
N. MACHIAVELLI, Il Principe;
F. GUICCIARDINI, Ricordi;
M. M. BOIARDO, Orlando innamorato: 5 canti;
L. ARIOSTO, Orlando Furioso: 5 canti;
T. TASSO, Gerusalemme liberata: 5 canti;
B. CASTIGLIONE, Il libro del cortegiano;
G. GALILEI, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo;
G.B. MARINO, Adone: 5 canti;
c) by choice, two of these authors, with his literary and historical setting:
C. GOLDONI, La locandiera, Le baruffe chiozzotte;
V. ALFIERI, la Vita, or Saul and Mirra;
U. FOSCOLO, Ultime lettere di Jacopo Ortis and Sepolcri;
G. LEOPARDI, 10 poems by Canti and 10 Operette morali;
A. MANZONI, I Promessi Sposi;
G. VERGA, I Malavoglia or Mastro-don Gesualdo;
G. D'ANNUNZIO, Il piacere;
G. PASCOLI, Canti di Castelvecchio;
L. PIRANDELLO, Il fu Mattia Pascal and Sei personaggi in cerca d'autore;
I. SVEVO, La coscienza di Zeno;
F. TOZZI, Il podere and Bestie;
UNGARETTI, L'Allegria;
E. MONTALE, Ossi di seppia;
C.E. GADDA, La cognizione del dolore or Quer pasticciaccio brutto de via Merulana;
I. CALVINO, Il sentiero dei nidi di ragno or trilogy I nostri antenati.
Students must present to oral examination with the list of the works studied.
d) Students must know at least the Literary History of two Centuries.
Bibliography: Anselmi, Profilo storico della letteratura italiana, Sansoni; Battistini, Storia della letteratura italiana, Il Mulino; Ferroni, Storia della letteratura italiana, Einaudi; Roda, Manuale di italianistica, Bononia University Press.
C- Written Assignments (textual analysis, summaries, questions of readings)
It must be done before the oral examination. It is not preclusive.
Readings/Bibliography
A- Monographic
1st part
Western and Eastern Aphorisms: Literatures and Civilizations by comparison.
Teoria e storia dell'aforisma, Milano, Bruno Mondadori, 2004; Aforismi d'Oriente, Bologna, Gedit, 2007; Scrittori italiani di aforismi, 2 voll., Milano, «I Meridiani» Mondadori, 1994-1996.
2nd part
Objects in Italian Literature
Oggetti della letteratura italiana, Roma, Carocci, 2008; F. Orlando, Gli oggetti desueti nelle immagini della letteratura. Rovine, reliquie, rarità, robaccia, luoghi inabitati e tesori nascosti, Torino, Einaudi,1994.
B- History of Medieval, Renaissance and Modern Italian Literature
a) Dante, Inferno;
- by choice, Emilio Pasquini, Vita di Dante, Milano, Rizzoli-Bur, 2006; or Fiorenzo Forti, Magnanimitade, Roma, Carocci, 2006
b)
F. Petrarca, Canzoniere: 30 poems;
G. Boccaccio, Decameron: 20 tales;
N. MACHIAVELLI, Il Principe;
F. GUICCIARDINI, Ricordi;
M. M. BOIARDO, Orlando innamorato: 5 canti;
L. ARIOSTO, Orlando Furioso: 5 canti;
T. TASSO, Gerusalemme liberata: 5 canti;
B. CASTIGLIONE, Il libro del cortegiano;
G. GALILEI, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo;
G.B. MARINO, Adone: 5 canti;
c)
C. GOLDONI, La locandiera, Le baruffe chiozzotte;
V. ALFIERI, la Vita, or Saul and Mirra;
U. FOSCOLO, Ultime lettere di Jacopo Ortis and Sepolcri;
G. LEOPARDI, 10 poems by Canti and 10 Operette morali;
A. MANZONI, I Promessi Sposi;
G. VERGA, I Malavoglia or Mastro-don Gesualdo;
G. D'ANNUNZIO, Il piacere;
G. PASCOLI, Canti di Castelvecchio;
L. PIRANDELLO, Il fu Mattia Pascal and Sei personaggi in cerca d'autore;
I. SVEVO, La coscienza di Zeno;
F. TOZZI, Il podere and Bestie;
UNGARETTI, L'Allegria;
E. MONTALE, Ossi di seppia;
C.E. GADDA, La cognizione del dolore or Quer pasticciaccio brutto de via Merulana;
I. CALVINO, Il sentiero dei nidi di ragno or trilogy I nostri antenati.
Bibliography: Anselmi, Profilo storico della letteratura italiana, Sansoni; Battistini, Storia della letteratura italiana, Il Mulino; Ferroni, Storia della letteratura italiana, Einaudi; Roda, Manuale di italianistica, Bononia University Press.
Teaching methods
- Lessons
- Lectures and notes to the texts
- Critical Discussions
Assessment methods
- Written Assignments (textual analysis, summaries, questions of readings)
It must be done before the oral examination. It is not preclusive.
- Final Oral Examination
Teaching tools
- Books
- Seminars
- Workshops
Links to further information
Office hours
See the website of Gino Ruozzi